Nieuws Marketing
'Sunweb faciliteert ramptoerisme'
Een week naar de zon op het Griekse Lesbos en onderwijl vluchtelingen de helpende hand bieden? Reisorganisatie Sunweb adverteert sinds kort met deze optie. Het zal ongetwijfeld mensen aanspreken die de behoefte voelen om anderen in nood te helpen. Hun inzet, betrokkenheid en medemenselijkheid valt natuurlijk alleen maar te prijzen, schrijft het AD.

Maar moet je deze mensen naar Lesbos 'lokken'? Serieus? Hoe iemand zijn vakantie doorbrengt, moet hij uiteraard zelf weten. Het verschil is dat het hier gaat om een georganiseerde reis. Sunweb faciliteert in feite dit ramptoerisme. Het moge duidelijk zijn dat er een grote verantwoordelijkheid rust op de schouders van de reisbegeleider. De situatie is daar uiterst nijpend, vluchtelingen komen zwaar getraumatiseerd aan. De 40.000 mensen die alleen al dit jaar op gammele bootjes de overtocht hebben gemaakt, doen dat om oorlog of armoede te ontvluchten. Bijna dagelijks eindigt dit in drama's als mannen, vrouwen en kinderen voor de kust van Lesbos verdrinken. Wrang gezegd: een nieuwe excursiemogelijkheid?
Dit is werk voor professionele hulpverleners, niet voor mensen die een weekje willen komen helpen. Het is te hopen dat Sunweb hier goed over heeft nagedacht en goede begeleiding of nazorg biedt. Anders hebben de hulpverleners straks nog hun handen vol aan getraumatiseerde vakantiegangers.