Podcast

Zo helpt expert Alexandra Watkins je aan een goede merk- of bedrijfsnaam

Vier jaar geleden startte hij met Namarama, een naamcreatiebureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van onvergetelijke bedrijfsnamen. Inmiddels maakt Floris Hülsmann ook naam met interessante podcasts. In de nieuwste aflevering Alexandra Watkins, auteur van de bestseller 'Hello my name is awesome'. Watkins weet alles te vertellen over de beste namen voor merken en ondernemingen.

Presentatie: Floris Hülsmann 6 december 2019

Bij Floris Hülsmann's eerste zoektocht naar literatuur rondom naamgeving stuitte hij al snel op het boek van Alexandra Watkins, 'Hello my name is awesome'.

Het boek is een how-to op het gebied van naamgeving en legt op humoristische wijze uit wat je goed en fout kunt doen met namen. Want namen maken moet ook fun zijn. En hoe bedenk je nou een naam die beklijft? De ondertitel is dan ook: ‘How to create brand names that stick’.

Eat my words

Er zijn niet veel boeken te vinden over naamgeving. Hülsmann, de man achter Namarama, voelt zich daarom verbonden met Alexandra. Ze heeft namelijk ook een eigen namenbureau met een mooie en vrij dwingende naam, Eat my words.

Ze heeft zich gespecialiseerd in naamgeving voor de food-industrie, maar daar houdt het niet op. Wat denk je bijvoorbeeld van de naam Retriever, een GPS-systeem voor honden. En zo geeft Watkins nog heel veel voorbeelden van namen die goed blijven hangen (en waarom ze goed blijven hangen!).

Lees ook: 7 redenen om een opvallende bedrijfsnaam te willen

Eigenlijk wilde Watkins helemaal geen boek schrijven. Met twee schrijvende ouders wist ze wat de struggles waren en dat er moeilijk geld mee viel te verdienen. Maar eenmaal overtuigd door een uitgever ging ze aan de slag en bleek het een gouden greep. Haar boek levert haar nog steeds veel klanten op.

SMILE-methode

Uit haar boek komt bijvoorbeeld de SMILE-methode. De auteur neemt je mee in de vijf stappen. Elke letter uit SMILE staat voor een stap. Over acroniemen gesproken, je hoort ook hoe ze de club FWINI, acroniem voor een veel te lange naam die weinig pit heeft, omboog naar Watermark en welke sentimenten daar mee gepaard gingen.

De podcast eindigt met een geweldige creativiteits-tip om meer beeld te krijgen voor invalshoeken voor je nieuwe naam.

Namarama is een van de podcasts die we op onze website een podium bieden, maar niet door De Ondernemer is gerealiseerd. Deze podcast is overigens in het Engels.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kun je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Hoe creëer je online bakken met aandacht voor je bedrijf of product? Op die vraag willen consumentenpsycholoog Patrick Wessels en investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW Michel Ariëns het antwoord vinden in de podcastserie Aandachtstrekkers. In deze aflevering gaan zij in op de (on)zin van limited editions, merch drops en 'gratis' producten.

Details
Tom Bruyne SUE
De Ondernemer

Laat klanten onbewust voor je kiezen. Tom De Bruyne weet hoe

Floris Hülsmann gaat voor de podcastserie De Namarama Show naar het kantoor van SUE Behavioral Design. Het bureau is opgericht door Tom De Bruyne, samen met zijn partner Astrid Groenewegen. De Bruyne is een expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketinginnovatie. Daarmee helpt hij niet alleen klanten, hij leert ze ook de kneepjes van het vak in de SUE Behavioral Design Academy.

Details