Nieuws Marketing
Fri-Jado: marktleider in het grillen van kip
Fri-Jado uit Etten-Leur maakt roterende convectiekippengrills. Terwijl de kip aan het spit ronddraait, wordt warme lucht door de grill geblazen. De grill is populair in Amerika. Het land loopt voor op Nederland als het gaat om restaurantachtige presentaties in de supermarkt.

Laurens Engbers, managing director bij Fri-Jado: "De consument ziet wat hij koopt. Het is een show op de supermarktvloer. Mensen kunnen ook eten in de supermarkt. In Europa zijn we gewend duurzaam te produceren, maar in Amerika liggen de energiekosten lager en is energiezuinigheid minder belangrijk. Toen duurzaamheid een trend werd in Amerika, hadden we een voorsprong. We exporteren jaarlijks 1500 kippengrills naar Amerika."
OvernameDe verkoop van warme counters en ovens was niet de start van het familiebedrijf Fri-Jado in 1937. De focus lag op traditionele koeling en daarvoor werden de onderdelen juist geïmporteerd vanuit Amerika. De overname door Ogem in de jaren 70 van de vorige eeuw betekende onder meer samenvoeging van het familiebedrijf met een bedrijf dat zich bezighield met warmtetechnologie en voedselbereiding. "In 1982 hebben wij het patent gekregen op de de convectiekippengrill. Vanuit een beperkte Europese exportmarkt gingen we plotsklaps wereldwijd exporteren."
Grootste klantVanaf 2005 regelt Fri-Jado de verkoop en distributie in Amerika zelf vanuit een kantoor in Chicago, waar twaalf mensen werken. "We hadden vrijwel direct de grootste klant in het segment retailers, Wallmart. Fantastisch natuurlijk, maar dan praat je wel over een groot volume. We hadden weinig voorraad en moesten veel apparatuur duur invliegen om aan de vraag te kunnen voldoen. Nu bestaat een derde van onze omzet uit export naar Amerika. We zijn er marktleider."
Intussen heeft de grill alweer de nodige innovaties ondergaan. "Vroeger had je een afzuigkap die veel warme of juist koude lucht wegzoog rondom de grill. Dat had veel invloed op de omgevingstemperatuur. Nu hebben we een interne afzuigkap boven de grill, die direct de lucht afzuigt en filtert."
Tijdens het grillen ontstaat een afvalstroom die bestaat uit 30 procent vet en 70 procent water. Door de stromen te scheiden met de vetafscheider kan het vet worden gerecycled en het water direct worden afgevoerd. "Op deze manier voorkom je dure afvalstromen. Bovendien kun je het pure kippenvet weer verkopen."
(tekst loopt verder na foto)
Tips van de exporteurNiet uit etenUit eten gaan is geen gewoonte in de zakenwereld in Amerika. De deal wordt niet beklonken tijdens een gezellig dinertje.Eén kansJe moet je aanspreekpunt ter plaatse goed informeren over wat je precies wilt en waarom jouw product belangrijk is voor de Amerikaanse markt. Hij is degene die zijn baas moet overtuigen. Als de uitkomst van het gesprek negatief is, laat je aanspreekpunt jou gemakkelijk vallen. Hij is snel bang voor zijn eigen hachje.HumorAmerikanen kennen geen zelfspot zoals Nederlanders en Engelsen. Het gevoel voor humor (satire) is totaal anders. Ze zullen niet negatief praten over zichzelf en meestal begrijpen ze niet waarom wij dat wel doen.