Podcast De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Van onze redactie 12 april 2021

De naam 'Soilmates' komt uit de koker van Jasmijn Rijcken, de vrouw die de startup samen met Dave Le Roux en Sander Breedveld (het trio heeft gezamenlijk of afzonderlijk onder meer Bloomon, VanMoof, PwC en Deliveroo op het cv staan) heeft opgericht. ,,Maar in samenwerking met ons team'', benadrukt Rijcken in De Zo Genaamde Podcast. Of het een lastig proces was? ,,Het heeft wel even geduurd. Het ging niet overnight. Maar de beslissing was uiteindelijk vrij gemakkelijk.''

De ondernemer legt in de podcast duidelijk uit wat er bij zo'n naamkeus aan vooraf gaat. Wat wil je als merk uitstralen? ,,We hadden een hele lange lijst met randvoorwaarden. Niet zo handig voor de creativiteit, maar wel belangrijk'', vertelt Rijcken aan de gastheer. ,,De verbinding die het merk moet uitdragen was erg belangrijk voor ons. En de missie die we met ons bedrijf hebben: een gezonde wereld en een gezond lijf.''

Niet te gezapig, niet te geitenwolensok

Soilmates dus. Een naam zonder 'duurzaam' of 'milieu' in de hoofdrol. ,,Dat zijn uitgekauwde woorden, woorden die eigenlijk niets meer zeggen. Ze blijven niet hangen'', aldus Rijcken. ,,De basis is de aarde van de aarde. Met je handen in de grond. Daar gaat het om. Niet te gezapig, niet te geitenwolensok. Hip? Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Beluister in de podcast alles over waarom juist de avocado zo belangrijk is voor het product achter Soilmates en leer alles over de ondernemers achter de gezonde olie. Hun missie. Hun ambitie. Wacht niet af, druk hierboven op play.

Beluister hieronder ook de zes eerdere afleveringen uit deze serie:

Lees ook: Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Lees ook: Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Lees ook: Buddha to Buddha's Batul Loomans over de wereldreis van zijn sieradenmerk

Lees ook: The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Lees ook: Hoe krnwtr gaat helpen aan een betere wereld zonder single-use drankverpakkingen

Lees ook: Dopper: hoe komt deze fles aan zijn bijzondere naam?

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details