Nieuws Marketing
Marketeers lijken blind voor seniorentsunami

'Pa, zo ff koffie?' app ik twee zondagen terug. Direct antwoord: 'Hele dag aan het werk.' Ik weer nijdig: 'Dat sjouwwerk zou je delegeren, zo kort voor je bruiloft?!' Gevolgd door: 'Klopt, daarom helpt mijn aanstaande ook mee.' Die ouwe gaat op z'n tachtigste weer trouwen. Kasteeltje, feestje, dj, alles erop en eraan, met zijn lieve Mariet, schrijft Het Parool.
Sinds mensenheugenis zijn wetenschappers op zoek naar eeuwig leven. Inmiddels hebben ze vijf blue zones in kaart gebracht waar mensen het alleroudst worden. Wat ze gemeen hebben: veel familie, vrienden en lichaamsbeweging, gecombineerd met weinig stress, vlees en alcohol.
Vervolgens braken de studiebollen hun hoge voorhoofdjes over de vraag waarom sommige zones het toch beter doen dan andere. Het antwoord lag in het kennen van je levensdoel. Het omgekeerde dus van het met blauwe spoeling achter de geraniums hersendood vegeteren in je sta-opstoel. In Japan noemt men het 'ikigai' en in Costa Rica 'plan de vida'. Vrij vertaald: datgene waarvoor je wakker wilt worden. Het geeft je zeven jaar extra levensverwachting.
Maar het verhaal wordt nog beter. Medici zijn dan misschien op hol geslagen Frankensteins met hun monsterlijke dna-gegoochel, orgaanprinters en gezichtstransplantaties, ze geven ons er elk jaar toevallig wel maanden leven bij. In tien jaar zijn dat drie bonusjaren, in honderd jaar dertig. Maar omdat die ontwikkeling versnelt, beweert ouderdomsprofessor Aubrey de Grey dat de eerste duizendjarigen inmiddels zijn geboren. Die krijgen jeugdpuistjes rond hun 130ste, pakken de midlife op hun 500ste en gaan het met 650 jaar wat rustiger aan doen.
De bevolkingspiramide gaat dus op z'n kop. Toch gaan marketeers nog met een grote boog om senioren heen. Leuk voor Tena Lady en Kukident, maar verder niet. Ze staren zich liever blind op millennials: twintigers met de merkentrouw en koopkracht van een pantoffel, maar hip dat ze zijn. Wel My first Sony, maar geen My last Sony.
Tijd voor een harde reset dus in het marketingbrein. Senioren zijn onze redding in barre tijden. Daarom ga ik zo de deur uit, voor de vrijgezellendag. Nog even geïnvesteerd in een bananenpak en een seniorenstep, waarop hij vanmiddag het Wilhelmus zingend over de Wallen gaat. Hou de Facebookpagina Benidorm Bastards goed in de gaten.