Podcast Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Klein groot bedrijf unsplash

Wie kleiner overkomt dan hij in werkelijkheid is, scoort meer sympathie. Foto: Unsplash

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 23 november 2021

Je kent het vast als ondernemer: dat je je als klein bedrijf groter voordoet dan je bent, maar ook dat je als grote keten juist de indruk wekt een vertrouwde lokale speler te zijn. Want groot is goed en klein is sympathiek. Aan het begin van deze podcast stelt presentator Michel Ariëns hardop de vraag of relatief kleine bedrijven niet altijd zouden moeten nastreven een heel groot en bekend merk te hebben, omdat grote bedrijven nu eenmaal doorgaans het meest succesvol zijn.

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Co-host Patrick Wessels schetst vervolgens de keerzijde: ,,Klein zijn levert juist heel veel voordelen op, want dat levert sympathie op. Mensen gaan gemakkelijker een persoonlijke band met je aan en andersom kun jij je klanten ook echt beter leren kennen. Bepaalde bedrijven doen zich daarom juist voor als kleiner dan ze eigenlijk zijn. Dat kun je een klein beetje faken in de manier waarop je daarover communiceert.”

Persoonlijk contact is slimme consumentenpsychologie

Er zit veel slimme psychologie achter de inzet van bedrijven om een persoonlijke band aan te gaan met hun klanten, schetst consumentenpsycholoog Wessels. Zo spreekt het internationaal actieve Booking.com zijn gebruikers heel amicaal aan met de voornaam en serveren de verkopers van Rituals-winkels heel gezellig een kopje thee. Tegelijk zijn er grote bedrijven die gewoon alles voor iedereen willen bieden, zoals de webwinkels Amazon en bol.com, maar ook ketens als Albert Heijn of McDonald’s. ,,Natuurlijk kunnen dit soort bedrijven je gepersonaliseerde aanbiedingen doen, maar ze zullen nooit een echt warme band met je opbouwen”, aldus Wessels.

"Natuurlijk kunnen grote bedrijven je gepersonaliseerde aanbiedingen doen, maar ze zullen nooit een echt warme band met je opbouwen"

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Hoe Marcel’s Green Soap zich profileert als klein bedrijf

Voor bepaalde sectoren of producten is het bij uitstek interessant om zichzelf kleiner voor te doen dan ze zijn. Al brainstormend komen de twee presentatoren uit bij fabrikanten van natuurlijke producten. ,,Je kunt je dan profileren als de allergrootste speler ter wereld met het beste aanbod of juist als een kleine partij die speciaal voor jou een product heeft ontwikkeld”, zegt Wessels. ,,Wat je ziet is dat die tweede positionering waardevoller is voor de gemiddelde consument.”

Lees ook: Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Als voorbeeld bespreekt het duo het duurzame zeepmerk Marcel’s Green Soap, dat zich profileert als klein bedrijf, maar een grote speler is in meerdere landen en zelfs een aantal merken heeft overgenomen van Unilever. ,,Bij natuurlijke producten werkt deze aanpak psychologisch heel goed: een jong bedrijf associëren we met puur, nog niet beïnvloed en ook niet volledig geautomatiseerd. Terwijl Unilever-merk Andy volgens de productinformatie meer natuurlijke elementen zou bevatten dan Marcel’s Green Soap.”

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En zij adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details