Nieuws Technologie

Trend voor ondernemers: rapportages en dashboards op maat

Het is de droom van iedere ceo, cfo of cio: een rapportage die iedereen begrijpt en waar iedereen mee kan werken. Volgens toonaangevend adviesbureau Gartner staat dat op 1 op de prioriteitenlijst. Bij The Reporting Agency menen ze het ei van Columbus te hebben gevonden met 'reporting as a service'.

Dirk Krijgsman 31 augustus 2021

The Reporting Agency 1

Dennis de Gier (l) en Michel Büchner zien veel kansen voor hun 'Rapportage als een dienst'. Foto: The Reporting Agency

Er wordt al veel aangeboden 'as a service'. Van muziek en fietsen tot zelfs spijkerbroeken en licht. Niet meer kopen, maar gebruiken via een maandelijks abonnement. Rapportages-als-een-dienst is nieuw in dit rijtje. Dennis de Gier en Michel Büchner zien kansen mkb-ondernemers te ontzorgen en bedrijfsperformance te verbeteren.

Lees ook: Dankzij data klanten met huidproblemen nóg beter helpen: zo doet Paula's Choice het

Inzichten niet alleen voor data-experts maar voor iedereen in de organisatie toegankelijk

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner staat Analytics nog steeds op nummer 1 in het lijstje van (IT-)prioriteiten. Een van de trends die het bureau voor 2021 voorspelt, is dat dashboards steeds sneller en makkelijker op maat gemaakt worden. De inzichten, normaal alleen beschikbaar voor data-experts, worden zo toegankelijk voor iedereen in de organisatie.

Het is de USP van het vorig jaar oktober door Büchner en De Gier opgerichte The Reporting Agency. Kern van hun Reporting as a Service (RaaS) is het ontzorgen van het rapportageproces, inclusief het maken van klantspecifieke dashboards. Een belangrijk onderdeel om voor iedereen in de organisatie a single source of truth te realiseren.

"Je neemt een abonnement en bent volledig ontzorgd. Dat abonnement kost, afhankelijk van de complexiteit van het dashboard, ergens tussen de 50 euro en 250 euro"

Dennis de Gier, The Reporting Agency

Voordeel is dat je niet zelf alle expertise en software in huis hoeft te halen

„Het gedeelte reporting as a service houdt in dat je als klant geen omkijken hebt naar de configuratie, het beheer en onderhoud van de software, de hardware en de rapportages. Je neemt een abonnement en bent volledig ontzorgd. Dat abonnement kost, afhankelijk van de complexiteit van het dashboard, ergens tussen de 50 euro en 250 euro, zegt De Gier. Voor die prijs hoef je zelf geen dure softwarelicentie af te sluiten of expertise in de vorm van een data-analist in huis te halen. Het vraagt wel een initiële investering voor de inventarisatie van de informatiebehoefte, het inrichten van het onderliggende proces en het op maat ontwerpen van het dashboard of rapport. Die zit zo rond de 5.000 euro, vertelt De Gier.

Lees ook: Merendeel van het mkb maakt nog geen gebruik van crm-systeem

Het hele traject van intake tot dashboard kan binnen 6 tot 8 weken uitgevoerd worden. Prettig wanneer je bijvoorbeeld een lening wil aanvragen bij de bank, die tegenwoordig steeds meer managementinformatie eist. En dan gaat het niet alleen over financiële informatie. Of als je een nieuw product of dienst hebt gelanceerd waarvan je snel wil weten wat de resultaten zijn. Misschien moet er bijgestuurd worden.

De markt zat in 2014 nog niet te wachten op rapportageadvies

Dennis de Gier en Michel Büchner, oprichters van The Reporting Agency, werken al een aantal jaren met data en rapportages. Samen zitten ze ook in Reporting Insight, dat door De Gier in 2014 is gestart. Een rapportageadviesbureau. „Maar daar zat de markt vanwege de crisis helaas nog niet op te wachten”, vertelt De Gier. „Ondertussen kreeg ik wél interimopdrachten en recruitmentaanvragen. Uiteindelijk is er een mix van aanvragen gekomen en is het een advies, interim en werving & selectiebureau geworden."

Lees ook: Met crm-systeem een kwart meer omzetverhoging

Büchner volgt een ander pad. Hij werkte in de rollen als analist, controller en manager bij RWE, Essent en Oxxio waarna hij in 2013 Het Slimme Collectief oprichtte. Een portal die klanten toegang geeft tot de data van slimme energiemeters, netjes omgezet in begrijpbare overzichten en grafieken.

Investeringen om te blijven voldoen aan voortdurende nieuwe wet- en regelgeving zorgen ervoor dat Büchner besluit zijn bedrijf te verkopen, waarna het Slimme Collectief onderdeel wordt van Twinstone. Büchner gaat aan de slag als manager pricing bij PostNL. Büchner en De Gier ontmoeten elkaar als Büchner voor PostNL een Finance Professional zoekt. De Gier brengt uitkomst via zijn werving & selectie bureau en ze houden contact.

Je kunt kiezen uit tweeduizend apps. Ga er maar aan staan als ondernemer

In 2020 merken De Gier en Büchner vanuit klantaanvragen dat de behoefte toeneemt. Niet alleen naar rapportages maar ook naar het rapportageproces zelf en het opzetten ervan. Met het voorbeeld van Het Slimme Collectief-portal in het achterhoofd, gaan ze op zoek naar een moderne Cloud-oplossing, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk. „Het was niet zozeer de technische complexiteit waar we van schrokken, maar van de hoeveelheid opties die we konden selecteren. In de marketplace van Microsoft Azure staan wel tweeduizend apps waar je uit kunt kiezen. Ga er maar aan staan”, zegt Büchner.

Dashboard rapportageadvies trend

Een dashboard op maat kan ondernemers meer grip en inzicht bieden in hun bedrijf. Foto: The Reporting Agency

Bedrijven hebben veel profijt van goede dataverwerking en rapportages. Of het nu om snelheid, lagere kosten of betere informatie gaat, de rapportages werpen hun vruchten af. ,,Met meer grip op en inzicht in hun bedrijfsprocessen maken ze nu slimmere keuzes. Dat betekent verbetering van hun winstgevendheid", aldus Büchner.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws