Nieuws Marketing

'Dafne moet meer zakenvrouw zijn, het is business'

Na de gouden WK in Peking is Dafne Schippers behalve succesvol sprintster ook een merk geworden. 'Dafne' staat volgens haar management voor: Hollands, nuchter, sportief, gezond, het aardige buurmeisje. De 23-jarige atlete ligt goed in de markt, schrijft het AD. ,,Deze aandacht is uniek.''

PIM BIJL 21 maart 2016

Dafne schippers marketing atletiek merk2

Toen Dafne Schippers deze week tijdens een training even dertig meter aanzette en over de groene baan in de Oregon Convention Center sprintte, keken zelfs meerdere mede-atleten bewonderend op of om. Ze is hier op de WK indoor atletiek in Portland een van de grote vedetten en publiekstrekkers. Dat hebben ook bedrijven in de gaten.

Schippers vertoeft al iets langer in de Verenigde Staten dan de rest van de Nederlandse equipe. Ingevlogen door Nike, voor een tweede fotoshoot in drie maanden voor het toonaangevende sportmerk. Kijk eens op haar Twitter-pagina en tel op haar profielfoto en achtergrond al drie keer het bekende logo van Nike.

Andere partners, die ze onder meer op haar social media-account geregeld promoot met selfies, foto's en lovende teksten? Ziggo, NS, AA-drink en Volkswagen. ,,En daar kunnen er best nog meer bij komen,'' zegt Ralph van Baasbank, van haar managementbureau House of Sports. ,,Ze ligt goed in de markt.''

Elke dag bellen er gemiddeld twee bedrijven naar het management van Dafne Schippers om even te polsen wat de mogelijkheden zijn. Over een heel jaar zijn dat dus 730 partijen, die een balletje opgooien bij de vlaggendraagster van de Nederlandse atletiek over potentieel sponsorschap of een commerciële klus. Als talent en meerkampster was er al enige interesse, maar na de keuze voor de sprint en vooral de gouden en zilveren plak op de WK in Peking, vorig jaar augustus, barstte de mondiale interesse los.

,,Het is te vergelijken met de aandacht voor Pieter van den Hoogenband, Ranomi Kromowidjojo en Sven Kramer na een gouden medaille op de Olympische Spelen,'' zegt Van Baasbank. ,,We moeten ervoor zorgen dat de sport altijd op één blijft staan. Tegelijkertijd wil je deze situatie ook verzilveren. Voor een Nederlandse atleet is deze aandacht uniek.''

Schippers heeft sindsdien een vollere agenda. ,,Soms is ze moe op een training en dan begrijp ik best waarom,'' zegt haar coach Bart Bennema. ,,Het is business. Zo simpel is het. Daar kan ik niet omheen. Ik kan daar wat van vinden, maar zij is nu een zakenvrouw. Nee, ik moet zeggen: ze moet meer een zakenvrouw zijn dan ze was. En ik moet daar zo goed mogelijk mee omgaan met haar en dat lukt redelijk. Dat betekent soms schuiven met trainingen, soms vooruitplannen en tactisch denken. Maar uiteindelijk mag het nooit een excuus zijn op de baan.''

Dafne Schippers staat volgens haar management voor Hollands, nuchter, sportief, gezond, een girl next door. Op een reclamebord van een fastfoodketen zal je haar in de nabije komst daarom niet zo snel zien staan. Eerder op dat van de Ekoplaza, schetst haar manager. En ze houdt van kinderen, als voormalig PABO-studente en met een juf als moeder. Van Baasbank: ,,We mikken op commerciële samenwerkingen, die bij haar interesses passen.''

Laatst belde er een medium uit China op of ze Schippers drie dagen mocht volgen. Er kwamen ook verzoeken van journalisten uit Cuba, de VS, Spanje, Frankrijk en Zweden. Vanwege al die buitenlandse verzoeken speelt haar management met het idee zelf een filmpje te maken over haar aanloop naar de Spelen. Hoeven de media het alleen nog te ondertitelen. En Nederlandse verslaggevers? Ze spreken Schippers louter nog aan een grote tafel, in groepsverband. Schippers is dan overigens open, goedgemutst en heeft geen haast.

Na het toernooi zal de 'zakenvrouw' meer en meer naar de achtergrond verdwijnen en haar aandacht volledig bij de sprint zijn, kondigde ze al aan. ,,Geld is belangrijk en geld is leuk,'' zegt Schippers. ,,Maar ik wil heel goed zijn op de Spelen. Ja, daar moeten zelfs sponsors voor wijken. Er zijn zeker grenzen. Mijn doel is belangrijker.''