Marketing

Citymanager Culemborg: 'proef met auto's op de markt'

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Van Namen (44) woont sinds een jaar of zes in de Lekstad. Hij heeft een bouwachtergrond en werkt nog een dag per week bij Mitros in Utrecht als projectontwikkelaar in de sociale woningbouw. In Culemborg valt hij zowel onder de gemeente als het ondernemersfonds.

Wat is je opdracht?,,In grote lijnen: de stad aantrekkelijker maken via branchering, leuke activiteiten en het verbeteren van de sfeer. De opdracht komt voort uit de binnenstadsvisie. Daarin staat een actieplan dat uit tien punten bestaat.''

Hoe beroerd staat het ervoor in Culemborg?,,Het zijn lastige tijden voor ondernemers. Daarom is het goed dat er meer mensen naar de stad komen.''

Lees verder onder de advertentie

Wat zijn de zwakke kanten van het centrum?,,De bereikbaarheid, zeker vanuit West. En dat, ondanks dat de binnenstad autovrij is, er toch de hele dag auto's over de Markt rijden. Ook de inrichting kan beter. En de onbekendheid met de parkeertarieven. Veel mensen weten niet dat je voor 2 euro de hele dag kunt staan.''

En de sterke?,,De uitstraling van de mooie, oude panden. Het ondernemerschap in heel Culemborg. En de drive bij ondernemers en de cultuursector om er wat van te maken.''

Wat zijn je wensen?,,Een mooie mix van authentieke winkels en winkels voor dagelijks inkopen in combinatie met horeca en culturele evenementen.

Lees verder onder de advertentie

Voorbeelden zijn Bergen en Ootmarsum, daar hebben ze het goed voor elkaar.''

Hoe krijg je de neuzen van de betrokkenen dezelfde kant op?,,Door persoonlijk contact, het aangeven wat er zoal gebeurt en het motiveren om toch vooral samen te werken.''

Op sociale media lees je geregeld: de auto's moeten terug op de Markt. Wat vind jij?,,Ja, wat mij betreft gaan we een proef doen dat je tot 11.00 uur met de auto op Markt mag. Maar daarna gaat hij dicht, ook voor toeleveranciers.'

Lees verder onder de advertentie

De fysieke inrichting van de Markt is zodanig dat de zomerkermis er op past. Is het dat waard, voor die ene week per jaar?,,Daar moeten we goed over nadenken.''

Het bestemmingsplan Spoorzone dat wederom op tafel ligt, voorziet in het vertrek van Albert Heijn uit de binnenstad. Hoe sta jij erin?,,Dat zou jammer zijn, maar er zijn ook mensen die zeggen dat de Action een goede trekker is. Hoe dan ook, ik ben voor een sterke spoorzone. Maar wel als aanvulling op de binnenstad.''

Zijn Culemborgers trots op hun stad?,,Niet voldoende en dat is totaal onnodig. Het is hier echt mooi, er zijn leuke winkels, er is veel horeca en er gebeurt veel in en om de binnenstad. Heel bijzonder voor een plaats met 27.000 inwoners.''

Lees verder onder de advertentie

Wat zijn je plannen voor de komende periode?,,Ik wil een 'Win je winkel'-prijsvraag doen. Ondernemers kunnen pitchen en de beste krijgen een half jaar gratis een pand. Ik zoek twee pandeigenaren die bereid zijn mee te werken. Verder wil ik op twee strategische plekken digitale informatieschermen. En in West moet de binnenstad veel meer worden gepromoot.''

Wat mogen we op korte termijn verwachten?,,Er is een duidelijke activiteitenkalender, de leden van het ondernemersfonds werken aan een geweldige kerstmarkt op 18 december en vóór de zomer zie je meer groen in de hele binnenstad.''