Podcast De Zo Genaamde Podcast

Hoe deze Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.

Presentatie: Floris Hülsmann 1 december 2021

Om met de deur in huis te vallen. Remco Beekman is net zo Brabants als Heineken en Friese nagelkaas. De ondernemer is een Amsterdammer, maar ging wel met het smakelijke Brabantse erfgoed aan de haal. Met succes, zo vertelt de broodjesbakker aan Namarama-oprichter Floris Hülsmann. Zijn hobby werd na zijn verhuizing naar Den Bosch het werk.

,,Ik begon low-profile met een oventje en een deegkuipje. Dat was in 2015. Ik kwam net uit een faillissement van mijn vorige bedrijf. In 2016 heb ik Brabantsche Worstenbroodjes ingeschreven bij de Kamer van Koophandel'', memoreert Beekman. ,,Of ze het een goede naam vonden? Nee, de KVK vond het wel erg generiek. Ze adviseerden het niet te doen, ook al was de naam niet verboden.''

Remco Beekman (links) met Floris Hülsmann in de podcaststudio.

Hoe Brabantser dan Brabants wil je het hebben?

Beekman was eigenwijs en zette door met de naam. De 'sch' in Brabantsche Worstenbroodjes gaf het merk een hint van authenticiteit mee. Het viel letterlijk in de smaak bij liefhebbers van de hartige lekkernij. Een ouderwets gevoel. Maar we zijn er niet met dit verhaal, zo hoor je in deze De Zo Genaamde Podcast. Hoe Brabantser dan Brabants wil je het hebben? Beekman maakt ook slim gebruik van de kreet 'Keilekker', onder meer in het nostalgische logo en de URL van zijn onderneming. Hallo keilekker.nl.

Helaas, dat internetadres was al eigendom van een ander. De Amsterdammer zat niet bij de pakken neer en wist de originele eigenaar over te halen het online adres aan hem te verkopen. In de vorm van een wel heel bijzondere deal, zo vertelt Beekman in bovenstaande podcast aan host Hülsmann.

'Er is meer dan worstenbrood! Wie bakt ze? Het juiste team van bakkers. Een team dat voor een deel bestaat uit mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt'

Doe-het-zelfpakketten Brabantsche Worstenbroodjes werden hit in de lockdowns

,,In Brabant vieren we met worstenbrood'', benadrukt Beekman nog maar eens. ,,Elk feest.'' Elke dag dat stukje cultuur meemaken is voor de ondernemer steeds weer een mooi moment. En om toch op te vallen speelt Beekman met vegan varianten of in deze herfstmaanden met bijvoorbeeld een speciaal truffelworstenbroodje. Maar er is meer dan worstenbrood! Wie bakt ze? Het juiste team van bakkers. Een team dat voor een deel bestaat uit mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. De Amsterdammer legt uit waarom dat zo belangrijk is voor zijn onderneming. ,,Belangrijker voor mij dan alleen maar heel goede winstcijfers.''

Luister verder naar de volgende businessplannen van Beekman, een droombakkerij en onder meer grotere inzet op de supermarkt en de speciale corona-aanpak van Brabantsche Worstenbroodjes. Doe-het-zelfpakketten werden een hit in de lockdowns. Kortom, een keilekker ondernemerssucces.

Lees ook: Expert Floris Hülsmann (Namarama): 'Meerwaarde merknaam wordt enorm onderschat'

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details