Nieuws Marketing
Horeca in Etten-Leur worstelt met strikte regels
Met Grand Café De Burgemeester verdwijnt weer een uitgaansplek voor de jeugd uit Etten-Leur. De horeca strijdt tegen de vele regels en de lokroep van Breda, zo schrijft BN de Stem.

De Etten-Leurse horeca heeft het moeilijk. De lokroep van Breda is te sterk. Jongeren komen nog wel voor een drankje voorafgaand aan een stapavond, maar blijven zelden tot sluitingstijd.
BiergiraffePatrick Schouten ging anderhalf jaar geleden het avontuur aan in de binnenstad, met De Zaak. Hij bouwt langzaam op. "Ik ben een feestcafé aan het worden op de vrijdag. We zorgen met de juiste muziek en sfeer dat mensen nergens anders naartoe willen. Ook organiseren we een hoop evenementen." Originaliteit staat hoog in het vaandel. "Zo hadden wij de biergiraffe: een lange buis met daarin 2,5 liter bier. Dat vonden de klanten leuk."
Maar de gemeente verbood het. "Want dan kan ik niet controleren of het alleen meerderjarigen zijn die ervan drinken. Onzin, want iemand kan ook tien bier bestellen en het dan doorgeven. Wij zorgen binnen voor controle op leeftijd. Ze remt de gemeente ons in het ondernemen. Daarover ben ik met ze in gesprek. Zo mag ik nu alleen stoelen en tafels op mijn terras zetten; een foodtruck of luchtkussen mag niet. In Breda organiseren ze de gekste dingen, gooien ze de hele Havermarkt vol zand. Waarom kan dat hier niet?"
VoorwaardenVolgens een gemeentewoordvoerster ligt het genuanceerder: "Natuurlijk ondersteunen wij initatieven om eugd te trekken. Er worden in onze gemeente verschillende evenementen voor jongeren georganiseerd. Maar we kijken bij het verlenen van een vergunning voor zo'n evenement wel altijd of het voldoet aan alle voorwaarden voor bijvoorbeeld veiligheid en openbare orde."
Café De Klomp staat in de weekeinden nog altijd vol. Uitbater Jac van Dongen: "Anderen moeten maar zeggen wat ik goed doe." Hij ziet wel dat het in de horeca lastiger wordt: "Door alle regels, zoals het rookverbod en de steeds hogere accijnzen. Daarnaast hebben mensen door de crisis minder te besteden. Het is schrikbarend om te zien wat er aan horeca allemaal weg is gevallen.”
Daisy Kerkhofs van The Butler mikt bewust op een eigen publiek. „Jongeren zijn zeer welkom, maar zij willen graag harde muziek. Wij kiezen bewust voor muziek waarbij je nog kan praten en mikken op een divers publiek.”