Multiwagon, opgericht door Holtenaar Floris Schoemaker (27) ontwerpt en produceert onder meer pop-up trailers en containers, en servetrolleys. Op het dakterras van Google Amsterdam staat een door Multiwagon geproduceerde foodtrailer en Diergaarde Blijdorp gebruikt een pop-up container als horeca-locatie.
,,We verkopen niet louter een product of dienst, we verkopen ook beleving, sfeer en ervaring. Onze passie is bedrijven te helpen hun product of dienst op een unieke manier aan de man te brengen: het is persoonlijk en interactief.’’
Multiwagon staat voor een persoonlijke aanpak. Om met eigen ogen te zien wat Multiwagon te bieden heeft, is een bezoek aan het experience center in Holten een must. Hier staan alle modellen, het is de plek waar klanten inspiratie opdoen. ,,Onze mensen laten vervolgens graag zien wat mogelijk is. We hebben voldoende kennis en ervaring opgedaan in allerlei branches, dus weten waar we over praten. We bedienen zzp’ers, grote supermarktketens of scholengemeenschappen, je kunt het zo gek niet bedenken. We leveren maatwerk. Uitvoering, kleur en huisstijl: we regelen het.’’
De verrijdbare halffabrikaten worden grotendeels gemaakt bij een metaalbedrijf in Holten, terwijl Multiwagon in een eigen productiehal zelf inbouwt: koelkasten, vriezers, grillplaten of koffiemachines, alles.
In coronatijd bedacht Multiwagon een mobiele handenwasmachine
Floris Schoemaker, oprichter Multiwagon
Het idee voor Multiwagon ontstond in 2015, toen Schoemaker terugkeerde van een lange wereldreis. ,,Op mijn achttiende ben ik vertrokken naar Curaçao, om te werken. Na twee jaar vond ik het eiland te klein worden en besloot ik naar Australië te gaan. In dat land reden veel foodtrucks rond. Ook in Azië zag ik ze veelvuldig. Liefst wilde ik voor onbepaalde in Australië blijven, maar door persoonlijke omstandigheden – een ziek neefje – besloot ik terug te keren naar Nederland."
,,Om geld te verdienen, bouwde ik een eigen foodtruck: Flo Fresh. Ik verkocht healthy snacks en smoothies. Een zomer lang stond ik op festivals. Hartstikke leuk, maar in de winter is met smoothies geen geld verdienen. Toen zag ik een gat in de markt: de handel in verkoopwagentjes.’’
De Holtenaar regelde afbeeldingen en plaatste een advertentie op Marktplaats. Het idee: kijken of er vraag zou zijn. En of: tientallen reacties in een dag tijd. Schoemaker zat een week later in China en vond een fabriek die een basismodel kon leveren, zodat hij ze zelf kon ombouwen. Multiwagon was geboren en groeide als kool. Naast de mobiele foodtruck concepten ontstonden de kleinere en flexibelere wagens voor onder meer retail en horeca. Het assortiment werd uitgebreid met de Coolrolly en Servetrolley, later zijn complete container- en grote foodtrailer concepten aan het assortiment toegevoegd, zoals de Pop-up container en de premium Pop-up trailer.
'Groot dealernetwerk in Europa opzetten'
In coronatijd bedacht Multiwagon een mobiele handenwasmachine. Ambities genoeg, zegt Schoemaker. Hij wil graag een groot dealernetwerk in Europa opzetten.
Multiwagon is nog lang niet uitgegroeid.
Lees ook: Gerard van den Broek: 'Mkb'er, zzp'er, laten we daar mee stoppen'