Aangeboden door Rabobank

Branded Content Innovatie

Door kennis én cijfers te delen, vormen deze ondernemers een succesvolle keten

Als ondernemer wil je je bedrijf natuurlijk zo sterk mogelijk maken. Samenwerken met andere ondernemers speelt daarbij een belangrijke rol: je maakt elkaar en de keten sterker. Rabobank omarmt die strategie en moedigt ondernemers aan om samen kansen te pakken, risico’s te verminderen, meer kennis in huis te halen en schaalvoordelen te creëren. Oud tophockeysters en nu startende ondernemers Ellen Hoog en Naomi van As bezoeken verschillende succesvolle ketens. Wie zijn die sterke schakels?

Thomas Hendriks 11 oktober 2021

Waarom zijn de trucks elektrisch? Hoe ga je daar als transportbedrijf mee om? Laat je werkelijk alles zien bij een open boek constructie met je klant? En kunnen Ellen & Naomi een elektrische truck besturen? Bekijk hierboven de video!

Open boek voor alle schakels

Voor hun vierde bezoek aan een succesvol samenwerkende keten gaan Ellen en Naomi langs bij H.N. Post en Zonen in Pijnacker. Dit transportbedrijf heeft een bijzondere samenwerking opgezet met de eindgebruiker: innocent drinks in de haven van Rotterdam. innocent heeft als uitgangspunt dat alles op basis van zero emissie (CO2-neutraal) gebeurt en dat geldt dus ook voor het transport van de sinaasappelsap naar de nieuwe fabriek.

Zero emissie transportbedrijf Breytner, al actief als kennispartner van innocent, zocht contact met transporteur H.N. Post en Zonen. Samen tuigden zij een aparte BV op die van innocent de garantie kreeg om zero emissie transport van sinaasappelsap te realiseren. De BV van Breytner en H.N. Post en Zonen kon vervolgens drie elektrische vrachtauto’s aanschaffen, die nu dagelijks heen en weer rijden naar de fabriek in Rotterdam. De BV gebruikt een open boek constructie met innocent waardoor alles, ook de voorspelde winst, zichtbaar is voor alle schakels binnen de keten.

Duurzaam-transport.com

Dé Post, directeur bij het familiebedrijf, geeft aan dat duurzaamheid al heel lang een rol speelt bij het transportbedrijf. ,,We hebben al vanaf 2012 ‘duurzaam-transport.com’ op al onze vrachtwagens staan en we wilden er ook mee naar buiten treden. HN Post heeft altijd geinvesteerd in de schoonste dieselvoertuigen, maar technisch gezien is elektrisch of op waterstof met zware trucks transporteren altijd heel lastig geweest. Totdat we Breytner tegenkwamen. Zij hebben ons laten zien dat het kan en dankzij innocent hebben we nu echt iets neergezet.”

Doe mee aan de verkiezing Sterke Schakels 2021

Ben jij als ondernemer ook onderdeel van een succesvolle keten met andere ondernemers? Geef je dan nu op voor de verkiezing Sterke Schakels 2021! De winnaar krijgt een uitgebreid mediapakket van DPG Media/De Ondernemer.

150 kilometer per accu

Directeur Marie-José Baartmans van Breytner weet hoe belangrijke verduurzaming in de transportsector is. ,,Vervoer is per definitie op dit moment niet heel divers. Alles wat je daar aan stappen in kunt zetten is direct winst. We pendelen nu elke dag tussen de producent en de fabriek en dat heeft direct impact op het milieu. Dit is nog maar het begin, want er gaat nog veel meer de fabriek in en dan gaan er ook stromen de fabriek uit. We gaan dit samen uitrollen en met de ervaring die we daarmee opdoen gaan we weer vervolgstappen zetten. De vrachtwagens kunnen op één acculading nu ongeveer 150 kilometer rijden. Met snelladers heen en weer kun je dan tussen 300 en 400 kilometer per dag rijden. Maar als we spullen uit Duitsland moeten halen of uit Frankrijk heb je toch wel weer wat meer nodig. Dus we moeten nog een beetje doorontwikkelen, maar dat gaat wel gebeuren de aankomende jaren.”

