Nieuws Innovatie

Dit sushirestaurant heeft twee bedienrobots in dienst

Oishi Fusion heeft een hippe primeur. Het Japanse restaurant in Sliedrecht heeft sinds kort twee robots in de bediening: Peanut en Butter. ,,Best wel handig, zeker in coronatijd.’’

Albert Sok | Foto's: Cees van der Wal 20 juli 2020

Sushirestaurant bedienrobots dienst

Hop, daar gaat Butter, schrijft AD. Met uiterste precisie zoeft de Chinese bedienrobot door het restaurant aan de Stationsweg. Op vier etages kunnen bestellingen worden geplaatst, waarna die na een paar drukken op het scherm vanuit de keuken luttele ogenblikken later precies op de plaats van bestemming afgeleverd worden. Het enige dat gasten nog moeten doen is zelf hun bord pakken en daarna kan het smikkelen beginnen.

Sliedrechts sushirestaurant eerste met bedienrobots

In China is het al jaren de normaalste zaak van de wereld dat je in restaurants bediend wordt door dit soort robots, maar in Europa komt het maar mondjesmaat voor en in Nederland al bijna helemaal niet. ,,Tsja, dat wij dan in Sliedrecht daarmee het eerste zijn is wel leuk natuurlijk’’, zegt Alyssa van der Hel van Oishi Fusion. ,,We hadden dit natuurlijk al vaker op internet gezien, maar het kwam er nooit van om ze daadwerkelijk te importeren.’’

"Ze zien het als er een obstakel in de weg staat en vragen dan of ze er even langs mogen"

Alyssa van der Hel, sushirestaurant Oishi Fusion

Stoute schoenen aangetrokken en twee bedienrobots geïmporteerd

Tót de coronacrisis en de afstandsregels kwamen en de robots plotseling een grote uitkomst bleken te zijn. ,,Toen hebben we de stoute schoenen aangetrokken en er twee laten importeren. En het blijkt best wel handig te zijn, zeker in deze coronatijd.’’ Als er buiten de deur gegeten wordt, moet immers zoveel mogelijk afstand gehouden worden om verspreiding van het virus tegen te gaan. ,,Met deze twee robots is dat stukken eenvoudiger.’’

  • Beschik je niet over de middelen om ook een bedienrobot te importeren? Misschien heb je dan iets aan de manier waarop Subway personeel werft. Je leest hier hoe ze dat doen.

Bedienrobots lezen stipjes op het plafond sushirestaurant

De robots hebben weinig weg van een mens. Of het moet zijn dat ze twee felblauwe ogen hebben, die ook af en toe knipperen. Op hun kruin zit een cameraatje dat aan de hand van een patroon van stipjes op het plafond zijn weg vindt door de zaak. ,,En als ze onderweg iemand tegenkomen, dan merken ze dat ook op met de sensor aan de voorkant’’, legt Van der Hel uit.

,,Ze zien het als er een obstakel in de weg staat en vragen dan of ze er even langs mogen.’’ Omdat het één van de eerste robots in Nederland zijn, kwam de Italiaanse importeur naar Nederland om ze uit te testen en uitleg te geven. ,,Eerlijk gezegd hadden we vooraf niet verwacht dat ze zo goed zouden reageren en zo precies bij de tafels zouden uitkomen.’’

Lees ook: Deze ondernemer creëert Europa's grootste spookhuis én scoort bij Den Blijker

Een moeilijkheidje heeft het nog wel opgeleverd. Als vanwege grotere groepen met tafels geschoven moet worden, dan moet wel rekening gehouden worden met de stippen op het plafond. Anders kunnen Butter en Peanut de tafels niet meer vinden. ,,Daar hebben we inmiddels al handigheid in gevonden.’’

Bedienrobots geen vervanger van het personeel in sushirestaurant

Wie denkt dat hij alleen nog bediend wordt door Peanut en Butter in Sliedrecht heeft het mis, zegt Van der Hel. ,,Ze hebben moeite met drankjes, omdat dat nog te schokkerig gaat en we bang zijn dat die omvallen onderweg. Daarom brengen we die zelf aan tafel. Het is absoluut niet zo dat ze ons vervangen, want wij kunnen in de tijd dat we niet hoeven te bedienen weer andere dingen doen om het de gasten naar hun zin te maken.’’

Klanten enthousiast over bedienrobots sushirestaurant

Klanten reageren enthousiast op het novum. ,,Kinderen vinden het natuurlijk fantastisch, zeker als er iemand jarig is en Peanut of Butter zetten ‘Happy birthday’ in. Dan zie je ze glunderen, maar ook volwassenen vinden het prachtig. Ze maken foto's en filmpjes aan de lopende band.’’

En dat is goed voor de business van het restaurant, want die komen terecht op sociale media of worden op andere manieren gedeeld met familie en vrienden. En daardoor wordt het weer drukker in de zaak. ,,Want mensen zijn er hartstikke nieuwsgierig naar.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.