Nieuws Marketing
Fietsen met reclame blijkt gat in de markt

Hij zat nog op het Sint-Oelbertgymnasium toen hij het concept voor Student-Bike bedacht. Nu krijgt het plan van Oosterhouter Thomas de Graaf (22) vleugels. In februari scheurden de eerste honderdvijftig studenten op reclamefietsen door Amsterdam. Binnenkort volgen Utrecht, Den Haag en Rotterdam. De Graaf in BN/De Stem: "Als je een goed idee hebt moet je er vol voor gaan. Niet meer slapen tot het lukt." Student-Bike biedt studenten gratis een stijlvolle fiets, voorzien van een groot reclamebord. Als tegenprestatie rijden ze er elke dag gemiddeld vijf kilometer mee rond. Zo hebben adverteerders een groot bereik door de hele stad. De Graaf over het ontstaan van het idee: "Drie jaar geleden werkte ik bij het promotiebedrijf Pepperminds in Breda. Een paar weken achter elkaar verkocht ik krantenabonnementen in het Zeeuwse Middelburg. Daar zag ik hoe een winkelier gebruik maakte van een reclamefiets. Het viel me op hoe een steeds grotere klantenstroom zijn winkel wist te vinden", vertelt hij. Na brainstormen met collega’s raakte hij steeds enthousiaster. In die tijd zat hij echter nog in de zesde klas van de middelbare school en kon hij simpelweg niet zoveel met al die plannen. Na zijn eindexamen verhuisde De Graaf naar Amsterdam om daar Media & Cultuur te studeren. "Die studie bleek niets voor mij", vertelt hij. "Ik stopte na twee maanden en maakte een rondreis door Azië." Hij zat in Cambodja toen Ralph Atiya (25), een vriend uit Amsterdam, hem belde. "Voor mijn vertrek had ik hem over het concept verteld. Het idee liet hem niet los, hij wilde er graag samen voor gaan." Meteen besloot De Graaf zijn vakantie om te gooien. "In plaats van het bier, ging ik de fietsen achterna", herinnert hij zich lachend. Zijn zoektocht naar geschikte fietsen leidde hem van Cambodja naar Thailand, om via Hongkong in China te belanden. Het prototype dat hij daar vond, viel echter tegen. Eenmaal thuis ging hij samen met Atiya op zoek naar fietsleveranciers, investeerders en adverteerders. Intussen had ook Tijmen de Vries (26) zich aangesloten. Fietsen werden gevonden in Polen, het pitchen wierp zijn vruchten af en de Amsterdamse krant Het Parool tekende voor de eerste campagne. Bezorgservice Deliveroo en elektronicagigant Conrad volgden. "Er is altijd veel vraag naar reclame. Zeker buitenreclame is al snel duur. We hebben hier heel hard voor gewerkt, en sinds anderhalve maand is het gewoon gelukt! Ik ben zelfs gestopt met mijn studie Bedrijfskunde om al mijn tijd in Student-Bike te steken. Dat is een wijs besluit geweest. Bovendien is het werken in een start-up heel leerzaam. Ik kom elke dag nieuwe termen en situaties tegen, het is haast een master ondernemerschap", stelt De Graaf. De jonge ondernemers hebben grote plannen met Student-Bike. "Het is de bedoeling om uiteindelijk in alle studentensteden fietsen te bieden. Ja, ook Breda hoort daar natuurlijk bij. Maar misschien vestigen we ons wel eerst in Londen. We hebben internationale ambities, anders blijf je voor adverteerders niet interessant. Nergens anders bestaat dit al in deze vorm. Daarom zijn we druk met marktonderzoek voor steden als Kopenhagen, London en Berlijn, maar bijvoorbeeld ook Tel Aviv’", besluit hij.