Nieuws Marketing

Een fair met flair

Dit jaar organiseren Jeroen van der Horst en zijn moeder Betty een van de drukst bezochte kerstfairs van ons land. De Country & Christmas Fair vindt van 23 tot en met 27 november plaats. Ruim 200 ondernemers zijn erbij betrokken.

Patty Sjerps | Foto's: Angeliek de Jonge 23 november 2016

Christmasfair

Duizenden bezoekers zijn tijdens de Country & Christmas Fair te vinden bij Kasteel de Haar in Haarzuilens. De fair werd jarenlang door de ouders van Jeroen georganiseerd, maar nadat zijn vader in 2007 overleed nam hij het stokje van hem over. "Met mijn moeder zet ik Inventief Evenementen, het bedrijf van mijn ouders, voort. Mijn moeder doet de administratie. Ik ben van de planning, werving van nieuwe standhouders en ik leid de op- en afbouw van de fair in goede banen. Mijn moeder doet steeds minder. In de toekomst neem ik het bedrijf over. De Country & Christmas Fair blijft haar kindje, ze leeft er elk jaar weer naartoe."

Jeroen is een heel jaar bezig met de organisatie van de fair. Hij zet veel (lokale) ondernemers in die bijvoorbeeld materialen leveren en hun spullen bij de stands verkopen. "We werken vanaf het begin samen met Van Vliet Kastanjehout. Dit bedrijf plaatst onder meer het schapenhekwerk voor de route van de bezoekers. De medewerkers van het bedrijf hebben in al die jaren veel kennis en ervaring opgedaan. Zij weten alles te vinden op het terrein. Dit werkt heel prettig. Ik laat ze gewoon lekker hun gang gaan. Ik vertrouw ze."

Daarnaast schakelt Inventief Evenementen bijvoorbeeld de hulp in van Eemland Verhuur uit Woudenberg. "Al 24 jaar werken we samen met Eemland Verhuur. Het bedrijf levert acht toiletwagens en toebehoren. We hebben een paar jaar geleden zelf een ombouw voor de wagens gemaakt van, hoe kan het ook anders, hout geleverd door Van Vliet Kastanjehout. De samenwerking met Eemland Verhuur verloopt heel soepel."

Waarom komen bezoekers elk jaar weer naar de fair? "Voor de emotie en beleving", zegt Jeroen meteen. De ruim 200 standhouders, diverse horecagelegenheden, een bigband, watershows, liters glühwein, Dickenskoortjes, chocomel en vele andere sfeermakers dragen bij aan het succes. "We bewaken continu de kwaliteit en diversiteit. We blijven ons vernieuwen. Standhouders mogen niet zomaar op de fair staan. Rommel komt er niet in. Je zult nooit vier stands met dezelfde handel vinden. Al in april moesten we de aanvragen van standhouders met sieraden, producten van leer en damesfashion stopzetten. Het is bizar zo ver voor aanvang al nee te moeten zeggen. Daarnaast geven we standhouders nooit dezelfde plek als het jaar ervoor en voegen we steeds elementen toe. Daarin zoeken we de overtreffende trap en dat kost geld. Zo staat er bijvoorbeeld dit jaar in een authentieke spiegeltent een bigband die daar van 11.00 tot 22.00 uur speelt."

Gastvrijheid

Al het werk doet Jeroen natuurlijk niet voor niets. Hij is duidelijk: "De bezoeker staat centraal. Daar doen we het allemaal voor. Daarna komt de standhouder en dan pas komt de organisatie. Als we deze volgorde niet zouden aanhouden, komen er geen gasten, is er geen handel en blijft er aan het einde van de rit ook niets voor ons over."

Gastvrijheid is hierbij heel belangrijk. "Vorig jaar kwam ik erachter dat er dames in Hotel Breukelen logeerden. Ze deden er met het openbaar vervoer wel anderhalf uur over om in Haarzuilens te komen. Ik ben ze met mijn auto gaan ophalen. Dit jaar heb ik een pendeldienst geregeld."

Het weer

Na een jaar van voorbereiding ligt het zwaartepunt van de organisatie in de laatste drie weken voor het evenement. Dat zijn voor Jeroen de leukste weken. "Dan begint het opbouwen. Je komt aan op het terrein en ziet niets anders dan bomen, gebouwen en het kasteel. En alle mensen die voor ons werken. Dat zijn er tijdens de opbouw wel 60. Wij zetten alle spullen neer. Van kilometers lichtsnoer tot de blokhutten die om de toiletwagens staan. En dan is eindelijk de opening. Ruim 300 mensen staan te wachten om naar binnen te mogen. Geweldig gevoel!"

