Podcast De Zo Genaamde Podcast

Van Heinosoft naar upMention: waarom een nieuwe bedrijfsnaam?

Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Geerten Schollaart van upMention in de studio te gast. Het bedrijf helpt opdrachtgevers bij zoekmachine-optimalisatie zodat ze (nog) beter online te vinden zijn. Schollaart, een van de eigenaren, legt de host uit waarom zijn bedrijf van naam is veranderd. Dat is niet alles, want er is iets met Kenia.

Presentatie: Floris Hülsmann 15 december 2021

'Heinosoft. Wij kennen het geheim van Google'. Het stond op een enorm groot billboard dat Namarama-namenexpert Floris Hülsmann een jaar of wat geleden langs de snelweg zag staan. ,,Beetje gekke naam. Wel grappig, dacht ik. Benieuwd naar dat geheim. En toen belden jullie mij kort daarna op'', memoreert de host in zijn podcast. Geerten Schollaart vertelt dat hij en zijn broers met wie hij zijn onderneming runt het belang van een goede bedrijfsnaam nog beter gingen begrijpen na een eerdere podcast van Hülsmann. Het 22 jaar oude Heinosoft was toe aan een andere naam.

Dat 'Heinosoft' (een samentrekking van de naam van oprichter Hein van Vlastuin en het in 1999 zeer populaire Microsoft), je kan van alles van de naam vinden. Van Vlastuin is sinds lange tijd vertrokken bij de zoekmachine-optimalisator en het belang van online vindbaarheid is de afgelopen twintig jaar gigantisch toegenomen. Een nieuwe naam is niet meer dan logisch, zo bedachten Geerten Schollaart en zijn broers Arjan en Andries, mede-eigenaren van het bedrijf uit Delfgauw.

'Niet alleen upMention heeft door dat er veel technisch talent in Kenia te vinden is. Om de hoek zit tegenwoordig ook een kantoor van Google'

UpMention's Geerten Schollaart (rechts) met Floris Hülsmann in de studio.

Vanuit Kenia verovert upMention de wereld met zoekmachine-optimalisatie

Schollaart vertelt in De Zo Genaamde Podcast over de eerste jaren van het tegenwoordige upMention en waarom de juiste vindbaarheid op internet zo enorm belangrijk is voor ondernemers en hun product of dienst. Voor welke opdrachtgevers werken de broers? En hoe zorgen zij ervoor dat ondernemingen ook echt eenvoudig en snel te vinden zijn?

Een ander opvallend detail aan upMention: het bedrijf heeft een kantoor in het Afrikaanse Kenia. Vanuit dat land werken de technische mensen. Volgens Schollaart is het grote voordeel daarvan dat zijn onderneming de internationale markt beter kan bedienen. Opmerkelijk: niet alleen de broers Schollaart hebben door dat er veel technisch talent in hoofdstad Nairobi te vinden is. Om de hoek zit tegenwoordig ook een kantoor van... Google! ,,Maar wij waren er de eerste!'' Mooi, maar wat zijn nu de cultuurverschillen tussen werknemers in Afrika en die in de Hollandse polder en wat kunnen andere ondernemers ervan leren? Natuurlijk komen de verdere plannen van upMention ook aan bod.

Lees ook: Expert Floris Hülsmann (Namarama): 'Meerwaarde merknaam wordt enorm onderschat'

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details
Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details