Aangeboden door Exact

Branded Content Marketing

Online marketing tot achter de komma: zo leiden deze ondernemende zussen hun bedrijf

In deze videoserie van De Ondernemer - in samenwerking met Exact - portretteren we vier ondernemers die thuis én op de zaak gegrepen zijn door cijfers.

Van onze redactie 24 november 2021

Hoe stuur je een online marketingcampagne? Wanneer is het ultieme doel bereikt? Hoe motiveer je freelance medewerkers? Hoe leid je samen een familiebedrijf? En welke rol spelen cijfers bij een modern, gezond en mindfulness leven? Bekijk de video hierboven!

Hun full service online marketingbureau in Waalre bij Eindhoven heet niet voor niets one online. Zussen Sabrina (30, zij begon het bedrijf aan de keukentafel) en Steffi (25) Smits doen vrijwel alles samen, als ‘one’, zakelijk én privé. Sabrina vertelt: ,,Steffi en ik vormen het management team en wij zorgen ervoor dat elk bedrijf dat bij ons aanklopt van a tot z ontzorgd wordt.”

Stabiel rendement na investering

Als sturen op cijfers ergens relevant is, dan is het wel bij online marketing. ,,Klanten geven ons een budget en daar moet wat hen betreft natuurlijk 10 of 20 keer zoveel voor terugkomen. Wij zijn de hele dag alleen maar bezig met het optimaliseren van hun campagnes, tot achter de komma bestuderen we daarbij de resultaten. Steeds maar weer zorgen dat ze beter worden, dat je leert van wat je doet en wat de cijfers je laten zien. Het gaat er bij alle campagnes om dat we de prestaties steeds weer verbeteren totdat je een stabiel rendement hebt. Dan weet je: als ik dit erin stop, komt dat eruit. Als dat stabiel is, kun je net zo ver gaan met investeren als je wilt, want je weet wat je ervoor terug krijgt.”

Cijfers bepalen een belangrijk deel van het succes van ondernemers. Ze bieden inzicht en controle en helpen bij het stellen van doelen, zowel zakelijk als privé. Benieuwd hoe dat uitpakt?

Branded content one online exact binnen

Sabrina (links) en Steffi Smits van One Online: 'Heel veel bedrijven zijn geschrokken van de crisis, ze waren nog niet klaar voor online. Dan helpen cijfers om het tastbaar voor klanten te maken.' Foto: Ruud Voest

'We nodigen medewerkers ook regelmatig uit om ideeën te bedenken voor campagnes waarbij zij niet direct betrokken zijn'

Bonussen en uitjes bij succes

Met het team van in totaal 16 vaste en freelance marketing experts die bij one online werken, worden campagnes regelmatig besproken op basis van de cijfers uit analyses en rapportages. ,,We nodigen medewerkers ook regelmatig uit om ideeën te bedenken voor campagnes waarbij zij niet direct betrokken zijn. En we belonen ze met bonussen en uitjes als er successen kunnen worden gevierd.”

Lees ook: Gegrepen door cijfers: het ultieme doel van Daf Dubbelman van krnwtr+

Participeren in buitenlandse groei

One online heeft een hectisch jaar achter de rug. De pandemie zorgde voor een enorme toename van online activiteiten door bedrijven die daar vaak nog niet helemaal klaar voor waren. ,,Het ging zo snel. Heel veel bedrijven zijn geschrokken, ze waren nog niet klaar voor online. Dan helpen cijfers om het voor klanten tastbaar te maken. Wij participeren soms ook in bedrijven die bijvoorbeeld willen groeien in het buitenland. Dan gaat het niet alleen om online marketing, maar ook andere zaken waarbij cijfers van belang zijn, zoals financiën en groei.”

'Heel veel bedrijven zijn geschrokken, ze waren nog niet klaar voor online. Dan helpen cijfers om het voor klanten tastbaar te maken'

Leeftijdsverschil niet voelbaar

Sabrina en Steffie zijn het gezicht van het bedrijf, waarbij Steffi zich voornamelijk bezighoudt met de kansen en prestaties op de verschillende social media kanalen. ,,Wij treden samen naar buiten en zorgen dat online marketing voor iedereen begrijpelijk wordt. Ik ben de oudste, we schelen vijf jaar, maar er is nooit afstand tussen ons geweest. Wij zijn beste vriendinnen en businesspartners. We doen buiten het werk om ook bijna alles samen. Onze partners kunnen ook goed met elkaar opschieten.”

Lees ook: Gegrepen door cijfers: zo maakt diamantair Mike Asscher zijn bedrijf klaar voor de volgende generatie

Moderne, bewuste levensstijl

Privé zijn de zussen Smit ook gegrepen door cijfers als het gaat om gezondheid en een moderne levensstijl. ,,We gaan vaak samen sporten. Ook dan proberen we rendement, het beste uit elkaar, naar voren te halen. We hebben een band om die meet hoe hard je hebt getraind, dat houden we ook bij via een app. Eten doen we ook heel bewust. Juist niet door te diëten, maar door na te denken bij wat je eet: biologisch, gezond. We beginnen de dag ook met gezonde shakes die maximaal 165 kcal bevatten. Dit houden we samen ook bij in MyFitnessPal. Voor ons allebei is een schema opgesteld: hoeveel kcal mag je hebben om de vastgestelde doelen te kunnen behalen?"

Begonnen als croupier

Zou het ook zonder cijfers kunnen? Puur op gevoel? ,,Ik denk het wel, maar mét cijfers kom je verder. Ik werkte vroeger in het casino. Was croupier bij black jack, roulette, ook weer cijfers. Wie geld verliest is niet altijd even vriendelijk. Daar heb ik veel van geleerd. Over leiderschap bijvoorbeeld. Op dat moment ben jij de baas aan die tafel. Heel veel dingen die wij nu doen zijn tot na de komma te meten, dat is ons werk. Maar we hebben ook elke maand een moment met onze klanten, we zijn dan heel persoonlijk. Dan helpen cijfers ons om ook andere zaken te bespreken. Hoe bouw je verder aan je merk, wie wil je bereiken? We gebruiken alles om succesvol te zijn.”

Controle over cijfers

Bij ondernemen maakt controle over cijfers vaak het verschil tussen ondernemingen die ‘zelf de regie nemen over de toekomst’ en hen die ‘het min of meer overkomt’. In de contentserie 'Gegrepen door cijfers' deelt De Ondernemer in samenwerking met Exact inspirerende verhalen over ondernemers die de beste versie van zichzelf willen worden en hiervoor het belang van cijfers omarmen. Elke dag een stapje beter willen worden, zowel zakelijk als privé.