Nieuws Marketing

De Wijndragers in Zwolle toegevoegd aan de 'stal' van Wadinko

De Wijndragers in Zwolle kan met hulp van Wadinko en onder een nieuwe eigenaar stappen naar de toekomst zetten.

FRANS EBELTJES | Foto: Frans Paalman 30 maart 2016

Wijndragers frans paalman

Geen startavonturen en geen vijf-voor-twaalf- scenario's. De investeringsmaatschappij Wadinko doet wel aan risico-investeringen, maar het moet verantwoord blijven. Daarom wordt alleen geld gestoken in bedrijven die al de nodige potentie hebben om op korte termijn verder te groeien.

WijndragersDe Wijndragers in Zwolle is zo'n bedrijf. Het werd onlangs als laatste toegevoegd aan de 'stal' van Wadinko met een participatie van 49 procent. "We houden ervan in bedrijven een grote minderheid te zijn", zegt Han Leemhuis, investment manager van Wadinko, dat met deze stap tevens een nieuwe (food)markt instapt. "We komen in actie op een moment dat een bedrijf bij zijn huisbankier tegen grenzen aanloopt. Banken stoppen met investeren als bancair kapitaal risicokapitaal dreigt te worden. Voor ons is dat een signaal het stokje over te nemen en het bedrijf verder te helpen.

GroeiWadinko werd in 1992 in het leven werd geroepen op basis van dividend dat resteerde uit het gouden duo dat ooit werd gevormd door de Waterleiding Maatschappij Overijssel en kunststoffenproducent Wavin. Het 'potje' waarmee men bedrijvigheid en groei van banen wilde stimuleren in Overijssel, Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe, is inmiddels gegroeid tot een bedrag van 65 miljoen euro, waarvan ruim de helft is uitgezet bij 25 bedrijven. De bedrijven zijn samen goed voor 2.700 banen. De groei van het 'potje' is het resultaat van bedrijven waarmee het uitstekend ging. "Het heft situaties op bij bedrijven waar het mis ging, want dat maken we natuurlijk ook wel eens mee", stelt Leemhuis.

RichtlijnenDe Wijndragers is met zeventien mensen in dienst (veertien fte) zeker niet de grootste waarin Wadinko investeert, maar het is wel een bedrijf dat volledig voldoet aan de richtlijnen die de investeringsorganisatie zichzelf heeft opgelegd. "Per jaar bekijken we 100 tot 150 bedrijven", zegt Leemhuis. "Uiteindelijk gaan we in zee met ongeveer vier. Er zijn dus nogal wat zaken die we uitvoerig bekijken voordat we investeren. Bij De Wijndragers heeft het dus goed uitgepakt. Alles klopte hier, al zijn er wel pittige gesprekken gevoerd. Een van de doorslaggevende zaken was de passie waarmee hier gewerkt wordt."

Het was de familie Ter Huurne die De Wijndragers in 1983 oprichtte. De naam werd ontleend aan de Wijndragerstoren waarin de producent van voornamelijk hoogwaardige mosterds was gevestigd. Gaandeweg heeft De Wijndragers zich ontwikkeld tot een producent van behalve mosterd, ook dressings, sauzen, dippers, oliën en azijnen. Als laatste werd een nieuwe lijn barbecuesauzen gestart, die een groot succes blijkt.

RoerAan het roer van De Wijndragers staat sinds kort Christiaan Lensen, vijf jaar geleden als commercieel manager binnengekomen en nu opvolgend eigenaar. "Dankzij de mede-investering door Wadinko. Zowel de opvolging als het uitzetten van lijnen voor de toekomst vergen een zorgvuldig en intensief proces. Daar zijn we goed uitgekomen."

Dat Lensen met de investering van Wadinko meteen een stuk zeggenschap uit handen geeft, is voor hem geen probleem. "Het geeft ook een stuk zekerheid, omdat mensen met kennis van zaken over je schouder meekijken."