Podcast Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. De grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld.

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Presentatie Hannelore Zwitserlood 22 februari 2022

,,Ik denk dat er in Nederland veel te veel bedrijven zijn die heel erg blij zijn met het heden. Maar het heden, daar koop je niet zoveel voor. Dat merk je misschien eerder als je in internationale competitie zit dan wanneer je niet in zo'n situatie zit, maar voor waarschijnlijk wel elk bedrijf geldt dat als je niet groeit dat dat niet goed voor je is". Stilstand is achteruitgang, wil topondernemer Jitse Groen zeggen. Zijn Friese voornaam heeft niet geheel toevallig als betekenis 'de ijverige'. Want van IT-bouwer tot ceo van een wereldwijd, beursgenoteerd merk, hij ként de sleutel tot succes. ,,Ik ben heel erg van de focus. Maak duidelijk wat je wilt bereiken, en dat dan eerst maar eens gáán bereiken voor je iets anders gaat doen".

Marketingbudget van 400.000 naar 10 miljoen euro

In de podcast vertelt Jitse Groen natuurlijk over het ontstaan van Thuisbezorgd.nl, de groei, beursgang en overnames die tot Just Eat Takeway.com leidden, maar neemt hij de luisteraar ook mee in het veroveren van België en Duitsland, en later de Verenigde Staten. ,,Ik weet nog vlak voor de eerste investering in het bedrijf dat we op jaarbasis een marketingbudget in Duitsland hadden van 400.000 euro. Het is nu ongeveer 100 miljoen."

'Ik ben heel erg van de focus. Maak duidelijk wat je wilt, en ga dat eerst maar eens bereiken voor je iets anders gaat doen'

Van Thuisbezorgd.nl naar Just Eat in België en Engeland, Lieferando in Duitsland en Grubhub in de VS

,,In de eerste tien jaar van ons bestaan, en van de sector, was er nauwelijks investering in ons soort bedrijven omdat iedereen zag dat het vrij klein was. Vanaf 2010 kregen we best wel wat investeerders achter ons aan en ik zei eigenlijk altijd nee, want we waren winstgevend, had geen richting voor dat geld. Maar we waren ondertussen in het buitenland begonnen en zagen eigenlijk dat alles wat in ons voordeel werkte in Nederland, tegen ons werkte in België en Duitsland. Minder internetaansluitingen, een conservatiever bevolking, maar je kon wel patronen herkennen. Uiteindelijk zagen we dat we daar de strijd gingen winnen van Just Eat, we zagen dat België onze kant op viel. Tegelijkertijd waren we in Duitsland met een soort klappertjespistool bezig, vlak voor de eerste investeringen in ons bedrijf."

Beluister hier een van de eerdere afleveringen van de podcastserie: Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Over Duitsland vertelt Jitse Groen onder meer: ,,De eerste belangrijke overname was Lieferando. Dertien miljoen was toen heel veel geld, dat hebben we er in geïnvesteerd om groter te worden. Dat ging meteen goed, we groeiden 80 procent per jaar."

Zo legt Jitse Groen de keuze uit: ,,Er was een nummer 1 die niet groeide en dus ga je die vanzelf een keertje inhalen. De nummer 2 in Duitsland was drie keer groter dan wij, en wij waren drie keer kleiner dan de nummer 3. Maar we wisten, want daar spraken we al een tijdje mee, dat die even hard groeiden als wij. Dat bedrijf was drie keer groter en dan weet je: die groeit harder en die ga je niet kunnen inhalen. Een belangrijke reden om te gaan praten met Lieferando om alles bij elkaar te voegen en sámen 80 procent te gaan groeien. Dat heeft best wat overtuigingskracht gevergd, maar ze zeiden uiteindelijk ja."

,,Uiteindelijk is de coronatijd heel goed voor ons bedrijf geweest. We zijn gegroeid, hebben meer klanten dan ervoor".

Ben jij ook een ondernemer met groeiambities?

