Podcast Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 7 september 2021

Aandachtstrekkers-hosts Michel Ariëns en Patrick Wessels zien ze regelmatig in hun inbox glijden. Mailtjes van bijvoorbeeld bol.com of Xbox. Zo persoonlijk mogelijk opgesteld, gericht op hun interesses en zoek- en koopgedrag uit het heden en verleden. Slim, aldus Patrick Wessels. ,,De bedrijven bouwen zo een band met je op. Ze willen vrienden met je zijn. Maar ik weet niet hoe jij ernaar kijkt, ik zie ze niet heel erg als vrienden. Zo'n relatie is heel oppervlakkig. Als ik merk dat een ander beter is, vertrek ik in de meeste gevallen.''

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Waarom teruggeven van data aan de consument een slimme zet kan zijn

Toch kan het - zoals de presentatoren het noemen - teruggeven van data aan de consument een slimme zet zijn. Veel klanten zien de persoonlijke mailtjes als erkenning. Ze lezen dat ze al een langere tijd producten of diensten bij het bedrijf afnemen en dat wordt gewaardeerd. Dus de volgende keer kiest de consument waarschijnlijk opnieuw voor hetzelfde bedrijf. ,,De mens wordt heel blij wanneer hij van een ander hoort dat die blij is met wat jij doet'', vertelt Wessels. ,,Merken kunnen zich op een vriendschappelijke manier verhouden tot consumenten. Dat blijkt uit onderzoek en er wordt slim op ingespeeld.''

''Zorg ervoor dat alleen de mensen die hebben laten blijken dat ze jouw merk prettig vinden een mail van je ontvangen''

Patrick Wessels, Aandachtstrekkers

Wat kunnen ondernemers leren van Amazon, bol.com, Spotify en Netflix?

De olifant in de data-kamer is natuurlijk wel privacy. Wat mogen merken met klantdata doen om ze nog beter te binden en te behouden voor de toekomst? En wat is voor veel consumenten belangrijker, de persoonlijke communicatie op basis van data of die zo belangrijke privacy? Ook bespreken de hosts andere nadelen van deze marketingvorm. Kan je te ver gaan als bedrijf? Wanneer wordt het too much voor de ontvanger? ,,Zorg ervoor dat alleen de mensen die op enige manier hebben laten blijken dat ze jouw merk prettig vinden, een mail van je ontvangen.'' Wanneer juist niet? Je hoort het in deze Aandachtstrekkers. Ook weet je hoe Amazon het in de ogen van Ariëns op een gegeven moment fout deed.

Lees ook: 'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Van call-to-action tot re-engagement: vergeet dit niet bij emailmarketing

Luister vooral ook naar deze vijfde aflevering uit de serie voor verdere tips en adviezen van de marketingexpert en consumentenpsycholoog gericht aan ondernemers die aan de slag willen met de juiste gepersonaliseerde emailmarketing. Wessels: ,,Wanneer jij als bedrijf de moeite neemt om met behulp van data-analyse jouw klant nog beter te begrijpen, wordt dat gewaardeerd. Hoe beter je je best doet om een klant te leren kennen, hoe gemakkelijker het is om raak te schieten.'' En o ja, volgens Ariëns is de juiste re-engagement in jouw mail vaak belangrijker dan een call-to-action. Hoe dat precies zit? Luisteren!

Lees ook: Voordelen en valkuilen van online adverteren op social media: dit moet je weten

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Data email marketing podcast aandachtstrekkers

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details