Podcast De Zo Genaamde Podcast

Transloetje, Edison the Petit en Floatzac: elke productnaam Fatboy combineert lol met kwaliteit

Waar komen namen als Uitgekookt, TUI en Fonq vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In aflevering 2 kom je alles te weten over het ontstaan en de betekenis van Fatboy. Het Brabantse bedrijf heeft lol en kwaliteit hoog in het vaandel. 'We nemen het leven niet te serieus en brengen onconventioneel design.'

Dezogenaamdepodcast fatboy 1

Pauline Barendregt, creatief directeur van Fatboy, in de studio bij Floris Hülsmann.

Van onze redactie 5 december 2022

Je kent het merk Fatboy van de kleurrijke zitzakken, maar het in 's-Hertogenbosch gevestigde bedrijf maakt nog veel meer dan de heerlijk luie producten om op te zitten en om in te chillen. Lampen, hangmatten, hondenbedden, sofa's: you name it! Alles in de herkenbare Fatboy-stijl. Maar dan die naam: waar komt die vandaan? Pauline Barendregt, creatief directeur van het Brabantse bedrijf, weet van de hoed en de rand.

Voor de oorsprong van de naam moeten we terug naar het jaar 1998. De periode dat de Engelse dj en muziekproducent Fatboy Slim (voor de muziekfreaks: het pseudoniem van Norman Cook, in de jaren 80 gestart in de popband The Housemartins) wereldwijd ontzettend populair was met zijn Big Beat-sound en hits als Praise You, Weapon of Choice en Star 69. De Fin Jukka Setälä, verantwoordelijk voor het design van de originele Fatboy-zitzak, luisterde tijdens het ontwerpen naar de Britse muzikant. Zoals zo vaak is één plus één twee, het product (nog niet het merk) uit de koker van Setälä kreeg de nu zo bekende naam met het herkenbare kleine, rode labeltje, bevestigd aan de zitzak.

''De stijl wordt wereldwijd herkend. En gewaardeerd. Maar het is wel zo dat Europa nog steeds onze grootste markt is''

Pauline Barendregt, creatief directeur Fatboy

2003: van productnaam Fatboy naar de merknaam Fatboy

Enkele jaren later besloot de Brabander Alex Bergman de Finse zitzak te gaan importeren. Een beslissing die direct zijn vruchten afwierp. In 2003 verwierf de ondernemer de exclusieve rechten van het product en de naam ervan. Al snel besloot Bergman meerdere producten op de markt te brengen. De productnaam Fatboy werd zo de merknaam Fatboy, vertelt Barendregt in de podcast.

Anno 2022 vind je de Fatboy-zitzakken, lampen en sofa's in maar liefst vijftig landen wereldwijd, inclusief een eigen kantoor in de Verenigde Staten. ,,We zijn goed vertegenwoordigd in de hele wereld'', zegt de creatief directeur. ,,Of Fatboy een echt Europees ding is? Nee, dat kan je zo niet zeggen. De stijl wordt wereldwijd herkend. En gewaardeerd. Maar het is wel zo dat Europa nog steeds onze grootste markt is. Wel geloof ik dat ons handschrift redelijk herkenbaar is als 'Europees design'.'' Maar met de globale waardering, benadrukt Barendregt nog een keer.

''We nemen het leven niet te serieus en brengen onconventioneel design. De oorsprong van het merk, de beanbag, is daar het beste voorbeeld van''

Pauline Barendregt, creatief directeur Fatboy

Het mondiale succes van de Transloetje, Edison the Petit en Floatzac

Ga naar de webwinkel van Fatboy en de keuze is reuze. Een loungebank voor buiten? Check! Een opvouwbare schaduwtent om aan de verzengde zomerse zonnestralen te ontkomen? Natuurlijk, die is er. Wie liever binnen op een comfortabele sofa van het merk zit, die zit ook goed - pun intended - bij de onderneming. Is er naast het groeiende aanbod ook een andere missie? ,,Add a smile to life'', aldus de creatief directeur. ,,We noemen ons design design with a smile. We nemen het leven niet te serieus en brengen onconventioneel design. De oorsprong van het merk, de beanbag, is daar het beste voorbeeld van. Het is ook een bold design. Een Fatboy-product ontwerp je met een dikke Edding (een dikke stift, red.) en niet met een zeer dun vulpotloodje.''

Pauline Barendregt heeft het in deze De Zo Genaamde Podcast ook over het team dat van Fatboy een mondiaal succes maakt. Intern en extern design is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Een goed ontwerp lijkt misschien simpel dankzij de heldere en eenvoudige lijnen, maar dat is het zeker niet, zo hoor je verder in deze podcast. Net als de bijzondere manier waarop de verschillende productnamen van Fatboy tot stand komen. De Transloetje, Edison the Petit en Floatzac. Waar de naam van de hangmat, de Headdemock, zijn oorsprong heeft? De creatief directeur vertelt het aan Floris Hülsmann. Tipje van de sluier? Noord-Brabant, de thuisprovincie van Fatboy.

Het Fatboy-doel: lol combineren met topkwaliteit design en nieuwe producten

Barendregt heeft het in de podcast ook over de Paletti, de Fatboy-bank die in Milaan qua naam iets anders werd ontvangen dan bij ons in Nederland. Verder hoor je hoe het zit met het juridische aspect van een (nieuwe) naam voor een product, hoe het Brabantse bedrijf de eerder genoemde lol combineert met topkwaliteit producten en wat de plannen zijn voor de toekomst. Denk aan nieuwe namen, producten en de verdere verovering van deze planeet. With an added smile, natuurlijk. ,,Wij gaan voor het goede leven. We zullen nooit een kantoorprullenbak maken. Dat is voor mij een helder kader voor het type product dat we ontwikkelen.''

Benieuwd naar het complete verhaal achter Fatboy? Luister dan de hele podcast via Spotify of Apple Podcasts. Vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen. Volgende week het verhaal achter de merknaam Innocent.

Lees ook: Het uitgekookte verhaal achter de merknaam van maaltijdservice Uitgekookt

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details