Nieuws Marketing

Groene Hart wil toerist uit Amsterdam lokken

Het Groene Hart slaagt er nauwelijks in een graantje mee te pikken van groeiende toeristenstroom naar het al stampvolle Amsterdam, schrijft het AD.

Hans-Paul Andriessen | Marc van Velzen 28 juli 2016

Loosdrechtse Plassen Toeristen

De Kagerplassen liggen op slechts twintig minuten van Amsterdam. Dus potentie om boten te verhuren aan buitenlandse toeristen die in Amsterdam overnachten, is er wel. Maar als ze willen varen, kunnen ze dat ook in Amsterdam doen.''

BotenverhuurDat zegt eigenaresse Chantal Biemond van botenverhuur Dieper-Zicht in De Kaag. "Ik weet niet of het zin heeft de Kagerplassen nu extra te promoten in Amsterdam. Overigens, die stichting die daarvoor verantwoordelijk is, mikt vooral op mensen die op internet zoeken. Alles gaat via internet.''

Toch trekken de Kagerplassen flink wat buitenlandse toeristen. "We verhuren aan allerlei nationaliteiten. Duitsers, Belgen, mensen uit Dubai, noem maar op. De meesten overnachten in Noordwijk. Daar kan je geen bootje huren, dus komen ze hierheen.''

MarketingHet promotiebedrijf I Amsterdam is vorig jaar een nieuwe weg ingeslagen. Om te voorkomen dat het te druk wordt in de stad, wordt de toerist verleid een dagje buiten de stad door te brengen.

Daarvoor heet Zandvoort voortaan Amsterdam Beach, de kastelen langs de Vecht Amsterdam Castle en de Nieuwkoopse, Loosdrechtse en Vinkeveense Plassen heten Lakes of Amsterdam of Leisure Lakes. "Slimme marketing, maar waar het om gaat is het Groene Hart te verkopen bij de ticketshops in Amsterdam. Die bepalen alles. Het Groene Hart moet in samenwerking met hen en met de destinationmanagers een heel erg goed product ontwikkelen'', meent de Amsterdamse rederij-eigenaar Klaas Pater.

Lakes of AmsterdamMet de naam Lakes of Amsterdam probeerde ondernemer Rob Volmer toeristen van de hoofdstad naar de Vinkeveense en Loosdrechtse Plassen te halen voor een rondvaart of bootverhuur. "Ik ben er vorig jaar mee gestopt, de toerist krijg je Amsterdam niet uit. Die vinden alles in de stad zelf.''

Ondernemersplatform Hollandse Plassen (OPHP) is positiever over de naam Lakes of Amsterdam. "In de toekomst willen we die naam steeds meer toepassen voor het plassengebied'', stelt bestuurslid Peter Groen. Hij verwacht dat de toepassing van deze naam uiteindelijk meer toeristen zal trekken. "Samenwerking is vereist. De organisaties bij de Plassen zijn nu nog te veel versplinterd.''