Podcast
Zo helpt expert Alexandra Watkins je aan een goede merk- of bedrijfsnaam
Vier jaar geleden startte hij met Namarama, een naamcreatiebureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van onvergetelijke bedrijfsnamen. Inmiddels maakt Floris Hülsmann ook naam met interessante podcasts. In de nieuwste aflevering Alexandra Watkins, auteur van de bestseller 'Hello my name is awesome'. Watkins weet alles te vertellen over de beste namen voor merken en ondernemingen.
Bij Floris Hülsmann's eerste zoektocht naar literatuur rondom naamgeving stuitte hij al snel op het boek van Alexandra Watkins, 'Hello my name is awesome'.
Het boek is een how-to op het gebied van naamgeving en legt op humoristische wijze uit wat je goed en fout kunt doen met namen. Want namen maken moet ook fun zijn. En hoe bedenk je nou een naam die beklijft? De ondertitel is dan ook: ‘How to create brand names that stick’.
Eat my words
Er zijn niet veel boeken te vinden over naamgeving. Hülsmann, de man achter Namarama, voelt zich daarom verbonden met Alexandra. Ze heeft namelijk ook een eigen namenbureau met een mooie en vrij dwingende naam, Eat my words.
Ze heeft zich gespecialiseerd in naamgeving voor de food-industrie, maar daar houdt het niet op. Wat denk je bijvoorbeeld van de naam Retriever, een GPS-systeem voor honden. En zo geeft Watkins nog heel veel voorbeelden van namen die goed blijven hangen (en waarom ze goed blijven hangen!).
Lees ook: 7 redenen om een opvallende bedrijfsnaam te willen
Eigenlijk wilde Watkins helemaal geen boek schrijven. Met twee schrijvende ouders wist ze wat de struggles waren en dat er moeilijk geld mee viel te verdienen. Maar eenmaal overtuigd door een uitgever ging ze aan de slag en bleek het een gouden greep. Haar boek levert haar nog steeds veel klanten op.
SMILE-methode
Uit haar boek komt bijvoorbeeld de SMILE-methode. De auteur neemt je mee in de vijf stappen. Elke letter uit SMILE staat voor een stap. Over acroniemen gesproken, je hoort ook hoe ze de club FWINI, acroniem voor een veel te lange naam die weinig pit heeft, omboog naar Watermark en welke sentimenten daar mee gepaard gingen.
De podcast eindigt met een geweldige creativiteits-tip om meer beeld te krijgen voor invalshoeken voor je nieuwe naam.
Namarama is een van de podcasts die we op onze website een podium bieden, maar niet door De Ondernemer is gerealiseerd. Deze podcast is overigens in het Engels.