Nieuws Marketing
Leo de Lobel: ‘kantorendokter’
Voormalig Opeldealer Leo de Lobel lokte in 12 maanden tijd met zijn zoons 42 ondernemers naar het Stikkerbuilding in Arnhem-Zuid, schrijft De Gelderlander. Hoe een verlaten bank weer tot leven kwam.
Leegstand verhelp je niet zomaar, erkent Leo de Lobel volmondig. Hij wijst op zijn overburen, bij de entree van kantorenpark De Gelderse Poort aan de Mr. D.U. Stikkerstraat nabij Elden. Grote borden schreeuwen de voorbijganger tegemoet dat hier nog massa’s vierkante meter te huur zijn. "Dat zou ik nooit doen", stelt de voormalige autoverkoper vanuit het goed florerende Stikkerbuilding. "Met grote borden geef je het verkeerde signaal af. Hou het klein, subtiel, bedenk iets speciaals."Mister Stikkerbuilding Hij wil niets liever dan alles laten zien in zijn succesvolle schepping, de man die inmiddels de bijnaam ‘Mister Stikkerbuilding’ heeft gekregen. Op de hoek zit Fit20, een sportschool waar mensen twintig minuten de benen kunnen strekken op een toestel onder deskundige begeleiding. Daar houdt De Lobel van, een bedrijfsformule waar drempels voor de klanten als sneeuw voor de zon wegsmelten. "Ik heb al veel huurders hier aan het sporten gekregen", knipoogt hij. "Twintig minuten zonder om te kleden. Ideaal voor zakenmensen die zichzelf geen tijd gunnen."Advies In vliegende vaart volgt een rondleiding langs de andere huurders. Vergaderruimtes verhuurt hij ook. José Peters van Business Netwerk Betuwe houdt in Stikkerbuilding graag bijeenkomsten. "Als Leo iets toezegt dan gebeurt het", zegt ze. "Hij staat ook overal klaar met advies voor ondernemers. Advies dat hout snijdt, met gevoel voor detail." Een gelikte website maakt reclame voor ruimtes in Stikkerbuilding. Verschillende huurders zijn inmiddels gegroeid. De Lobel vraagt hen vaak of het goed gaat en of het ook beter kan. Wie te groot blijkt te zitten, kan zo weer naar klein en andersom. De Lobel schrijft zijn succes als ‘kantorendokter’ toe aan een combinatie van goed gastheerschap en service. Geleerd als verkoper van vele duizenden nieuwe Opels en tweedehands auto’s onder de reclameslogan ‘Kom snel naar Leo Lobel’ in Oosterbeek. Iets extra'sDe Lobel zag in een oogwenk wat elke auto nodig had voor een flinke opknapbeurt. "Het is net als bij bedrijfspanden. Je moet door dingen heen kijken, de schoonheid erachter ontdekken. En net iets extra’s doen voor de klant. Bij een onderhoudsbeurt zorgden wij ervoor dat de hele auto ook grondig gewassen en gestofzuigd werd. Als mensen dan later de auto kwamen ophalen, konden ze hun ogen soms niet geloven. Stralende gezichten." De Lobel haast zich om te benadrukken dat hij de klus met Stikkerbuilding zeker niet alleen heeft geklaard. "Mijn zoons Léon en Michel zitten in de bedrijfsmakelaardij, kennen de vastgoedmarkt, komen met ideeën. Zo zijn we hier in Arnhem-Zuid terechtgekomen. Het was een voormalige bank. Hij werd voor een interessante prijs aangeboden. We hebben architect Marco van Veldhuizen gevraagd het gebouw te moderniseren. Ontwerpster Kim van Es verzorgde het interieur. We zijn zes maanden bezig geweest met verbouwen."Kruisbestuiving Eerst gingen er nieuwe vloeren in. Geluiddempend. "Heel belangrijk, dan wordt het direct een stuk gezelliger. Ik ontdekte verder dat Le Bateau Catering in Klarendal bedrijven naar tevredenheid bediende. Ik ben erop afgestapt en heb ze verteld dat ze bij mij een stuk aantrekkelijker een keuken konden runnen. Dat werd de Buutplek, een prachtig restaurant midden in deze gemeenschap. Ik hou van de heerlijke geuren van hun eten, van versgebakken brood. Van de kruisbestuiving tussen ondernemers die elkaar bij de lunch ontmoeten of na afloop van de dag met een drankje op het terras. Daar en in onze wandelgangen ontstaan de mooiste ideeën."