Nieuws Marketing

Dit wordt het grootste winkelcentrum van Nederland

Internationale allure streeft de vastgoedondernemer na met een nieuw winkelcentrum, schrijft de Volkskrant. Kosten: een half miljard. Groot en modern, dat scoort toch overal in Europa.

Jarl van der Ploeg | Impressie: Unibail-Rodamco 8 juni 2016

549 mall leidschenhage kruising2 fix bew

Het moet het ‘mooiste, grootste en modernste’ winkelcentrum van Nederland worden: de in 2019 te openen ‘Mall of the Netherlands’ in Leidschendam-Voorburg. Op de plek waar nu nog het verouderde winkelcentrum Leidsenhage staat, investeert vastgoedontwikkelaar Unibail-Rodamco bijna een half miljard euro in een verbouwing die grote, internationale winkelketens eindelijk moet verleiden naar Nederland te komen. Het 45 jaar oude Winkelcentrum Leidsenhage is nu nog een van de vele tragische lotgevallen van Nederland winkelland. Zo’n winkelcentrum dat vrij snel na de bouw al in een bestuurlijke vergetelheid moet zijn geraakt; een andere verklaring voor het gebrek aan levendigheid is er eigenlijk niet.Potentie Maar de huidige staat zegt niets over de potentie van het winkelcentrum, stelt Otto Ambagtsheer, Benelux-topman van het Frans-Nederlandse Unibail-Rodamco. Niet voor niets investeert zijn bedrijf 470 miljoen euro in het project en is het begonnen met de sloop van het oude centrum. Dinsdag kondigde hij bovendien aan dat het vernieuwde winkelcentrum vanaf 2019 de ‘Mall of the Netherlands’ gaat heten; een naam die niet alleen de ambitie weerspiegelt, maar ook het ‘internationale karakter van het grootste, meest servicegerichte en vernieuwende winkelcentrum van Nederland’. Unibail, de grootste eigenaar van winkelcentra in Europa, met een vastgoedportefeuille goed voor een kleine 38 miljard euro, gelooft heilig in groot en modern. Precies in die categorie scoort het immers flink in de rest van Europa.On-Nederlands goede restaurantsMaar precies aan die categorie ontbreekt het vooralsnog in Nederland, zegt Ambagtsheer. Het lichtend voorbeeld is de eigen ‘Mall of Scandinavia’ in Stockholm. Dat betekent: geen softijsjes en filterkoffie, maar twintig on-Nederlands goede restaurants. Geen dertien in een dozijn schoenenwinkels, maar 230 verschillende winkels waaronder goedkope discounters, ‘internationale flagshipstores’, maar ook een ‘designer gallery voor de hipste merken’. Het betekent ook: geen draaiorgel, maar een bioscoop met tien zalen en 1.200 stoelen. Geen winkelwagentjes, maar gekoelde kluisjes. Geen gehannes met parkeermeters, maar vierduizend gratis, ondergrondse parkeerplaatsen. Lees het hele artikel hier.