Nieuws Marketing
Haagse boekwinkel trekt aandacht met kaart in Mondriaan-stijl
De Haagse boekwinkel Stanley & Livingstone wilde het anders aanpakken in het feestjaar van Mondriaan: in plaats van hun reiswinkel te versieren met het standaard pakket, stapten de winkeleigenaren naar een Britse kunstenaar om een wereldkaart in Mondriaan-stijl te laten maken. Een slimme zet; inmiddels is het ontwerp opgepikt door designblad Identity Magazine Dubai, meldt het AD.

Trots
Hoe het blad Identity Magazine Dubai aan de tekening is gekomen, is nog de grote vraag voor Harry en Nasja Berg, eigenaren van de boekwinkel aan de Schoolstraat in Den Haag. De winkel spitst zich voornamelijk toe op het thema reizen. De eigenaren hebben nog geen contact gehad met het beroemde designblad, maar trots zijn ze wel.
,,Misschien dat zij het opgepikt hebben op onze website'', zou volgens Berg een verklaring kunnen zijn. Een hele eer, aangezien het blad alleen al in de papieren versie 12.000 abonnees kent. Op de facebookpagina van het tijdschrift is de kaart als profielfoto ingesteld.
Niet passend
Het pakket dat eerder dit jaar door de gemeente werd uitgereikt aan de ondernemers in Den Haag om hun etalages in Mondriaan-stijl te versieren, vonden de eigenaren van Stanley & Livingstone niet passend genoeg voor hun eigen zaak. Daarom besloten zij Michael Tompsett, een Britse kunstenaar die creatief is met landkaarten, in te schakelen. Het resultaat was een wereldkaart à la Mondriaan.
,,Het was eigenlijk een wild plan. We willen het voortdurend een beetje anders en eigenwijzer doen dan de anderen en wilden wel meedoen aan het idee om Mondriaan op de kaart te zetten.''
Lees ook: Nieuwe business met Mondriaan
Aanhoudende vraag
Gezien de vele lovende reacties op deze bijzondere wereldkaart, hebben Harry en Nasja Berg besloten om meerdere kaarten te laten drukken, speciaal voor de verkoop in de winkel. Er is aanhoudend vraag naar uit binnen- en buitenland. Om die reden hebben zij een distributeur in België ingeschakeld. Het stel is nu bezig met de internationale verkoop van de kaarten.
Vooral veel toeristen, die de Haagse boekwinkel bezoeken, reageren enthousiast. ,,Het is natuurlijk ook een gekke kaart. Het duurt even voordat je ziet wat het is. Van wie het komt is overduidelijk, maar wat het is, is niet direct te zien. Dat duurt even. Pas als je drie keer kijkt, zie je de wereldkaart. Ik denk dat het juist het verrassingseffect is, wat deze kaart zo bijzonder maakt."
Gek plannetje
De kaart is inmiddels al twee maanden bij Stanley & Livingstone verkrijgbaar. ,,Het thema Mondriaan is natuurlijk nu op de kaart gezet omdat het 100-jaar geleden is dat de kunstbeweging De Stijl is opgericht'', weet Harry Berg. ,,Maar waarom juist deze kaart nu zo in trek is, weten wij ook niet precies. We hadden gewoon een gek plannetje."
Deze exclusieve tekening is verder onder andere te bewonderen bij VVV Turfmarkt, Museumshop Den Haag, The American Book Center en binnenkort waarschijnlijk ook in het Gemeentemuseum.
We willen het voortdurend een beetje anders en eigenwijzer doen dan de anderen.