Nieuws Technologie
Zo blinkt de prijswinnende kledinghotspot Roots uit in originaliteit
Kledingwinkel Roots in de Krommestraat in Amersfoort heeft een landelijke prijs gewonnen voor de meest innovatieve startup. De prijs werd uitgereikt tijdens de Dutch Retail Experience Awards, zo meldt het AD.

De award, de 'Most Innovative Start Up Award', is voor de jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit. Aan die eerste eis voldoet Roots met verve. Nog geen jaar zit de zaak van Anne van Lunen en haar vriend Alex in de Krommestraat. Van Lunen zegt in een video 'megatrots en superblij' te zijn met de prijs.
Lees ook: 'Leuke en aparte' winkelier verliest nog meer terrein
Hotspot
Volgens de jury is Roots de hotspot van Amersfoort én Nederland. ,,Eigenaren Anne en Alex maken een feestje van hun winkel, durven persoonlijk te zijn met hun klant en komen hierdoor dichtbij. Op social media is dit goed te zien door hun wekelijks terugkerende item '#iedereenismodel', waarbij ze zowel klanten als bekende Amersfoorters op de foto zetten in een outfit uit de winkel'', oordeelde de jury.
Publieksprijs
Roots is niet de enige winkel uit Utrecht die een prijs in de wacht sleepte. Ook conceptstore Bouclé uit Bunschoten-Spakenburg viel die eer ten deel. Zij wonnen de publieksprijs in de categorie Best Costumer Experience Award met een gemiddelde score van 9,4.
Lees ook: Hoe de taartenwinkel Honeypie furore maakt in Zeeland
Duurzaamheid
De Dutch Retail Experience Awards zijn landelijke retailprijzen voor de modezaken die hun winkelbeleving neerzetten op basis van de pijlers authenticiteit en duurzaamheid.
Vooruitstrevende retailers
De Awards worden uitgereikt in vijf verschillende categoriën, en zijn in 2012 in het leven geroepen om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen en te stimuleren.