Podcast De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Van onze redactie 12 april 2021

De naam 'Soilmates' komt uit de koker van Jasmijn Rijcken, de vrouw die de startup samen met Dave Le Roux en Sander Breedveld (het trio heeft gezamenlijk of afzonderlijk onder meer Bloomon, VanMoof, PwC en Deliveroo op het cv staan) heeft opgericht. ,,Maar in samenwerking met ons team'', benadrukt Rijcken in De Zo Genaamde Podcast. Of het een lastig proces was? ,,Het heeft wel even geduurd. Het ging niet overnight. Maar de beslissing was uiteindelijk vrij gemakkelijk.''

De ondernemer legt in de podcast duidelijk uit wat er bij zo'n naamkeus aan vooraf gaat. Wat wil je als merk uitstralen? ,,We hadden een hele lange lijst met randvoorwaarden. Niet zo handig voor de creativiteit, maar wel belangrijk'', vertelt Rijcken aan de gastheer. ,,De verbinding die het merk moet uitdragen was erg belangrijk voor ons. En de missie die we met ons bedrijf hebben: een gezonde wereld en een gezond lijf.''

Jasmijn soilmates floris hulsmann podcast

Niet te gezapig, niet te geitenwolensok

Soilmates dus. Een naam zonder 'duurzaam' of 'milieu' in de hoofdrol. ,,Dat zijn uitgekauwde woorden, woorden die eigenlijk niets meer zeggen. Ze blijven niet hangen'', aldus Rijcken. ,,De basis is de aarde van de aarde. Met je handen in de grond. Daar gaat het om. Niet te gezapig, niet te geitenwolensok. Hip? Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Beluister in de podcast alles over waarom juist de avocado zo belangrijk is voor het product achter Soilmates en leer alles over de ondernemers achter de gezonde olie. Hun missie. Hun ambitie. Wacht niet af, druk hierboven op play.

Beluister hieronder ook de zes eerdere afleveringen uit deze serie:

Lees ook: Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Lees ook: Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Lees ook: Buddha to Buddha's Batul Loomans over de wereldreis van zijn sieradenmerk

Lees ook: The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Lees ook: Hoe krnwtr gaat helpen aan een betere wereld zonder single-use drankverpakkingen

Lees ook: Dopper: hoe komt deze fles aan zijn bijzondere naam?

De Ondernemer Podcasts Floris Hulsmann De Zo Genaamde Podcast

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details