Lees ook: Deze circulaire ondernemers boeken sociaal, ecologisch en financieel succes

Zero emissie

Drankjesproducent innocent maakt misschien kleine drankjes, maar heeft grote dromen om mensen, de gemeenschap en de planeet gezond te houden. In de haven van Rotterdam wordt een nieuwe fabriek gebouwd: de blender, ’s werelds duurzaamste gezonde drankjes fabriek. Vanaf de tekentafel tot en met de operatie is nagedacht over duurzaamheid. De energie die nog nodig is produceert de fabriek zelf met eigen zonnepanelen en windturbines. Door de haven van Rotterdam als thuisbasis te kiezen, zijn er veel minder kilometers af te leggen op de weg, waardoor de CO2-uitstoot met tonnen vermindert. En het vervoer van de benodigde sinaasappelsap per elektrische truck helpt daar ook aan mee. Jaap van Dokkum, sustainability lead bij innocent: ,,We gebruiken heel veel sinaasappelsap en waren op zoek naar een duurzame manier om dat sap bij de fabriek te krijgen: emissievrij transport. Zo zijn we in contact gekomen met Breytner en H.N. Post en Zonen. Dit is nu een eerste project. Maar we hebben natuurlijk meer ritjes binnen Europa en het is echt iets waarmee we verder willen. Een duurzame wereld is mogelijk, vinden wij.”

Tips van de ondernemers uit deze duurzame keten

Baartmans: ‘Blijf innoveren, kleine stapjes als het nog niet anders kan. Je kunt bijvoorbeeld van een klein transportbedrijf niet verwachten dat ze meteen vijf trucks neerzetten, maar begin met één of kijk of je kunt delen met een ander bedrijf.’

Post: ‘Zoek uit waar je kracht ligt en waar je kennis tekort komt en probeer dat tekort met andere partijen op te lossen door de verbinding op te zoeken.’

Van Dokkum: ‘Neem contact met ons op! We hebben ontzettend veel geleerd van het traject rond de bouw van de fabriek en we willen die kennis heel graag delen om de industrie en andere ketens verder te verduurzamen.’

Sterke schakels rabobank post en zonen allen naomi 1

De sterke schakels in deze duurzame keten (vlnr): Marie-José Baartmans (Breytner), Dé Post (Post en Zonen) en Jaap van Dokkum (innocent). Foto Hannie Verhoeven

Lees ook: Het ei van Kipster: misschien wel de duurzaamste keten van Nederland

Wederzijds vertrouwen

Bij deze samenwerking past ook een andere manier van zakendoen. Er is een ‘open boek constructie’, waarbij alle partijen inzage hebben in de gang van zaken: investeringen, marges, winst. Post: ,,We laten precies zien waar de kosten zitten, wat ervan overblijft en hoe we dat met elkaar kunnen verbeteren.” Baartmans: ,,innocent als de eindklant en wij samen als vervoerders weten van elkaar alles als het om dit project gaat.” Van Dokkum: ,,De kracht van deze samenwerking is dat we met Breytner en Post en Zonen twee partners in huis hebben die dezelfde drijfveer hebben en bereid zijn om in een open boek constructie heel ver te gaan om dit te realiseren. Het wederzijds vertrouwen en de drive om tot succes te komen, zijn de belangrijkste krachten van dit project.”

Hoe maak je als sector stappen op het gebied van emissieloos vervoer? Henry Steenbergen, sectormanager Transport & Mobiliteit bij Rabobank: ,,Iedereen in de sector is zoekende. Alle ondernemers zouden liefst morgen op elektrisch willen overstappen als het dezelfde voordelen biedt als diesel. Een e-truck is in aanschaf duur, de actieradius is beperkt en je hebt laadtijd nodig. Als je hier geen afspraken over maakt binnen de keten, dan is een elektrische vrachtwagen niet efficiënt. We moeten het met z’n allen doen. Ook de consument. Niet schrikken wanneer de prijs van een komkommer met tien cent stijgt of een bloesje een euro duurder is omdat ze emissieloos worden vervoerd. Het leidt immers tot een beter milieu. Dus: minder, efficiënter en emissieloos vervoeren. In die volgorde. Dan maak je als sector flinke stappen.”