Marketing

Een compleet én betaalbaar marketingteam voor iedere ondernemer: Make Marketing Magic

Aangeboden door Make Marketing Magic
Jos Maassen, oprichter van Make Marketing Magic.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dat ondernemen meestal gepaard gaat met ploeteren en bikkelen, kreeg de eigenaar van Make Marketing Magic al op jonge leeftijd mee toen hij een bevriende ondernemer van zijn vader bezig zag. ,,Hij ging overdag de boer op om sokken te verkopen, sliep in zijn auto en nam een duik in een nabijgelegen zwembad om fris de dag te beginnen. Dát was de weg die voorafging aan succes”, zegt Jos Maassen.

Toch weerhield dat besef hem er niet van om later juist die weg in te slaan. Na acht jaar loondienst, bij Dell en Microsoft, lonkte in 2003 het ondernemerschap. Maassen zag namelijk ook een andere kant: the guts van mensen die hun droom willen realiseren. Zo’n droom heeft Maassen ook: wetende dat ondernemen heel pittig is, wil hij ondernemers met Make Marketing Magic helpen bij de groei van hun bedrijf. Dit is zijn 'waarom' en zijn drive.

,,Ondernemers zijn razend druk met het runnen van hun bedrijf. Er is vaak geen tijd, geld of expertise voor goede marketing. En toch is dit wat je nodig hebt als je je bedrijf duurzaam wilt laten groeien. Daarom doen wij dat voor ze”, zegt Maassen. De klanten van Make Marketing Magic, mkb-bedrijven, plukken de vruchten van effectieve marketing voor een vast laag bedrag per maand. Op basis van een bewezen methodiek ervaren klanten professionele marketing inclusief ondersteuning van ervaren tekstschrijvers, campagnemanagers, marketeers en het platform YourWoo.

Lees verder onder de advertentie

Je leest dan wel de verhalen over beursgangen en economische hoogconjunctuur, maar de meesten moeten snoeihard werken om hun ideeën te verwezenlijken

Jos Maassen, oprichter Make Marketing Magic

Zoektocht

De concrete aanpak doet misschien vermoeden dat Maassen van meet af aan precies wist wat hij voor ogen had. Maar voor hem was het net zo goed een zoektocht. Ja, hij voelde zich direct ondernemer. Maar wat hij precies ging doen wist ie niet. ,,Ik heb een productiebedrijf gehad en was aandeelhouder van een restaurant, maar dat paste totaal niet bij me. Ik ontdekte dat ik iets moest kiezen wat dicht bij me ligt.” Dat werd Buro88, waarmee hij grote bedrijven ondersteunde met marketing en sales. Dat ging goed totdat de economische crisis dwong om na te denken over een nieuwe aanpak. Ook deze bedrijven moesten namelijk op hun uitgaven gaan letten.

In die periode klopten regelmatig kleinere bedrijven bij hem aan. ,,Zij hadden interesse, maar vonden onze methodiek te kostbaar. Hier lag een kans: het marketingmodel was effectief, maar we moesten het schaalbaar maken zodat het betaalbaar werd voor deze doelgroep. Het zaadje voor Make Marketing Magic was geplant.”

Het gros van de ondernemers worstelt – ook nu: ,,Je leest dan wel de verhalen over beursgangen en economische hoogconjunctuur, maar de meesten moeten snoeihard werken om hun ideeën te verwezenlijken. Volgens een studie gepubliceerd in de Harvard Business Review wordt het gat tussen kleine en grote bedrijven de laatste jaren alleen maar groter. Ondanks dat het lijkt dat je tegenwoordig zelf makkelijk aan marketing kunt doen, is het juist veel complexer geworden. Grote bedrijven hebben de mensen, de kennis en de technologie om marketing effectief uit te voeren. Hierdoor groeien zij ten koste van kleinere bedrijven.”

Specifieke kennis

Bij veel ondernemingen is er vaak één iemand belast met alle marketingactiviteiten: het creëren van unieke content, regelen van online advertising en het inzichtelijk maken van de resultaten en leads. ,,Een bedrijf moet het hele jaar top of mind zijn bij de doelgroep. Dat vraagt veel specifieke kennis en veel tijd. Eén persoon heeft zelden alle expertise in huis om dit goed te doen. Het zijn verschillende specialismen. Maar nog veel vaker zie ik dat zo’n medewerker überhaupt niet aanwezig is in een bedrijf, dan komen ondernemers vanwege de waan van de dag helemaal niet aan marketing toe. Het bungelt dikwijls onderaan op het lijstje – hoe belangrijk het ook is.”

Make Marketing Magic heeft de afgelopen jaren de noot gekraakt en een methodiek ontwikkeld op basis van wetenschap en jarenlange ervaring. ,,Onze effectieve en betaalbare marketing brengt alle kennis en kunde samen die grote bedrijven ook tot hun beschikking hebben. Hierdoor kan een kleiner bedrijf gebruik maken van alle kansen die de huidige technologie biedt. Voor een vast laag bedrag per maand. We voeren een compleet plan uit voor de prijs van een stagiaire. Zo heeft ieder bedrijf dezelfde kansen om te groeien.”

We willen zoveel mogelijk ondernemers bereiken. Nationaal en internationaal

Jos Maassen, oprichter Make Marketing Magic

Ondernemers die ondernemers helpen

Inmiddels bedient de onderneming meer dan duizend klanten in Nederland en veertien andere Europese landen. Twee jaar geleden werd de stap naar België gewaagd, vorig jaar naar de rest van Europa. Een nieuwe vestiging in Londen én het verkopen van de tools en methodieken aan andere marketingbureaus zijn daar onderdeel van. Want andere bureaus staan voor dezelfde puzzel als waar Maassen indertijd voor stond. Zij hoeven nu niet zelf het wiel uit te vinden.

Lees verder onder de advertentie

In 2020 maakt het bedrijf de stap naar de Verenigde Staten. Opnieuw werkt Maassen samen met Microsoft – ditmaal als ondernemer. Dat bedrijf ziet kansen om de aanpak van Make Marketing Magic in Amerika uit te rollen. ,,Daar is het idee gangbaar dat je het als ondernemer niet redt met alleen mond-tot-mondreclame. Tevens is er behoefte aan marketing als dienst. En dan niet: u vraagt, wij draaien. Het idee is immers niet dat wij het marketingplan van onze klanten uitvoeren. Wij nemen de marketing op ons volgens onze eigen bewezen methodiek.”

Wat Maassen daaraan zo gaaf vindt, is dat het ondernemers zijn die ondernemers helpen. ,,Een ondernemer komt verder dankzij de hulp van ons team van ondernemers. Onder hen bevinden zich veel creatieven zoals tekstschrijvers, filmmakers en (web)designers. Zij hebben dankzij deze basis meer rust om naast hun werk voor Make Marketing Magic aan een boek te werken of een film te maken.

Betekent de stap naar heel Europa dat de ondernemer zijn belangrijkste doelen heeft behaald? Nee, integendeel. ,,We scratch the surface. We willen zoveel mogelijk ondernemers bereiken. Nationaal en internationaal.”