Podcast
Van Heinosoft naar upMention: waarom een nieuwe bedrijfsnaam?
Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Geerten Schollaart van upMention in de studio te gast. Het bedrijf helpt opdrachtgevers bij zoekmachine-optimalisatie zodat ze (nog) beter online te vinden zijn. Schollaart, een van de eigenaren, legt de host uit waarom zijn bedrijf van naam is veranderd. Dat is niet alles, want er is iets met Kenia.
'Heinosoft. Wij kennen het geheim van Google'. Het stond op een enorm groot billboard dat Namarama-namenexpert Floris Hülsmann een jaar of wat geleden langs de snelweg zag staan. ,,Beetje gekke naam. Wel grappig, dacht ik. Benieuwd naar dat geheim. En toen belden jullie mij kort daarna op'', memoreert de host in zijn podcast. Geerten Schollaart vertelt dat hij en zijn broers met wie hij zijn onderneming runt het belang van een goede bedrijfsnaam nog beter gingen begrijpen na een eerdere podcast van Hülsmann. Het 22 jaar oude Heinosoft was toe aan een andere naam.
Dat 'Heinosoft' (een samentrekking van de naam van oprichter Hein van Vlastuin en het in 1999 zeer populaire Microsoft), je kan van alles van de naam vinden. Van Vlastuin is sinds lange tijd vertrokken bij de zoekmachine-optimalisator en het belang van online vindbaarheid is de afgelopen twintig jaar gigantisch toegenomen. Een nieuwe naam is niet meer dan logisch, zo bedachten Geerten Schollaart en zijn broers Arjan en Andries, mede-eigenaren van het bedrijf uit Delfgauw.
'Niet alleen upMention heeft door dat er veel technisch talent in Kenia te vinden is. Om de hoek zit tegenwoordig ook een kantoor van Google'
UpMention's Geerten Schollaart (rechts) met Floris Hülsmann in de studio.
Vanuit Kenia verovert upMention de wereld met zoekmachine-optimalisatie
Schollaart vertelt in De Zo Genaamde Podcast over de eerste jaren van het tegenwoordige upMention en waarom de juiste vindbaarheid op internet zo enorm belangrijk is voor ondernemers en hun product of dienst. Voor welke opdrachtgevers werken de broers? En hoe zorgen zij ervoor dat ondernemingen ook echt eenvoudig en snel te vinden zijn?
Een ander opvallend detail aan upMention: het bedrijf heeft een kantoor in het Afrikaanse Kenia. Vanuit dat land werken de technische mensen. Volgens Schollaart is het grote voordeel daarvan dat zijn onderneming de internationale markt beter kan bedienen. Opmerkelijk: niet alleen de broers Schollaart hebben door dat er veel technisch talent in hoofdstad Nairobi te vinden is. Om de hoek zit tegenwoordig ook een kantoor van... Google! ,,Maar wij waren er de eerste!'' Mooi, maar wat zijn nu de cultuurverschillen tussen werknemers in Afrika en die in de Hollandse polder en wat kunnen andere ondernemers ervan leren? Natuurlijk komen de verdere plannen van upMention ook aan bod.
Lees ook: Expert Floris Hülsmann (Namarama): 'Meerwaarde merknaam wordt enorm onderschat'