Ga doelgericht aan de slag met jouw plan voor persoonlijke groei en de groei van jouw bedrijf. Het Groeicollege helpt je op weg met acht verschillende groeithema's. Bekijk ze allemaal. Je kun zelfs al vrijblijvend een kijkje nemen bij het college van prof. dr. Justin Jansen >

'Er startten veel fantasiebedrijfjes die met ons wilden concurreren'

,,Uiteindelijk is de coronatijd heel goed voor ons bedrijf geweest. We zijn gegroeid, hebben meer klanten dan ervoor. Er zijn ook heel vele fantasiebedrijfjes begonnen die met ons wilden concurreren zo her en der, die nooit winst gaan maken maar waar veel geld in gepompt werd. Operationeel hebben we daar niet veel last van gehad, maar waar met de blik van investeerders wel op werd gewezen van, deze jongens gaan je inhalen. Gekscherend gezegd: dan moeten ze best nog wat groeien. We zijn tijdens corona in staat geweest het bedrijf behoorlijk uit te breiden."

In de Verenigde Staten ging dat in het begin minder goed, daar kon zelfs een commercial met rapper Snoop Dog maar deels tegenop ,,Alles wat in ons voordeel heeft gewerkt in het Europese bedrijf tijdens de pandemie, heeft tegen ons gewerkt in de VS. Grubhub, het bedrijf dat wij kochten (7,3 miljard dollar, red.), was vooral groot in de grote steden, maar mensen zijn vooral juist buiten de stad gaan zitten tijdens de pandemie."

Beluister hier een van de eerdere afleveringen van de podcastserie Sleutel tot Succes: Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

In de podcast haakt Jitse Groen ook in op contracten voor zijn maaltijdbezorgers en de te hoge commissies die zijn bedrijf zou hanteren. ,,Als je de kosten afweegt tegen de baten van een portaal als de onze dan zijn wij spotgoedkoop. Wij betalen zelf aan Google meer voor nieuwe klanten dan wat restaurants voor ons betalen. En hoe dat dan kan, we hebben kruisbestuiving, hebben er natuurlijk allerlei restaurants op staan. Zelfs een foldertje drukken is duurder dan bij ons aansluiten. Ik werk ook liever niet met Google, vind het ook niet leuk om ze heel veel geld te betalen. Het zou beter zijn als het gratis zou zijn, maar we moeten wel realistisch zijn."

Ook ontbijt en lunch thuisbezorgen (of op werk)

Uitbreiding, verbeteringen, veranderingen? Zoals we al schreven, zijn voornaam heeft niet geheel toevallig als betekenis 'de ijverige'. ,,Het is inmiddels veel makkelijker bij ons een lunch te bestellen, we zijn nu aan het kijken om dat richting ontbijt uit te breiden. We proberen slimme dingen met routes te doen, zijn voortdurend aan het kijken of we de eigen bezorgdienst breder kunnen inzetten dan we nu al doen en continu bezig met algoritme verbeteringen, wat niet altijd even makkelijk is want", zegt hij met een knipoog, ,,mensen hebben de eigenaardige eigenschap allemaal op hetzelfde moment te willen eten".

Op naar een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Sleutel tot Succes

Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’. Topondernemers vertellen in Sleutel tot Succes openhartig over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna, doen uit de doeken hoe de toekomst van hun bedrijf en de branche er uit zou moeten komen te zien, hoe zij de economie zien veranderen.

De podcastserie Sleutel tot Succes - een samenwerking van De Ondernemer en Topcast Media - heeft inmiddels topnoteringen in de Topcast Top 40, bij Apple Podcasts en Spotify; bij de Business-ranking van Apple staat Sleutel tot Succes al even op de eerste plaats.

Beluister de eerdere afleveringen via deze link, met Michiel Muller (Picnic), Taco Carlier (VanMoof), Henk-Jan Beltman (Tony's Chocolonely), Atilay Uslu (Corendon), Esther en Anne Vedder (Vedder&Vedder sieraden), Rob Schalker (A fish named Fred), Jopie Geerts en Erik de Weerd (Girav) en multi-ondernemer Bas Smit.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

De tekst kon niet worden geladen

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details