Nieuws Marketing

Hoe MissLipgloss klanten als Renault en HEMA binnenhaalt

Cynthia Schultz, beter bekend als MissLipgloss van de gelijknamige beautyblog was in 2006 de eerste beautyblogger van Nederland. Nu, tien jaar later, gaat het nog steeds goed met haar bedrijf, maar is ze toe aan verandering: “Je moet jezelf blijven afvragen hoe het beter kan.”

Aurora Peters | Foto: Facebook MissLipgloss 25 november 2016

Cynthia 1065
MissLipgloss

Ik ben in 2006 begonnen met Miss Lipgloss. Toen was ik 16 jaar. Ik heb niet echts iets gedaan met het 10-jarig bestaan, hoewel ik eigenlijk wel vind dat je je overwinningen moet vieren. Voor mij was het wel echt een ding. Ik ben 26 en hier al 10 jaar mee bezig.

Ik studeerde journalistiek toen het kwartje viel dat ik hier echt mijn werk van kon maken. In 2008 nam ik Blogmij (reclamebureau, red.) in de arm. Zij hebben ervoor gezorgd dat ik echt mooie campagnes kon gaan maken en maakten me ervan bewust dat ik meer kon vragen voor de banners op mijn website. Een jaar later ben ik samen met mijn moeder naar de cijfers gaan kijken. Dat was het moment dat ik dacht: wow, ik kan dit als werk gaan doen. Het duurde eigenlijk best lang voor ik me dat realiseerde.”

Verandering markt

“Het beautybloggen is enorm veranderd. Toen ik begon, bestond het nog niet. Nu is de markt voor beautybloggers eigenlijk verzadigd in Nederland. Niemand zit te wachten op een duizendste mascara review. Ikzelf eigenlijk ook niet. We zijn onze game aan het veranderen. Het wordt persoonlijker, meer reizen, meer interieur. Ik schrijf nu veertig procent van de tijd over dingen die mij persoonlijk bezighouden. De lezers vinden dat leuk. Ze willen nog steeds wel artikelen over beauty, maar dan een combinatie. Dat merk je ook aan de advertenties. Een van mijn grootste adverteerders op dit moment is Renault. Ik rijd in een gesponsorde Twingo. De focus van hun marketingcampagne ligt op jonge vrouwen. Ik vind het leuk om af en toe een foto te delen waar mijn auto op staat, want ik ben er blij mee en praat er graag over. Dat werkt met meer dingen zo. Ik krijg andere producten thuisgestuurd dan voorheen. Zo ging ik laatst nieuwe rolgordijnen bestellen voor mijn nieuwe huis. Vervolgens werd ik gebeld door het bedrijf met de vraag of ik er een blogpost over wilde schrijven in ruil voor de gordijnen.”%VIDEOWIDGET%

HEMA

“Mijn samenwerking met HEMA is anders gegaan dan normaal. Ik ben groot HEMA-fan. Het zijn producten waar ik zelf echt blij van word. De blogs die ik over producten van HEMA schrijf, lopen ook altijd heel goed. Daarom heb ik HEMA zelf benaderd. Het is de eerste keer dat het zo is gegaan, wat aanmoedigend is voor andere plannen in de toekomst.

HEMA had niet veel ervaring met bloggers. Ik vind het echt een eer. De vierde aflevering is net online gegaan en de laatste komt einde dit jaar. Daarna staat er gelijk een nieuwe campagne klaar die meer in de huiselijke sfeer is, gericht op interieur en de kerst.”%VIDEOWIDGET%

Ondernemers

“Ik vertel mijn verhaal graag aan andere ondernemers. Bijvoorbeeld over hoe ik ben begonnen. Zo ben ik weleens spreker bij grote bedrijven die in een bepaald keurslijf zijn geduwd en inspiratie willen opdoen. Ook geef ik lezingen over social media en geef ik strategisch advies aan beautymerken. Ik vind het leuk om mensen echt wat te leren en te enthousiasmeren.

Bij bedrijven vertel ik vooral over de lessen die ik zelf heb geleerd. De fouten die ik heb gemaakt, hoeft een ander niet te maken. Bedrijven denken vaak in cijfers en strategieën. Dat moet natuurlijk ook, maar ze vinden het ook leuk om te leren hoe ik dat doe. Een voorbeeld van een fout is een samenwerking in 2010: ik kreeg een aanvraag van een beautymerk waar ik een keer negatief over had geschreven. Dat stuk stond toen al niet meer online. Ik dacht toen dat niemand dat meer zou weten en heb een advertorial geschreven. Natuurlijk kreeg ik vervolgens een bak stront over me heen, terecht ook.”

Passie

“Als je onderneemt, doe het vanuit je hart. Dat is mijn belangrijkste tip: doe wat je leuk vindt en doe wat je uitdaagt. Dat geloof ik echt. Dat komt ook zo over op je klanten. Je moet jezelf blijven en je afvragen: hoe zorg ik dat ik mijn werk leuk houd? Hoe daag ik mezelf uit? En als je zelf niet tevreden bent, spreek dat dan ook uit. Dat zeg ik uit ervaring. Ik ga zelf wat dingen veranderen volgend jaar. Ik kan helaas nog niet zeggen wat, maar het wordt leuker en beter. Onderzoeken hoe het beter kan, hoef je overigens niet alleen te doen. Daar kun je hulp bij vragen. Ik heb zelf ook een businesscoach.”

Social media

“Het beste voorbeeld op social media is voor mij Coolblue. Je ziet aan alles wat zij doen, dat ze het met plezier doen. Zij hebben zo’n positief imago, echt gericht op de klant. Veel bedrijven zeggen dat ze er voor de klant zijn, maar dat is niet zo. Ik vraag me weleens af hoeveel hun strategie oplevert en hoeveel het kost, maar ik denk dat het werkt.”

Gerelateerde artikelen:

MissLipgloss vlogt voor HEMA