Podcast Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 7 september 2021

Aandachtstrekkers-hosts Michel Ariëns en Patrick Wessels zien ze regelmatig in hun inbox glijden. Mailtjes van bijvoorbeeld bol.com of Xbox. Zo persoonlijk mogelijk opgesteld, gericht op hun interesses en zoek- en koopgedrag uit het heden en verleden. Slim, aldus Patrick Wessels. ,,De bedrijven bouwen zo een band met je op. Ze willen vrienden met je zijn. Maar ik weet niet hoe jij ernaar kijkt, ik zie ze niet heel erg als vrienden. Zo'n relatie is heel oppervlakkig. Als ik merk dat een ander beter is, vertrek ik in de meeste gevallen.''

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Waarom teruggeven van data aan de consument een slimme zet kan zijn

Toch kan het - zoals de presentatoren het noemen - teruggeven van data aan de consument een slimme zet zijn. Veel klanten zien de persoonlijke mailtjes als erkenning. Ze lezen dat ze al een langere tijd producten of diensten bij het bedrijf afnemen en dat wordt gewaardeerd. Dus de volgende keer kiest de consument waarschijnlijk opnieuw voor hetzelfde bedrijf. ,,De mens wordt heel blij wanneer hij van een ander hoort dat die blij is met wat jij doet'', vertelt Wessels. ,,Merken kunnen zich op een vriendschappelijke manier verhouden tot consumenten. Dat blijkt uit onderzoek en er wordt slim op ingespeeld.''

''Zorg ervoor dat alleen de mensen die hebben laten blijken dat ze jouw merk prettig vinden een mail van je ontvangen''

Patrick Wessels, Aandachtstrekkers

Wat kunnen ondernemers leren van Amazon, bol.com, Spotify en Netflix?

De olifant in de data-kamer is natuurlijk wel privacy. Wat mogen merken met klantdata doen om ze nog beter te binden en te behouden voor de toekomst? En wat is voor veel consumenten belangrijker, de persoonlijke communicatie op basis van data of die zo belangrijke privacy? Ook bespreken de hosts andere nadelen van deze marketingvorm. Kan je te ver gaan als bedrijf? Wanneer wordt het too much voor de ontvanger? ,,Zorg ervoor dat alleen de mensen die op enige manier hebben laten blijken dat ze jouw merk prettig vinden, een mail van je ontvangen.'' Wanneer juist niet? Je hoort het in deze Aandachtstrekkers. Ook weet je hoe Amazon het in de ogen van Ariëns op een gegeven moment fout deed.

Lees ook: 'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Van call-to-action tot re-engagement: vergeet dit niet bij emailmarketing

Luister vooral ook naar deze vijfde aflevering uit de serie voor verdere tips en adviezen van de marketingexpert en consumentenpsycholoog gericht aan ondernemers die aan de slag willen met de juiste gepersonaliseerde emailmarketing. Wessels: ,,Wanneer jij als bedrijf de moeite neemt om met behulp van data-analyse jouw klant nog beter te begrijpen, wordt dat gewaardeerd. Hoe beter je je best doet om een klant te leren kennen, hoe gemakkelijker het is om raak te schieten.'' En o ja, volgens Ariëns is de juiste re-engagement in jouw mail vaak belangrijker dan een call-to-action. Hoe dat precies zit? Luisteren!

Lees ook: Voordelen en valkuilen van online adverteren op social media: dit moet je weten

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details
Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar een giraffe moet zijn en geen Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Details
Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Details