Podcast De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Henk Witteveen (links) met gastheer Floris Hülsmann in de studio.

Presentatie: Floris Hülsmann 22 juli 2021

De Namarama-oprichter en merknaamexpert Floris Hülsmann ontvangt de door- en door-Rotterdamse ondernemer Henk Witteveen - bij feestliefhebbers bekend van de legendarische en helaas verdwenen Rotterdam Dance Parade. Samen met Patrick de Nekker is hij de man achter het succesvolle EARTH Water, momenteel nog vooral te vinden in de horeca en bedrijfskantines. Maar dat is in de nabije toekomst wel anders, zo vertelt Witteveen in deze De Zo Genaamde Podcast.

Maar eerst het ontstaan van de naam EARTH Water. Hoe dat zo? De eer gaat naar De Nekker, zo vertelt zijn zakenpartner en goede vriend. De basis van het van idee haalde de voormalig Heineken-man uit Canada waar een gelijkwaardig en gelijknamig project al langere tijd een succes is. De Nekker polste Witteveen voor het idee. Of hij ambassadeur van het merk willen worden. 'Nee', de Rotterdammer wilder meer dan dat. Samen in het bedrijf stappen en er een succesverhaal van maken. Zo geschiedde, hoor je in de podcast.

Henk Witteveen (rechts) en Patrick de Nekker, founding fathers van EARTH Water.

'You'll never drink alone' met EARTH Water: al anderhalf miljoen euro naar projecten

Bijzonder: onder het motto 'You'll never drink alone' (je haalt de Rotterdammer nimmer uit de ondernemer) doneert EARTH Water de gehele nettowinst aan waterprojecten in landen die alle hulp kunnen gebruiken. ,,Inmiddels hebben we sinds de vijftien jaar dat we bestaan al anderhalf miljoen euro kunnen doneren.''

Zoals gezegd, het watermerk staat vooral bekend als b2b-merk. Dat is het nog steeds, geeft Witteveen aan. Sinds kort is het bedrijf ook aan het kijken naar de retailkant. Wat zijn de mogelijkheden op die markt? Opvallen doet EARTH Water in ieder geval in de schappen met de kartonnen verpakking in plaats van de meestal doorzichtige verpakkingen van andere watermerken.

Laat je in deze De Zo Genaamde Podcast verder inspireren door dit ondernemersverhaal waar onder meer ook Lee Towers, creatieve en innovatieve businessplannen, bijzondere waterprojecten (in bijvoorbeeld Kameroen en Kenia) en veel meer aan bod komt.

Beluister hieronder ook eerdere afleveringen uit deze serie:

Lees ook: Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Lees ook: Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Lees ook: Hoe krnwtr gaat helpen aan een betere wereld zonder single-use drankverpakkingen

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details