Nieuws Marketing
Ikea drijft spot met Instagram en Kanye West
Ikea laat zich weer eens van zijn humoristische kant zien. Met als mikpunt rapper Kanye West en foodinstagrammers.

'It's a meal, not a competition. Let's relax', is de boodschap van de hilarische reclame die Ikea naar buiten heeft gebracht. In de spot verft een schilder een stil leven van het eten dat voorgeschoteld wordt op tafel. Dit stil leven moet natuurlijk 'geliked' of 'gedisliked' worden door de dorpsbewoners. Pas daarna kan er echt genoten worden van de maaltijd. De video is inmiddels al meer dan 3,5 miljoen keer bekeken.
De reclame past perfect bij de marketingstrategie van Ikea. De meubelgigant probeert de laatste tijd namelijk meer jongeren naar het merk toe te trekken. Dit deden ze eerder al met een grap over Kanye West.
De Amerikaanse rapper liet in een interview met BBC Radio 1 weten dat hij dolgraag voor de meubelgigant wil ontwerpen. Om exact te zijn zei hij: "Yo Ikea, allow Kanye to create." Gevleid was Ikea wel, maar sloeg het aanbod toch af op een geweldige manier.