Nieuws Marketing

Geldtpas trekt weer bezoekers naar winkelstraten in Drenthe

De Drentse ondernemer Jan Huzen tovert bijna elke maand iets nieuws uit de hoge hoed waarmee hij probeert winkelstraten weer vol te krijgen. Van reclame-vliegtuigen tot heuse promotie-tours met live artiesten. Waar in veel gemeenten winkels verdwijnen leidt een samenwerking van winkeliers nu -voorzichtig- tot het openen van nieuwe dorpswinkels. ‘Winkelen moet weer een beleving worden,’ aldus Huzen.

Van onze redactie 2 juni 2016

Leegstandwinkelstraat1065

De organisatie Geldt.nl heeft een Geldtpas ontwikkelt waarmee gezamenlijke zelstandige ondernemers uit Drenthe de handen ineen slaan. Met de pas wordt de strijd aangegaan tegen het virtuele winkelen en de grote winkelketens. Bedrijven die zich aansluiten bij de Geldtpas stoppen met adverteren en accepteren met de Geldtpas elkaars kortinspas. Jaarlijks adverteren zelfstandige bedrijven voor 2 tot 10 procent van hun omzet en die kosten laten zij nu terugkomen in de portemonnee van de consument. Online goedkoper?"Veel mensen denken dat webshops, winkelketens en bouwmarkten vanzelf goedkoper zijn omdat ze groter zijn", zegt Huzen. "Maar dat is helemaal niet zo. Sterker nog, uit eigen onderzoek blijkt dat bouwmarkten en grote online webshops 18 % duurder zijn dan zelfstandige winkels in de regio."Positieve ervaringenDoor Geldt.nl georganiseerde promotietours trekken daarbij meer mensen naar de winkelstraten. Verschillende winkels hebben profijt van dit initiatief. Zo maakt de kruidenierswinkel in Weerdinge een nieuwe start, geheel tegen de trend in. Mede door de deelname aan Geldt.nl kreeg Onderneemster Aaltje Leusink voldoende vertrouwen om naast de winkel in Borger ook deze stap te ondernemen. Ook de Drentse snackbarhouder Hans Tuin is meer dan tevreden over de inzet van Geldt.nl; ‘Naast dat de sfeer heel goed is, levert het ons gewoon beduidend meer omzet op.’ Ook de in Zuidwolde gevestigde kledingwinkel Midi Mode geeft aan veel meer klanten te mogen ontvangen, ook uit de wijde omgeving.