Podcast Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 7 september 2021

Aandachtstrekkers-hosts Michel Ariëns en Patrick Wessels zien ze regelmatig in hun inbox glijden. Mailtjes van bijvoorbeeld bol.com of Xbox. Zo persoonlijk mogelijk opgesteld, gericht op hun interesses en zoek- en koopgedrag uit het heden en verleden. Slim, aldus Patrick Wessels. ,,De bedrijven bouwen zo een band met je op. Ze willen vrienden met je zijn. Maar ik weet niet hoe jij ernaar kijkt, ik zie ze niet heel erg als vrienden. Zo'n relatie is heel oppervlakkig. Als ik merk dat een ander beter is, vertrek ik in de meeste gevallen.''

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Waarom teruggeven van data aan de consument een slimme zet kan zijn

Toch kan het - zoals de presentatoren het noemen - teruggeven van data aan de consument een slimme zet zijn. Veel klanten zien de persoonlijke mailtjes als erkenning. Ze lezen dat ze al een langere tijd producten of diensten bij het bedrijf afnemen en dat wordt gewaardeerd. Dus de volgende keer kiest de consument waarschijnlijk opnieuw voor hetzelfde bedrijf. ,,De mens wordt heel blij wanneer hij van een ander hoort dat die blij is met wat jij doet'', vertelt Wessels. ,,Merken kunnen zich op een vriendschappelijke manier verhouden tot consumenten. Dat blijkt uit onderzoek en er wordt slim op ingespeeld.''

''Zorg ervoor dat alleen de mensen die hebben laten blijken dat ze jouw merk prettig vinden een mail van je ontvangen''

Patrick Wessels, Aandachtstrekkers

Wat kunnen ondernemers leren van Amazon, bol.com, Spotify en Netflix?

De olifant in de data-kamer is natuurlijk wel privacy. Wat mogen merken met klantdata doen om ze nog beter te binden en te behouden voor de toekomst? En wat is voor veel consumenten belangrijker, de persoonlijke communicatie op basis van data of die zo belangrijke privacy? Ook bespreken de hosts andere nadelen van deze marketingvorm. Kan je te ver gaan als bedrijf? Wanneer wordt het too much voor de ontvanger? ,,Zorg ervoor dat alleen de mensen die op enige manier hebben laten blijken dat ze jouw merk prettig vinden, een mail van je ontvangen.'' Wanneer juist niet? Je hoort het in deze Aandachtstrekkers. Ook weet je hoe Amazon het in de ogen van Ariëns op een gegeven moment fout deed.

Lees ook: 'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Van call-to-action tot re-engagement: vergeet dit niet bij emailmarketing

Luister vooral ook naar deze vijfde aflevering uit de serie voor verdere tips en adviezen van de marketingexpert en consumentenpsycholoog gericht aan ondernemers die aan de slag willen met de juiste gepersonaliseerde emailmarketing. Wessels: ,,Wanneer jij als bedrijf de moeite neemt om met behulp van data-analyse jouw klant nog beter te begrijpen, wordt dat gewaardeerd. Hoe beter je je best doet om een klant te leren kennen, hoe gemakkelijker het is om raak te schieten.'' En o ja, volgens Ariëns is de juiste re-engagement in jouw mail vaak belangrijker dan een call-to-action. Hoe dat precies zit? Luisteren!

Lees ook: Voordelen en valkuilen van online adverteren op social media: dit moet je weten

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Data email marketing podcast aandachtstrekkers

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details