Nieuws Technologie
Dit is de vliegende auto PAL-V: 'Sexy product voor mannen die van auto's en techniek houden'
Met een vliegende auto wil PAL-V het dichtslibben van het wegennet te lijf gaan. We moeten wel nog even geduld hebben. Pas over een jaar of tien zal de vliegende auto echt te zien zijn in het straatbeeld. ,,Onze investeerders snappen dat,” zegt cco Marco van den Bosch.

Marco van den Bosch, cco van PAL-V. Foto: Ruud Voest
Arbeidsinspectie doet inval bij PAL-V
PAL-V wordt verdacht van miljoenenfraude met coronageld. De Arbeidsinspectie deed donderdag een inval bij het bedrijf, zo meldt het AD. Het bedrijf zou ten onrechte meerdere miljoenen euro’s aan coronasteun hebben gekregen. Die NOW-steun kreeg het bedrijf, volgens de inspectie, op basis van een omzet van enkele tienduizenden euro’s.
De aanvraag voldoet volgens PAL-V en haar adviseurs zowel aan de regels als aan de geest waarvoor de NOW-regeling bedoeld was. ,,PAL-V is door de NOW-steun in staat geweest de salarissen van de medewerkers door te betalen en heeft zo geen medewerkers hoeven te ontslaan. Wij zijn dankbaar dat de Nederlandse overheid deze maatregelen heeft genomen.’’
De grond in of de lucht in
Aan
bekijks geen gebrek, voor de studio van De Ondernemer Live XL. De vliegende auto van PAL-V vliegt alleen nog niet echt.
,,Nee, we hebben natuurlijk wel een model dat vliegt,” legt cco
Marco van den Bosch uit. ,,Daar hebben we heel veel data mee
opgehaald. Die hebben we verwerkt in een simulator, waarmee we verder
werken. Natuurlijk kunnen we auto's maken die echt vliegen. Maar deze
niet. Dat is ook niet nodig. Je mag toch nog niet vliegen met een
auto. Wel hebben we ondertussen al honderd stuks verkocht.”
PAL-V is al dertien jaar bezig met de ontwikkeling van de vliegende auto, maar een verkoopbaar product is er nog niet. Van den Bosch: ,,Verkijk je er niet op. Alle automobielbedrijven zijn hiermee bezig. Het verkeer loopt vast, dus we moeten de grond in of de lucht in om mobiel te zijn. We kiezen voor de lucht. Neem van mij aan dat straks alle taxi-ritten op deze manier gaan. Wanneer straks is? Over een jaar of tien.”
Marco van den Bosch (rechts) in gesprek met De Ondernemer Live XL-presentator Roland Tameling. Foto: Ruud Voest
Lees ook: Niels Meijssen (Moonback) opgelucht na investering van 2 miljoen: 'Nu snel opschalen'
Van oliesjeik tot de set van Mission Impossible
Tot
die tijd is het geduldig sleutelen aan het product en met een schuin
oog kijken naar de regelgeving. Die verandert constant. Mocht de
motor eerst op benzine draaien, nu moet alles elektrisch. Zijn we
klaar voor, zegt Van den Bosch. ,,Wat blijft: je moet wel een
vliegbrevet hebben. Dus daar leiden we kopers ook voor op. Dat doen
we op het vliegveld in Gilze-Rijen bij Breda.”
Ook
de investeerders delen het geduld. ,,Het zijn allemaal
innovatie-investeerders. Die snappen hoe het werkt. Straks als de
vliegende auto onderdeel van de mobiliteit is, kunnen we de
technologie verkopen. Dan gaan ze geld verdienen.” Van den Bosch
maakt zich geen zorgen dat er kapers op de kust zijn. ,,Nee, ook al
heb je 10 miljard: in de vliegtuigindustrie koop je geen snelheid.
Het kost gewoon tien jaar om dit te ontwikkelen.”
Intussen geniet Van den Bosch met volle teugen van wat op zijn pad komt. ,,Het is een sexy product voor mannen die van auto's en techniek houden. De ene keer zijn we bij een oliesjeik op bezoek, dan zijn we op de filmset van Mission Impossible. Maar als ik in de discotheek vertel wat ik doe, heb ik geen succes hoor. 'Ik verkoop vliegende auto's'. Yeah, natuurlijk. Dan zijn de meisjes snel weg, haha.”
Bekijk De Ondernemer Onderweg met PAL-V hieronder terug!