Podcast De Zo Genaamde Podcast

Van Heinosoft naar upMention: waarom een nieuwe bedrijfsnaam?

Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Geerten Schollaart van upMention in de studio te gast. Het bedrijf helpt opdrachtgevers bij zoekmachine-optimalisatie zodat ze (nog) beter online te vinden zijn. Schollaart, een van de eigenaren, legt de host uit waarom zijn bedrijf van naam is veranderd. Dat is niet alles, want er is iets met Kenia.

Presentatie: Floris Hülsmann 15 december 2021

'Heinosoft. Wij kennen het geheim van Google'. Het stond op een enorm groot billboard dat Namarama-namenexpert Floris Hülsmann een jaar of wat geleden langs de snelweg zag staan. ,,Beetje gekke naam. Wel grappig, dacht ik. Benieuwd naar dat geheim. En toen belden jullie mij kort daarna op'', memoreert de host in zijn podcast. Geerten Schollaart vertelt dat hij en zijn broers met wie hij zijn onderneming runt het belang van een goede bedrijfsnaam nog beter gingen begrijpen na een eerdere podcast van Hülsmann. Het 22 jaar oude Heinosoft was toe aan een andere naam.

Dat 'Heinosoft' (een samentrekking van de naam van oprichter Hein van Vlastuin en het in 1999 zeer populaire Microsoft), je kan van alles van de naam vinden. Van Vlastuin is sinds lange tijd vertrokken bij de zoekmachine-optimalisator en het belang van online vindbaarheid is de afgelopen twintig jaar gigantisch toegenomen. Een nieuwe naam is niet meer dan logisch, zo bedachten Geerten Schollaart en zijn broers Arjan en Andries, mede-eigenaren van het bedrijf uit Delfgauw.

'Niet alleen upMention heeft door dat er veel technisch talent in Kenia te vinden is. Om de hoek zit tegenwoordig ook een kantoor van Google'

UpMention's Geerten Schollaart (rechts) met Floris Hülsmann in de studio.

Vanuit Kenia verovert upMention de wereld met zoekmachine-optimalisatie

Schollaart vertelt in De Zo Genaamde Podcast over de eerste jaren van het tegenwoordige upMention en waarom de juiste vindbaarheid op internet zo enorm belangrijk is voor ondernemers en hun product of dienst. Voor welke opdrachtgevers werken de broers? En hoe zorgen zij ervoor dat ondernemingen ook echt eenvoudig en snel te vinden zijn?

Een ander opvallend detail aan upMention: het bedrijf heeft een kantoor in het Afrikaanse Kenia. Vanuit dat land werken de technische mensen. Volgens Schollaart is het grote voordeel daarvan dat zijn onderneming de internationale markt beter kan bedienen. Opmerkelijk: niet alleen de broers Schollaart hebben door dat er veel technisch talent in hoofdstad Nairobi te vinden is. Om de hoek zit tegenwoordig ook een kantoor van... Google! ,,Maar wij waren er de eerste!'' Mooi, maar wat zijn nu de cultuurverschillen tussen werknemers in Afrika en die in de Hollandse polder en wat kunnen andere ondernemers ervan leren? Natuurlijk komen de verdere plannen van upMention ook aan bod.

Lees ook: Expert Floris Hülsmann (Namarama): 'Meerwaarde merknaam wordt enorm onderschat'

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details