Nieuws Technologie

De klantbenadering van dj Hardwell

Hardwell is de eerste artiest in de internationale muziekwereld met een eigen chatbot voor Facebook Messenger. De wereldberoemde dj, wiens Facebookpagina door meer dan 8,4 miljoen mensen wordt geliket, heeft daarmee een potentieel bereik van 900 miljoen gebruikers.

Sjan Verhoeven 13 juli 2016

Hardwell5

"Hardwell heeft megaveel fans, dus dit is voor hem het perfecte middel om met ze in contact te blijven. Het past ook erg goed bij hem", vertelt een woordvoerder van het Amsterdamse PR-bureau Lubbers De Jong. Volgens hem is We Make Awesome Sh, dat de chatbot ontwikkelde, hét bedrijf waar je als artiest aanklopt als je iets wil op digitaal gebied. "Zij werken samen met veel grote, internationale artiesten."

Digitalisering

"In deze tijd van digitalisering is het heel belangrijk om bij te blijven, of in Hardwells geval: om voorop te lopen. Hij is zelf erg geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen." De woordvoerder verwacht dat het niet lang zal duren voor andere artiesten met een eigen chatbot komen. "Goed voorbeeld doet goed volgen."

Hardwell bot 2

Radioshow

De chatbot is voor fans een manier om helemaal op de hoogte te blijven van Hardwells leven en met hem in contact te komen. Zo kun je bijvoorbeeld onderdeel worden van zijn wekelijkse radioshow door audioberichten in te spreken en kun je stemmen op je drie favoriete tracks uit Hardwell on Air.

Alles via één platform

"Er wordt nog steeds aan gewerkt, maar straks moet je echt álles kunnen doen via dat platform", zegt de woordvoerder. "Nu krijg je bijvoorbeeld nog een mail met de aankondiging voor een concert, en weer een nieuwe mail met een link naar de ticketverkoop zodra die start. Al die informatie wordt straks weergegeven via de chatbot, met meteen de mogelijkheid om kaartjes te kopen."