Na vijf dagen dagen fair en een jaar aan voorbereiding volgt volgens Jeroen het minst leuke deel: het afbouwen. "Je werkt naar een hoogtepunt toe. Vanaf het moment dat de standhouders weg zijn, ruimen wij alles op. Dat is pittig, ik heb altijd wel een paar weken nodig om bij te komen van alle indrukken. Soms zit het met de afbouw tegen. Zo begon het in 2010 tijdens het afbreken te sneeuwen. De laatste spullen konden wij door de slechte omstandigheden, zoals veel sneeuw en lange tijd vorst, pas in april van het terrein halen. Dat nekt je echt."

Daar noemt Jeroen wat: het weer. Het vergt lef en doorzettingsvermogen om in november een buitenevent inclusief avondopening te organiseren. "Het kan 22 graden zijn, maar ook -10. Het is een riskante maand om een event buiten te organiseren. Soms kunnen we niet eens een paal de grond in slaan. In 2006 hadden we op vrijdag zware sneeuwval, waardoor bezoekers thuisbleven. Dat slaat een gat in je begroting. Wij moeten het wel van die vijf dagen in november hebben."

Met zoveel Kerstmis in november zijn we wel benieuwd wat Jeroen zelf tijdens de kerstdagen doet. "Ik ben na de fair helemaal klaar met kerst. Ik ben eind november overprikkeld. Wij hebben het immers al uitgebreid gevierd", zegt hij lachend. "Maar natuurlijk vier ik thuis met de kinderen gewoon Kerstmis, met kerstboom en alles wat daarbij hoort."

De kramenman - Sjaak van Kooten plaatst ruim 60 marktkramenMarktkramenverhuurbedrijf Van Kooten uit Westbroek zet de kramen neer. Dat is een arbeidsintensieve klus. "We plaatsen zo’n 50 tot 65 kramen. In het buitengebied, maar ook in de tenten. De paviljoententen staan al en dan is het een drukte van jewelste. Soms moeten we even op elkaar wachten." Met vier man zet hij de kramen neer. Dat kost hem ongeveer vier uur. Sjaak werktvanaf het begin samen met Inventief. "De organisatie staat als een huis. Daar werk ik graag mee samen. Ik heb het evenement zien groeien. De eerste keer leverde ik zes kraampjes, nu zijn dat er ruim 60."

De bloemist - Yvonne de Wit maakt mooie kerststukkenAl ruim tien jaar levert Yvonne de Witvan Woonwinkel 2015 uit Vianen kerststukken voor de aankleding van de paviljoens. Ook maakt ze de kerstdecoraties die je her en der op het terrein vindt. "Ik begin al in oktober en werk elk weekend door. Ik kan de stukken niet allemaal in mijn winkel kwijt. Het is nu al Kerstmis bij mij thuis: in de garage, in de tuin, zelfs in mijn slaapkamer.” Yvonne vindt het fijn om voor de fair te werken. ,,De organisatie gaat niet over een nacht ijs, de kwaliteit is hoog. Alles klopt. Iedereen wil hier staan."

De houtman - Marcel Dorrestijn zet het houten hekwerk neerVan Vliet Kastanjehout uit Langbroek zet al sinds de eerste fair een ruim 1 kilometer kastanjehouten hekwerk neer. Eigenaar Marcel Dorrestijn: "Het hek is decoratief, zorgt voor sfeer en begeleidt de mensen zodat ze de weg kunnen vinden. Ook schermt het hekwerk plekken af waar bezoekers niet mogen komen. Voor het opbouwen van het hekwerk zijn vier à vijf man nodig. Het kost ons ongeveer vier dagen. Het afbreken duurt een dag." Marcel geniet vooralvan de creativiteit van de organistie.

De afvalman - Gé van der Linden houdt het terrein schoonBemmel Container Service uit Harmelen levert 80 rolcontainers, twee perscontainers en vijf zeecontainers. Gé doet al jaren zaken met Inventief Evenementen. "Wij regelen de inzameling en verwerking van alle afvalstromen. We leveren alle beschikbare materialen zoals de kliko’s. In totaal gaat het om ongeveer zes tot zeven ton afval en zo’n 3.000 kilo papier en karton. Voor het plaatsen van de containers hebben we twee vrachtwagens nodig, net als voor het ophalen van het afval."

De kasteelvrouw - Anetta de Jong zorgt voor een sfeervol decorIn het park rondom Kasteel de Haar en in een deelvan de tuinen vindt de fair plaats. Anetta de Jong, directeur van Kasteel de Haar: "Vanuit elke hoek heb je het kasteel als achtergrond. We leiden de bezoekersstromen in goede banen, regelen het parkeren en de veiligheid op het terrein. We treden op bij eventuele calamiteiten en zien erop toe dat het terrein er na de fair precies zo uitziet als daarvoor. Dit doen we met gemiddeld drie personen en op piekmomenten met zeven."