Podcast Aandachtstrekkers
Hoe belangrijk is een grote naamsbekendheid voor jouw onderneming?
Hoe belangrijk is de naamsbekendheid van jouw onderneming? Het liefst bij een zo groot mogelijk publiek of is bekend zijn bij een relatief kleine groep consumenten verstandiger? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels verschillen er over van mening. Maar Wessels heeft een missie: Ariëns iets enthousiaster maken over het belang van een grote(re) naamsbekendheid.
Michel Ariëns en Patrick Wessels zijn uitgelaten na een poosje niet in de podcaststudio vertoefd te hebben. Dat is een mooie basis voor een inspirerende discussie over het belang van naamsbekendheid van een bedrijf. Vooral wanneer het doel conversie is. Online marketingexpert Ariëns ziet liever een relatief kleine groep waarvan een groot deel jouw product of dienst afneemt, dan een naamsbekendheid bij een grote groep mensen waarvan een klein deel uiteindelijk tot koop of afname van een dienst over gaat.
Consumentenpsycholoog Wessels ziet het anders. Volume kan uiteindelijk belangrijker zijn voor conversie dan een kleine dedicated groep mensen die jouw boodschap ontvangen. Wat je als merk of onderneming precies hebt aan een enorme grote groep mensen die jouw naam bijvoorbeeld via social media of influencers kennen, maar er verder niets mee doen? Het heeft zeker veel nut, legt Wessels in Aandachtstrekkers uit.
''Talloze merken zitten puur voor het vergroten van de naamsbekendheid in de dure reclameblokken rond bijvoorbeeld het EK Voetbal of veelbekeken programma's op de zondagavond''
Hallo, Jumbo! Een steeds enthousiaster brein dankzij de herhaling
Patrick Wessels haalt het belang van de traditionele media aan. Televisie bijvoorbeeld, nog steeds een medium waar enorm veel op geadverteerd wordt door grote en minder grote merken. Een medium met een groot publiek. ,,Het bewijst dat nog steeds heel veel bedrijven waarde zien in deze manier van adverteren. Talloze merken zitten puur voor het vergroten van de naamsbekendheid in de dure reclameblokken rond bijvoorbeeld het EK Voetbal of veelbekeken programma's op de zondagavond. Die naamsbekendheid is zeker interessant, alleen niet voor alle merken.''
Hoe vaker een naam voorbij komt, hoe gemakkelijker deze in het brein worden verwerkt. ,,En omdat het brein zo'n naam eenvoudig verwerkt, wen je er meer en meer aan. Je brein wordt er steeds enthousiaster over.'' Dus, hoe vaker je 'Hallo, Jumbo' voorbij hoort komen, hoe positiever je over het merk gaat denken, is het idee vanuit de consumentenpsychologie.
Lees ook: Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden
Conversie pakken bij een specifieke doelgroep: verstandiger?
Dat is precies het punt waarover Michel Ariëns het niet eens wil worden met collega-host Wessels. ,,Ga ik daardoor eerder naar de Jumbo in plaats van Albert Heijn?''. ,,Niet na twee of drie keer, maar wel na talloze keren een naam te horen. Denk aan Coca-Cola of Heineken'', meent Wessels. Waarom budget - groot of klein - kapotslaan om bekender te worden? ,,Om je te onderscheiden. Wat maakt jouw onderneming anders of beter dan de concurrentie? Is dat verschil er te weinig of niet? Naamsbekendheid zorgt ervoor dat mensen dan alsnog onbewust naar jouw merk neigen. Dat is de waarde ervan.''
Heeft Wessels Ariëns met dit argument overtuigd? Of niet? Zo simpel is het niet. Een Coca-Cola als voorbeeld is leuk, maar wat heeft een ondernemer met een veel kleiner bedrijf en een nog kleiner budget aan? De online marketingexpert heeft enkele adviezen hoe het ook anders kan. Conversie pakken bij een specifieke doelgroep. Wessels ziet uiteindelijk misschien een mooie combinatie van de twee verschillende visies.
AANDACHTSTREKKERS
In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.
Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.
Illustratie: Shutterstock