Nieuws Innovatie

WijnSpijs Academy: zo bewijst dit familiebedrijf dat crisis vat vol kansen kan zijn

Je kunt als ondernemer in coronatijd bij de pakken neer gaan zitten, somberen en wachten op de steunmaatregelen. Je kunt de crisis ook als aanleiding gebruiken voor nieuwe, innovatieve concepten. Concepten die juist deze periode tot een enorm succes uit kunnen groeien. De ondernemers achter het in Haarlem gevestigde familiebedrijf WijnSpijs hebben dat perfect in de smiezen en lanceren de online WijnSpijs Academy. Dat smaakt nu al naar meer, zo blijkt uit de woorden van Wouter Dijkstra en Rob Lagendijk.

Bart Remmers 12 augustus 2020

Wijn Spijs Academy team

Het team achter WijnSpijs kan ondanks de coronacrisis een feestje vieren. Foto's: WijnSpijs

Nee, ook voor WijnSpijs was het de afgelopen maanden geen heel prettige tijd vanwege corona en de daaropvolgende lockdown. Het culinaire platform oogstte de afgelopen jaren veel succes met onder meer de WijnSpijs Wandelingen. De naam zegt het al: met een groep mensen de beste en vooral lekkerste restaurants in een bepaalde stad afschuimen om kennis te maken met de mooiste wijnen en de meest smaakvolle gerechten. De wandelingen hebben maanden stilgelegen, maar inmiddels kan het weer omdat WijnSpijs zich houdt aan alle coronamaatregelen. Voordeel van de lockdown: er was meer tijd om te werken aan een plan B. En dat plan – plus uitvoering ervan – kwam vliegensvlug.

Dorst naar wijnkennis

Enter de WijnSpijs Academy. Uit eigen onderzoek onder 5.000 liefhebbers blijkt dat de helft van de Nederlandse wijndrinkers geen kennis heeft over wijn en de eigen smaak van het godenvocht. De honger, of in dit geval liever de dorst, naar wijnkennis blijkt groot. Het is ook te zien aan het aantal voorinschrijvingen voor de online cursus: nu al duizend. ,,De animo is enorm. Dagelijks komen er weer nieuwe inschrijvingen bij’’, vertelt Wouter Dijkstra, voormalig restaurateur en directeur annex eigenaar van WijnSpijs.

''Uniek is het feit dat mensen vooraf hebben kunnen aangeven wat ze graag willen leren van de cursus. Daar passen wij ons aanbod op aan''

Wouter Dijkstra, voormalig restaurateur en directeur annex eigenaar WijnSpijs

Wijn Spijs Academy Wouter Laura

,,We hebben er expres voor gekozen om de wijncursus zo basic mogelijk te houden. Voor mensen die graag wijn drinken, maar niet weten hoe het product precies gemaakt wordt. Het doel is de basis leren, maar vooral om je eigen smaak te ontdekken. Uniek is het feit dat mensen vooraf hebben kunnen aangeven wat ze graag willen leren van de cursus. Daar passen wij ons aanbod op aan. De cursist is aan het woord.’’

Het mooie aan de online cursus met de titel ‘Ontdek je Smaak’ is het feit dat de cursist elk moment van de dag aan de slag kan. Laptop aan, klikken en daar verschijnt Laura Lemmers, gecertificeerd wijnprofessional en in-house docent van de Academy, die alles vertelt over hoe je proeft en je meeneemt in de wereld van wijn. Klein beetje geduld, eerst nog even wachten op de zes proefflessen die binnen drie dagen aan huis worden geleverd. ,,We hebben in de eerste week een fijne lanceringskorting voor de nu al duizend voorinschrijvers’’, aldus Dijkstra.

Corona dwingt tot meer innovatie

Groot voordeel: een online wijncursus is natuurlijk zo goed als coronaproof zolang de bezorger van de flessen wijn zich maar aan de regels houdt. Het concept biedt enorm veel verdere kansen voor WijnSpijs. ,,Absoluut’’, benadrukt Rob Lagendijk, voormalig ceo en mede-eigenaar van het platform AirDnD.nl, sommelier en nu een van de drijvende krachten achter WijnSpijs.

,,Het bewijst ook dat een crisis als dit andere deuren opent voor ondernemers. Leun niet achterover, ga aan de slag met nieuwe businessmodellen. Deze periode dwingt je om nog innovatiever bezig te zijn. Zo zijn de WijnSpijs Wandelingen bedacht tijdens de vorige crisis in 2009 om elkaar als ondernemer te steunen in moeilijke tijden. Door samen te werken. Die wandelingen stonden tijdens de lockdown behoorlijk onder druk, dus de coronacrisis was de perfecte aanleiding om een nieuw concept in de markt te zetten. De Academy stond al in onze top drie van ambities, de lockdown heeft alles in een stroomversnelling gebracht.’’

''Het is precies wat we tegen alle andere ondernemers roepen: zoek die samenwerking op. Help elkaar, versterk elkaar''

Rob Lagendijk. WijnSpijs

Wijn Spijs Academy Rob Lagedijk

Samenwerking met andere ondernemers

Het mooie aan de online cursus is het feit dat het kansen biedt voor WijnSpijs, maar zeker ook andere samenwerkende bedrijven. Nu en in de toekomst. Zo worden de zes proefflessen met elk een voorbeeld uit de voornaamste smaakprofielen geselecteerd door wijnexperts van partner Winelist in samenwerking met het WijnSpijs-team. Eventuele toekomstige samenwerkingsverbanden zijn legio, denk aan het culinaire deel van de cursus: de gerechten. ,,Het is precies wat we tegen alle andere ondernemers roepen: zoek die samenwerking op. Help elkaar, versterk elkaar’’, aldus Lagendijk.

Ander uniek punt aan het concept: dankzij de eigen enquêtes en onderzoeken haalt WijnSpijs een schat aan data binnen. Data die gebruikt kan worden voor volgende, nieuwe cursussen. Daarnaast is de interesse in de Academy zo groot, dat er al wordt nagedacht over eventuele vervolgstappen. Dijkstra: ,,Denk aan een Engelstalige versie, verschillende wijnthema’s of specifieke wijngebieden. Het is allemaal mogelijk. We bekijken momenteel wat de kansen op dat vlak zijn, maar nog belangrijker: we ontwikkelen de volgende cursus in samenspraak met de cursisten en eventuele partners. Een ding is zeker: er zit nog veel meer in het vat. En wat in het vat zit verzuurt niet.’’

Culinair platform

WijnSpijs is een van de grootste culinaire platformen van ons land en groot geworden met de WijnSpijs Wandelingen in Nederland en België. In het uitgebreide portfolio tref je onder meer een van de grootste food- en wijnblogs van Nederland, WijnSpijs Magazine. Het bedrijf viert dit jaar het tienjarig bestaan.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.