Jonge ondernemers

Van afstudeeropdracht naar miljoenenomzet: hoe Luc (24) met zijn webshops steeds groter groeit

 
eigen beeld
eigen beeld
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Het grootste online tuincentrum van Nederland worden. Dat is de onbescheiden ambitie van de 24-jarige Luc van de Noort uit Tilburg. Met drie webshops draait hij momenteel al meer dan 5 miljoen euro omzet per jaar. Daarnaast is de jonge ondernemer voor een kwart eigenaar van GroenRijk Tilburg, het tuincentrum van zijn ouders dat hij op termijn gaat overnemen.

Lees verder onder de advertentie

Een uit de hand gelopen afstudeeropdracht, zou je je bedrijf zo kunnen noemen?

,,Ja, daar komt het wel op neer. In de laatste fase van mijn studie Ondernemerschap & Retail Management op Avans Hogeschool moest ik een onderneming oprichten en daar een scriptie over schrijven. Geen fictief bedrijf, maar een echte onderneming. Toen heb ik tuincentrumoutlet.com vastgelegd. In februari 2020 heb ik mijn scriptie verdedigd. Ik kreeg een 8. Vrijwel direct daarna ben ik gestart met de webshop.”

,,Startkapitaal had ik nauwelijks, maar ik had de mazzel dat mijn ouders een tuincentrum met een grote voorraad hadden. Die mocht ik gebruiken. Het ging om tafels, stoelen, potten, regentonnen, barbecues, noem maar op. GroenRijk factureerde de inkoopprijs vervolgens aan mij. Anderhalve week nadat ik live was gegaan, kwam corona. Alle winkels in Nederland moesten een paar weken dicht, ook die van mijn ouders. Voor mij pakte dat enorm goed uit: het eerste jaar draaide ik al een omzet van een miljoen euro. Daarnaast hadden mijn ouders tien jaar geleden al twee andere domeinnamen gekocht: tuinmeubels.nl en bbqkopen.nl. Ook daar ben ik mee aan de slag gegaan. De drie webshops zijn van mij en staan in principe los van het tuincentrum. Maar mensen die online een loungebank zien en willen proefzitten, kunnen in het tuincentrum terecht. Een groot deel van het assortiment staat daar opgesteld. Ik heb daar een stukje showroom, een soort shop-in-shop.’’

Lees ook: Tuincentrum van Fred verzorgde de planten voor de bruiloft van Kim Kardashian

Lees verder onder de advertentie

Een kickstart van jewelste dus, in plaats van langzaam een bedrijf opbouwen. Hoe zagen die beginjaren eruit?

,,Het was een bizarre periode, ik had nauwelijks tijd om stil te staan. Met mijn eerste omzet kon ik een eigen voorraad kopen. Omdat ik dringend behoefte had aan opslagruimte, heb ik in 2021 een magazijn van 2500 vierkante meter gekocht. Mensen hadden veel geld te besteden, want vakanties gingen niet door en restaurants waren dicht. De portemonnees stonden dik. Het was trekken aan leveranciers, alsof het een wedstrijd was wie genoeg voorraad had. Van interieurkasten uit China tot teaktafels uit Vietnam. Vijftig à tachtig containers per jaar. Ook ben ik toen begonnen met de verkoop van kerstspullen: kunstbomen, verlichting en Efteling-huisjes. In 2021 bedroeg de omzet vier miljoen, in 2022 bijna vijf miljoen. In 2023 is er weer met ruim tien procent geplust. En omdat ik nog meer vierkante meters nodig had, heb ik aan de overkant van het tuincentrum een oude manege gehuurd. De voormalige stallen dienen nu ook als opslagruimte. Op dit moment heb ik dertig mensen in dienst.’’

In 2021 bedroeg de omzet vier miljoen, in 2022 bijna vijf miljoen. In 2023 is er weer met ruim tien procent geplust.

Een groot deel van je assortiment is te groot en te zwaar voor pakketdiensten als PostNL en DPD. Hoe is de logistiek geregeld?

,,We hebben onze eigen bezorgdienst. In het hoogseizoen rijden we dagelijks met zes of zeven bussen langs ruim tachtig adressen. We komen op circa 12.000 adressen per jaar. Klanten komen overal vandaan. Drie of vier keer per week rijden we naar de Randstad, maar we komen ook wekelijks in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Limburg, Zeeland en zelfs Wallonië. Mensen die online kopen, letten op prijs en service. Wij bezorgen op momenten dat het uitkomt, klanten plannen dit zelf in. Is je tuin over vijf weken klaar? Dan leveren we over vijf weken. Op de dag van bezorging kunnen ze de chauffeur volgen. Ze helpen ook met uitpakken. Er wordt weinig retour verstuurd, heel prettig. We letten scherp op de prijs. Met een digitale tool houden we de verkoopprijzen van concurrenten in de gaten. Als het kan, gaan we daar iets onder zitten. Daardoor kunnen we marktconform zijn.’’

Door de snelle groei waren er ook groeipijntjes. Ik vind het aannemen van personeel soms ingewikkeld.

Wat voor een type ondernemer ben je? Je barst van de energie en ambities.

,,Ik wil het maximale eruit halen. Je mag me rustig mateloos ambitieus noemen. Soms wil ik te hard groeien. Rammen, met oogkleppen op. Maar ik zie altijd licht aan het einde van een tunnel. Ik werk zes dagen in de week, op zondag neem ik vrij. Mijn doel is om gestaag te blijven groeien en lopende processen te optimaliseren. Door de snelle groei waren er ook groeipijntjes. Ik vind het aannemen van personeel soms ingewikkeld. Jongens van mijn leeftijd werken hier een tijdje, en vertrekken naar een ander bedrijf omdat ze daar een euro meer kunnen verdienen. De komende periode wil ik meer specialisten aannemen. Verder vernieuwen en verbeteren we dit jaar het design van twee webshops. Ook ga ik meer investeren in branding en marketing. Ik ga vanmiddag iemand aannemen die zich daarmee gaat bemoeien: Instagram en andere social media, nieuwsbrieven maken en zo meer zichtbaarheid creëren.’’

Lees verder onder de advertentie

Je ouders hebben een fysieke winkel, jij focust op online. Zij de bricks, jij de clicks. Kun je nog veel leren van je ouders?

,,Wat ik vooral van hen leer, is kritisch naar de kosten te kijken. In het begin heb ik enorm veel geïnvesteerd: in voorraad, ruimte, mensen, automatisering. Maar je moet wel omzet draaien om de kosten eruit te halen. Mijn ouders remmen me af en dat is positief. Ik hou nu goed in de gaten welk product wanneer wordt verkocht. Daar koop ik met goede ondersteuning van mijn collega’s op in. Dat deed ik in het begin niet, omdat het bedrijf zo’n enorme groeispurt doormaakte. De omzet is nu stabieler.’’