Podcast De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Henk Floris studio

Henk Witteveen (links) met gastheer Floris Hülsmann in de studio.

Presentatie: Floris Hülsmann 22 juli 2021

De Namarama-oprichter en merknaamexpert Floris Hülsmann ontvangt de door- en door-Rotterdamse ondernemer Henk Witteveen - bij feestliefhebbers bekend van de legendarische en helaas verdwenen Rotterdam Dance Parade. Samen met Patrick de Nekker is hij de man achter het succesvolle EARTH Water, momenteel nog vooral te vinden in de horeca en bedrijfskantines. Maar dat is in de nabije toekomst wel anders, zo vertelt Witteveen in deze De Zo Genaamde Podcast.

Maar eerst het ontstaan van de naam EARTH Water. Hoe dat zo? De eer gaat naar De Nekker, zo vertelt zijn zakenpartner en goede vriend. De basis van het van idee haalde de voormalig Heineken-man uit Canada waar een gelijkwaardig en gelijknamig project al langere tijd een succes is. De Nekker polste Witteveen voor het idee. Of hij ambassadeur van het merk willen worden. 'Nee', de Rotterdammer wilder meer dan dat. Samen in het bedrijf stappen en er een succesverhaal van maken. Zo geschiedde, hoor je in de podcast.

Henk Witteveen (rechts) en Patrick de Nekker, founding fathers van EARTH Water.

'You'll never drink alone' met EARTH Water: al anderhalf miljoen euro naar projecten

Bijzonder: onder het motto 'You'll never drink alone' (je haalt de Rotterdammer nimmer uit de ondernemer) doneert EARTH Water de gehele nettowinst aan waterprojecten in landen die alle hulp kunnen gebruiken. ,,Inmiddels hebben we sinds de vijftien jaar dat we bestaan al anderhalf miljoen euro kunnen doneren.''

Zoals gezegd, het watermerk staat vooral bekend als b2b-merk. Dat is het nog steeds, geeft Witteveen aan. Sinds kort is het bedrijf ook aan het kijken naar de retailkant. Wat zijn de mogelijkheden op die markt? Opvallen doet EARTH Water in ieder geval in de schappen met de kartonnen verpakking in plaats van de meestal doorzichtige verpakkingen van andere watermerken.

Laat je in deze De Zo Genaamde Podcast verder inspireren door dit ondernemersverhaal waar onder meer ook Lee Towers, creatieve en innovatieve businessplannen, bijzondere waterprojecten (in bijvoorbeeld Kameroen en Kenia) en veel meer aan bod komt.

Beluister hieronder ook eerdere afleveringen uit deze serie:

Lees ook: Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Lees ook: Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Lees ook: Hoe krnwtr gaat helpen aan een betere wereld zonder single-use drankverpakkingen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details