Podcast Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Klein groot bedrijf unsplash

Wie kleiner overkomt dan hij in werkelijkheid is, scoort meer sympathie. Foto: Unsplash

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 23 november 2021

Je kent het vast als ondernemer: dat je je als klein bedrijf groter voordoet dan je bent, maar ook dat je als grote keten juist de indruk wekt een vertrouwde lokale speler te zijn. Want groot is goed en klein is sympathiek. Aan het begin van deze podcast stelt presentator Michel Ariëns hardop de vraag of relatief kleine bedrijven niet altijd zouden moeten nastreven een heel groot en bekend merk te hebben, omdat grote bedrijven nu eenmaal doorgaans het meest succesvol zijn.

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Co-host Patrick Wessels schetst vervolgens de keerzijde: ,,Klein zijn levert juist heel veel voordelen op, want dat levert sympathie op. Mensen gaan gemakkelijker een persoonlijke band met je aan en andersom kun jij je klanten ook echt beter leren kennen. Bepaalde bedrijven doen zich daarom juist voor als kleiner dan ze eigenlijk zijn. Dat kun je een klein beetje faken in de manier waarop je daarover communiceert.”

Persoonlijk contact is slimme consumentenpsychologie

Er zit veel slimme psychologie achter de inzet van bedrijven om een persoonlijke band aan te gaan met hun klanten, schetst consumentenpsycholoog Wessels. Zo spreekt het internationaal actieve Booking.com zijn gebruikers heel amicaal aan met de voornaam en serveren de verkopers van Rituals-winkels heel gezellig een kopje thee. Tegelijk zijn er grote bedrijven die gewoon alles voor iedereen willen bieden, zoals de webwinkels Amazon en bol.com, maar ook ketens als Albert Heijn of McDonald’s. ,,Natuurlijk kunnen dit soort bedrijven je gepersonaliseerde aanbiedingen doen, maar ze zullen nooit een echt warme band met je opbouwen”, aldus Wessels.

"Natuurlijk kunnen grote bedrijven je gepersonaliseerde aanbiedingen doen, maar ze zullen nooit een echt warme band met je opbouwen"

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Hoe Marcel’s Green Soap zich profileert als klein bedrijf

Voor bepaalde sectoren of producten is het bij uitstek interessant om zichzelf kleiner voor te doen dan ze zijn. Al brainstormend komen de twee presentatoren uit bij fabrikanten van natuurlijke producten. ,,Je kunt je dan profileren als de allergrootste speler ter wereld met het beste aanbod of juist als een kleine partij die speciaal voor jou een product heeft ontwikkeld”, zegt Wessels. ,,Wat je ziet is dat die tweede positionering waardevoller is voor de gemiddelde consument.”

Lees ook: Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Als voorbeeld bespreekt het duo het duurzame zeepmerk Marcel’s Green Soap, dat zich profileert als klein bedrijf, maar een grote speler is in meerdere landen en zelfs een aantal merken heeft overgenomen van Unilever. ,,Bij natuurlijke producten werkt deze aanpak psychologisch heel goed: een jong bedrijf associëren we met puur, nog niet beïnvloed en ook niet volledig geautomatiseerd. Terwijl Unilever-merk Andy volgens de productinformatie meer natuurlijke elementen zou bevatten dan Marcel’s Green Soap.”

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En zij adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details