Nieuws Marketing

Lionel Messi schittert in Paris-shirt van Nederlands bedrijf: ‘Nu hebben we echt de jackpot’

Wat heeft Parijs met Deventer als het om merchandise gaat? Superster Lionel Messi heeft getekend bij voetbalclub Paris Saint-Germain. En het Deventer bedrijf State of Football, waar de Franse topclub veel merchandise haalt, maakte het t-shirt dat Messi droeg bij zijn presentatie. En die wil nu iedereen. Tienduizenden shirts zijn in de maak.

Castor van Dillen (de Stentor) 12 augustus 2021

Apetrots is het Deventer bedrijf State of Football. Supervoetballer Lionel Messi liep als nieuwe speler van Paris Saint-Germain rond in een T-shirt van de onderneming uit Deventer. Foto: de Stentor/Jeroen Jazet/EPA.

Bij binnenkomst op het bedrijventerrein in Deventer is het meteen duidelijk: het bedrijf State of Football heeft een goede band met Paris Saint-Germain (PSG). Overal hangen shirts en liggen voetballen klaar die zijn bedrukt met het logo van PSG. Door de transfer van Lionel Messi van FC Barcelona naar de club in Parijs staat alles op zijn kop. Toch heeft commercieel manager Ted Bakker van State of Football tussen de bedrijven door even tijd voor een gesprek met onze collega's van de Stentor.

Wanneer gaan jullie Messi ontmoeten?

Ted Bakker lacht: ,,Weet ik niet. Ik hoop snel. Op al die foto’s staat hij met een shirt met het opschrift Ici c’est Paris. Dat is ons shirt. Voor ons is dat een schot in de roos.’’

Lees ook: Vertrek Lionel Messi bij FC Barcelona ook mega-klap voor merchandise

Hoe druk is het daardoor nu bij jullie?

,,Er zijn vier à vijf spelers in Europa rond wie het echt een gekkenhuis wordt als die een transfer maken. Dat zijn Neymar, Ronaldo, Mbappé en natuurlijk Messi. Dat betekent voor een club als Paris Saint-Germain qua shirtjesverkoop zó ontzettend veel. Je zult zien dat alle wedstrijdshirts uitverkocht zijn. Allemaal bedrukt met Messi. Maar eigenlijk alles wat Messi ademt, is nu gelijk weg.’’

"State of Football ontwikkelt de PSG-merchandise waar geen sponsornamen op staan. Niet de wedstrijdshirts dus, maar wel allerlei T-shirts, zoals het shirt dat Messi bij aankomst droeg"

,,State of Football ontwikkelt de PSG-merchandise waar geen sponsornamen op staan. Niet de wedstrijdshirts dus, maar wel allerlei T-shirts, zoals het shirt dat Messi bij aankomst droeg. Het zijn in eerste instantie vier tot zes verschillende shirts. Maar die moeten wel zo snel mogelijk in Parijs terechtkomen. Daar zijn de mensen van styling en onze inkoopafdeling ontzettend druk mee.’’

Weten jullie zo’n transfer al een paar dagen eerder dan de rest van de wereld?

,,Vaak wel. Honderd procent zeker weten we het nooit, maar we worden echt wel eerder geïnformeerd. Zo van: ‘Jongens, er gaat wat groots gebeuren!’ De Eiffeltoren was gisteren bijvoorbeeld afgehuurd. Dat doe je niet - met heel veel respect - als Mitchel Bakker naar PSG wordt getransfereerd. Maar dat moet natuurlijk strikt geheim blijven. Op straffe van idioot hoge boetes. Daar branden we onze vingers nooit aan.’’

Na de transfer van Messi kon State of Football direct aan de slag. Ted Bakker is daar maar al te blij mee. ,,Het is voor ons echt fantastisch.'' Foto: de Stentor/Jeroen Jazet.

Jullie zijn direct aan de slag gegaan dus?

,,We kregen vanuit Parijs snel een briefing. Dat heeft ook met portretrechten te maken. Wat mogen ze in Parijs wél van Messi gebruiken, wat niet? Dat hebben we gelijk doorgestuurd gekregen. Daar moeten designs voor gemaakt worden. En die liggen nu bij onze collega in Turkije. Die probeert als een gek ruimte te maken bij de machines om het allemaal te kunnen produceren. Alles moet zo snel mogelijk in Parijs zijn, natuurlijk.’’

Geeft deze transfer jullie een flinke boost?

,,Het is voor ons echt fantastisch. Soms moet je een beetje geluk hebben dat hij de juiste club kiest. Nu was het zo dat Paris Saint-Germain ongeveer de enige was die hem kon betalen. Het gaat echt om tienduizenden shirts die we alleen al op korte termijn kunnen maken.’’

,,Dat is een hele leuke bonus, zeker in zo’n Covid-jaar zonder fans in het stadion. Maar wat name interessant is, is dat we twee keer per jaar de grote collectie uitwerken voor de club. Daar gaat Messi natuurlijk prominent aanwezig zijn en dat gaat voor extra omzet zorgen.’’

"Het is voor ons echt fantastisch. Soms moet je een beetje geluk hebben dat hij de juiste club kiest. Nu was het zo dat Paris Saint-Germain ongeveer de enige was die hem kon betalen"

Alle ballen op Messi voorlopig?

,,Dat kun je wel zeggen, ja. Zo voelt het voor ons zeker. Maar dat is het leuke van onze business. Tijdens een transferperiode is het altijd spannend om te zien wie er bij de clubs komen in ons portfolio. Nu hebben we echt de jackpot wat dat betreft. Dit is wereldnieuws.’’

Onder de foto: beluister de podcast met Ted Bakker van State of Football.

Lees ook: Topvoetbal en social media: dit verdienen Messi en Ronaldo met sportsponsoring

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws