Nieuws Innovatie

VR voor bedrijven en particulieren

Techniek op de Tilburgse universiteit? Jazeker, de innovaties marcheren er binnen. En dat gaat ook niet meer stoppen, meldt het Brabants Dagblad.

Ferdinand Vleugel | Foto: Joris Buijs 7 maart 2016

VR Uni

Lees ook: Bedrijven aandeelhouders 3D Print Lab

"We hebben een nieuw brein binnen, veel geavanceerder dan het vorige. Met hersenvlies en al", zegt Dineke Kolen van Tilburg University tevreden.

Ze heeft het niet over een echt brein, maar over een virtueel exemplaar. Je kunt het in drie dimensies van alle kanten bekijken, inzoomen op afzonderlijke delen of het helemaal uit elkaar trekken. Zonder kliederboel.

BijzonderMaar dat is niet de grootste bijzonderheid. Virtual reality (VR) begint immers een ingeburgerd begrip te worden. Een VR-bril koop je tegenwoordig voor een paar tientjes en 3D-beeld is geen curiositeit meer.

Wel uitzonderlijk is de plek waar Kolen haar virtuele hersenen rondjes laat draaien: de Experience Room van het DAF Technology Lab.

De ruimte is vierkant en alle wanden worden door acht projectoren voorzien van haarscherp beeld, in twee of drie dimensies. Met een druk op de knop verschiet de ruimte als een kameleon van kleur. Het brein maakt plaats voor een rechtszaal en dan voor een Zuid-Europees plein. "Of van het beeld dat Amerikaanse programmeurs daarvan hebben", lacht Kolen, die de activiteiten in het lab coördineert. Net zo makkelijk is de ruimte bijvoorbeeld om te bouwen tot virtuele supermarkt. Handig voor marketingonderzoekers die koopgedrag analyseren.

15 mensenIn de kubus passen vijftien mensen. De omgeving is dus virtueel, maar de interactie tussen de mensen binnen is echt. Daarvoor is de term mixed reality bedacht. "Met virtual reality-brillen zoals de Oculus Rift kun je mensen onderdompelen in een andere omgeving", legt Kolen uit. Maar wanneer VR-elementen in lessen worden gebruikt, is het juist wenselijk dat mensen níét in hun eigen wereldje zitten. Dat is de crux van deze ruimte. Nog een voordeel: wetenschappers kunnen volgen hoe mensen in de virtuele setting op elkaar reageren. Onderzoek met die insteek gaat later dit jaar van start.

Erg handig, vindt masterstudent communicatie- en informatiewetenschappen Joëlle Stijnen, die er een les over het brein volgde. "Ik ben visueel ingesteld, hiermee begrijp ik lastige materie een stuk sneller. Met één blik krijg je dezelfde informatie als met vijf slides in een college."