Podcast

Zo helpt expert Alexandra Watkins je aan een goede merk- of bedrijfsnaam

Vier jaar geleden startte hij met Namarama, een naamcreatiebureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van onvergetelijke bedrijfsnamen. Inmiddels maakt Floris Hülsmann ook naam met interessante podcasts. In de nieuwste aflevering Alexandra Watkins, auteur van de bestseller 'Hello my name is awesome'. Watkins weet alles te vertellen over de beste namen voor merken en ondernemingen.

Presentatie: Floris Hülsmann 6 december 2019

Bij Floris Hülsmann's eerste zoektocht naar literatuur rondom naamgeving stuitte hij al snel op het boek van Alexandra Watkins, 'Hello my name is awesome'.

Het boek is een how-to op het gebied van naamgeving en legt op humoristische wijze uit wat je goed en fout kunt doen met namen. Want namen maken moet ook fun zijn. En hoe bedenk je nou een naam die beklijft? De ondertitel is dan ook: ‘How to create brand names that stick’.

Eat my words

Er zijn niet veel boeken te vinden over naamgeving. Hülsmann, de man achter Namarama, voelt zich daarom verbonden met Alexandra. Ze heeft namelijk ook een eigen namenbureau met een mooie en vrij dwingende naam, Eat my words.

Ze heeft zich gespecialiseerd in naamgeving voor de food-industrie, maar daar houdt het niet op. Wat denk je bijvoorbeeld van de naam Retriever, een GPS-systeem voor honden. En zo geeft Watkins nog heel veel voorbeelden van namen die goed blijven hangen (en waarom ze goed blijven hangen!).

Lees ook: 7 redenen om een opvallende bedrijfsnaam te willen

Eigenlijk wilde Watkins helemaal geen boek schrijven. Met twee schrijvende ouders wist ze wat de struggles waren en dat er moeilijk geld mee viel te verdienen. Maar eenmaal overtuigd door een uitgever ging ze aan de slag en bleek het een gouden greep. Haar boek levert haar nog steeds veel klanten op.

SMILE-methode

Uit haar boek komt bijvoorbeeld de SMILE-methode. De auteur neemt je mee in de vijf stappen. Elke letter uit SMILE staat voor een stap. Over acroniemen gesproken, je hoort ook hoe ze de club FWINI, acroniem voor een veel te lange naam die weinig pit heeft, omboog naar Watermark en welke sentimenten daar mee gepaard gingen.

De podcast eindigt met een geweldige creativiteits-tip om meer beeld te krijgen voor invalshoeken voor je nieuwe naam.

Namarama is een van de podcasts die we op onze website een podium bieden, maar niet door De Ondernemer is gerealiseerd. Deze podcast is overigens in het Engels.

Hart voor Zaken

Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: 'Stap niet in een harnas het kantoor binnen'

Niemand maakte ze. Echte fruitijsjes. Daarom besloot ondernemer Nina Kamp ze te maken. Uit boosheid. Tien jaar later verkoopt The Nice Company jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes, ook over de grens. ,,Met elkaar in verbinding blijven, is de randvoorwaarde van goed samenwerken'', vertelt Nina aan Cor Hospes in Hart voor Zaken.

Details
Droomstart

Lunch met de Droomstart-toppers van 2023: zo gaat het met de ondernemers

Vier jonge bedrijven. Twee halve finaleplekken. Één winnaar. Eerder dit jaar kon je luisteren naar een even inspirerende als spannende tweede reeks van de podcastserie Droomstart. Uiteindelijk ging het Brabantse fintechbedrijf FinBuddy aan de haal met de hoofdprijs. Maar ook mede-finalist Food for Skin en de andere net niet-winnaars Teazie en Contour Lab vielen met hun innovatieve businessplan in de smaak bij jury en luisteraars.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: wat vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de vijf voorstellen uit 'Sander en de brug'?

Sander Schimmelpenninck heeft vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland in boekvorm uitgebracht: Sander en de brug. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink hebben het gelezen. Hun nieuwe podcast.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details