Nieuws Innovatie

Startup Hardt verwacht in 2030 werkende hyperloop in Europa

In 2030 kan er een commerciële hyperloop in Europa zijn. Dat denkt medeoprichter Mars Geuze van de Nederlandse startup Hardt Hyperloop. Zijn bedrijf werkt mee aan een testbaan in Veendam, waarvan de bouw deze zomer begint. In 2027 denkt Hardt alle veiligheidstests te hebben doorlopen en klaar te zijn voor het echte werk.

Van onze redactie 1 mei 2022

Hyperloop hardt

De oplossing van de toenemende drukte op de weg en in de lucht is niet méér asfalt leggen of meer treinen en vliegtuigen inzetten: in 2017 wonnen studenten van de Technische Universiteit Delft een hyperloopwedstrijd in de Verenigde Staten, georganiseerd door Tesla-topman Elon Musk. Want de toekomst van mobiliteit is de hyperloop, een trein die nog sneller kan zijn dan een vliegtuig. Er kwam 15 miljoen groeigeld van de Europese Unie, nieuwe stappen konden worden gezet.

,,Veel landen hebben interesse en veel bedrijven werken aan hyperloop-systemen", weet Mars Geuze. Hij geeft aan dat er dan ook veel vooruitgang is geboekt met het transportsysteem sinds Tesla-topman Elon Musk in 2013 met het idee kwam om een magneetzweeftrein door een vacuümbuis te laten reizen. Daardoor kunnen met relatief weinig energie hoge snelheden worden bereikt.

'Als je een dijk wilt bouwen, bel je de Nederlanders. Het zou mooi zijn als dat ook voor hyperloops gaat gelden'

Mars Geuze, Hardt Hyperloop

Ook Hardt heeft de laatste jaren flinke stappen gezet. Zo werkte het bedrijf intensief mee aan het opzetten van één wereldwijde standaard voor hyperloops. In juni verhuist het bedrijf naar een nieuw hoofdkantoor in Rotterdam. ,,We verlaten de studentenstad en worden serieus", grapt Geuze. Toch zit er ook een kern van waarheid in. Met nieuwe topman Bertrand van Ee, die eerder aan het roer stond van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, bereidt Hardt zich nadrukkelijk voor op de mogelijke aanleg van een commerciële hyperloopverbinding.

,,Het wachten is nu nog op een land dat als eerste een baan aan wil leggen." Wat Geuze betreft kan dat prima een korte verbinding zijn naar bijvoorbeeld een luchthaven. ,,Als je dat als eerste doet, levert je dat expertise op en ook een specialistische industrie. Als je een dijk wilt bouwen, bel je de Nederlanders. Het zou mooi zijn als dat ook voor hyperloops gaat gelden."

Terug naar 2019: Startup Hardt trekt grote investeerders voor hyperloop van Elon Musk

De hyperloop biedt volgens Geuze namelijk veel voordelen ten opzichte van hogesnelheidstreinen. ,,Het is goedkoper om aan te leggen, gebruikt minder stroom, neemt minder ruimte in en is veel flexibeler." De hyperlooptreinen kunnen namelijk naadloos van richting wisselen naar een andere buis, net als een auto op de snelweg. Voor veel mensen klinkt de hyperloop nog erg futuristisch, 'maar als ze er meer over weten, raken ze enthousiaster'. Bij het nieuwe hoofdkantoor in Rotterdam gaat Hardt dan ook een experience center aanleggen om mensen te laten kennismaken met de treinen.

Hardt-ceo Tim Houter was te gast tijdens de radio-uitzendingen bij de Business Mobility Week, hieronder terug te luisteren en te bekijken (vanaf ca. 15 minuut 25 sec.).

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws