Podcast De Zo Genaamde Podcast

Hoe deze Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.

Presentatie: Floris Hülsmann 1 december 2021

Om met de deur in huis te vallen. Remco Beekman is net zo Brabants als Heineken en Friese nagelkaas. De ondernemer is een Amsterdammer, maar ging wel met het smakelijke Brabantse erfgoed aan de haal. Met succes, zo vertelt de broodjesbakker aan Namarama-oprichter Floris Hülsmann. Zijn hobby werd na zijn verhuizing naar Den Bosch het werk.

,,Ik begon low-profile met een oventje en een deegkuipje. Dat was in 2015. Ik kwam net uit een faillissement van mijn vorige bedrijf. In 2016 heb ik Brabantsche Worstenbroodjes ingeschreven bij de Kamer van Koophandel'', memoreert Beekman. ,,Of ze het een goede naam vonden? Nee, de KVK vond het wel erg generiek. Ze adviseerden het niet te doen, ook al was de naam niet verboden.''

Remco Beekman (links) met Floris Hülsmann in de podcaststudio.

Hoe Brabantser dan Brabants wil je het hebben?

Beekman was eigenwijs en zette door met de naam. De 'sch' in Brabantsche Worstenbroodjes gaf het merk een hint van authenticiteit mee. Het viel letterlijk in de smaak bij liefhebbers van de hartige lekkernij. Een ouderwets gevoel. Maar we zijn er niet met dit verhaal, zo hoor je in deze De Zo Genaamde Podcast. Hoe Brabantser dan Brabants wil je het hebben? Beekman maakt ook slim gebruik van de kreet 'Keilekker', onder meer in het nostalgische logo en de URL van zijn onderneming. Hallo keilekker.nl.

Helaas, dat internetadres was al eigendom van een ander. De Amsterdammer zat niet bij de pakken neer en wist de originele eigenaar over te halen het online adres aan hem te verkopen. In de vorm van een wel heel bijzondere deal, zo vertelt Beekman in bovenstaande podcast aan host Hülsmann.

'Er is meer dan worstenbrood! Wie bakt ze? Het juiste team van bakkers. Een team dat voor een deel bestaat uit mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt'

Doe-het-zelfpakketten Brabantsche Worstenbroodjes werden hit in de lockdowns

,,In Brabant vieren we met worstenbrood'', benadrukt Beekman nog maar eens. ,,Elk feest.'' Elke dag dat stukje cultuur meemaken is voor de ondernemer steeds weer een mooi moment. En om toch op te vallen speelt Beekman met vegan varianten of in deze herfstmaanden met bijvoorbeeld een speciaal truffelworstenbroodje. Maar er is meer dan worstenbrood! Wie bakt ze? Het juiste team van bakkers. Een team dat voor een deel bestaat uit mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. De Amsterdammer legt uit waarom dat zo belangrijk is voor zijn onderneming. ,,Belangrijker voor mij dan alleen maar heel goede winstcijfers.''

Luister verder naar de volgende businessplannen van Beekman, een droombakkerij en onder meer grotere inzet op de supermarkt en de speciale corona-aanpak van Brabantsche Worstenbroodjes. Doe-het-zelfpakketten werden een hit in de lockdowns. Kortom, een keilekker ondernemerssucces.

Lees ook: Expert Floris Hülsmann (Namarama): 'Meerwaarde merknaam wordt enorm onderschat'

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details