Podcast De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Van onze redactie 12 april 2021

De naam 'Soilmates' komt uit de koker van Jasmijn Rijcken, de vrouw die de startup samen met Dave Le Roux en Sander Breedveld (het trio heeft gezamenlijk of afzonderlijk onder meer Bloomon, VanMoof, PwC en Deliveroo op het cv staan) heeft opgericht. ,,Maar in samenwerking met ons team'', benadrukt Rijcken in De Zo Genaamde Podcast. Of het een lastig proces was? ,,Het heeft wel even geduurd. Het ging niet overnight. Maar de beslissing was uiteindelijk vrij gemakkelijk.''

De ondernemer legt in de podcast duidelijk uit wat er bij zo'n naamkeus aan vooraf gaat. Wat wil je als merk uitstralen? ,,We hadden een hele lange lijst met randvoorwaarden. Niet zo handig voor de creativiteit, maar wel belangrijk'', vertelt Rijcken aan de gastheer. ,,De verbinding die het merk moet uitdragen was erg belangrijk voor ons. En de missie die we met ons bedrijf hebben: een gezonde wereld en een gezond lijf.''

Niet te gezapig, niet te geitenwolensok

Soilmates dus. Een naam zonder 'duurzaam' of 'milieu' in de hoofdrol. ,,Dat zijn uitgekauwde woorden, woorden die eigenlijk niets meer zeggen. Ze blijven niet hangen'', aldus Rijcken. ,,De basis is de aarde van de aarde. Met je handen in de grond. Daar gaat het om. Niet te gezapig, niet te geitenwolensok. Hip? Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Beluister in de podcast alles over waarom juist de avocado zo belangrijk is voor het product achter Soilmates en leer alles over de ondernemers achter de gezonde olie. Hun missie. Hun ambitie. Wacht niet af, druk hierboven op play.

Beluister hieronder ook de zes eerdere afleveringen uit deze serie:

Lees ook: Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Lees ook: Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Lees ook: Buddha to Buddha's Batul Loomans over de wereldreis van zijn sieradenmerk

Lees ook: The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Lees ook: Hoe krnwtr gaat helpen aan een betere wereld zonder single-use drankverpakkingen

Lees ook: Dopper: hoe komt deze fles aan zijn bijzondere naam?

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
De Ondernemer Onderweg

Deelvervoer als oplossing voor jouw bedrijf? Raymon Pouwels (Go Sharing) legt uit

Vergeet files, overvolle parkeerplaatsen en onnodige kosten, maar kies voor elektrisch deelvervoer waarmee je snel, makkelijk en leuk onderweg bent. Met die belofte wil deelvervoerdienst Go Sharing niet alleen de problemen van traditioneel vervoer oplossen, maar zelfs de wereld verbeteren. In deze De Ondernemer Onderweg vertelt ceo Raymon Pouwels hoe hij dat voor zich ziet.

Details