Podcast Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming? Ga op zoek

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 27 januari 2022

Steeds meer ondernemers hebben in de smiezen dat lokale producten populair zijn bij een steeds grotere groep consumenten. Lekker, duurzaam en je steunt de lokale economie ook nog eens. Daarentegen blijven de online giganten als Amazon, bol.com en Coolblue groeien en groeien. Wat kan en moet jij als kleinere ondernemer met die wetenschap? De grote jongens zo goed mogelijk volgen en de verbreding opzoeken? Of zo lokaal mogelijk blijven en de digitale trein aan je voorbij laten gaan.

Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels gaat in deze Aandachtstrekkers-podcast dieper op de materie in. Leuk, die plaatselijke groenteboer, bakker of elektronicawinkel - online kopen we steeds vaker bij de grote spelers. Juist de lokale retailers hebben het moeilijk of gaan zelfs failliet. ,,Ik ben ook zo iemand. Mijn vrouw vertelde me de afgelopen week dat ze even naar de plaatselijke Bruna moest of een schriftje te kopen. Ik dacht nog: hoezo? Dat kan je toch ook online kopen? En dat cadeautje voor haar broer? Dan ga je toch naar bol.com in plaats van de hele dag door een winkelcentrum lopen zoeken?''

''Ben je offline ondernemer? Denk na wat bol.com niet kan bieden en jij wel als lokale retailer. Daar liggen de mogelijkheden''

Michel Ariëns, online marketingexpert

Wat kan jij als lokaal ondernemer leren van Apple, BOLDKING of Red Bull?

Andere trend: grote online winkels gaan op zoek naar manieren om hun merk ook lokaal nog zichtbaarder te krijgen. Denk aan de online scheermesjes van BOLDKING. Het bedrijf opende afgelopen december een eerste fysieke winkel in hartje Amsterdam. Ook is het (voorheen) online only-merk steeds vaker aan te treffen bij de plaatselijke Albert Heijn- en Etos-winkels. Ook de online herenbroekenzaak Mr. Marvis opent pop-up stores zodat mannen hun bermuda of huisbroek ook aan kunnen passen.

Wat jij als ondernemer van deze praktijkvoorbeelden kunt leren? Wessels en Ariëns vertellen het in geuren en kleuren. Het gaat voor een groot deel om de voordelen van online en offline winkelen. Hoe vind je de juiste balans? Waar zit die sweetspot? Het beste van twee werelden? En wat kun je leren van bijvoorbeeld een Apple of Red Bull?

Lees ook: Tachtig lokale winkels uit Breda tuigen één webshop op: City Webshop Breda

Hoe jouw online bedrijf ook lokaal en offline zichtbaar is (en andersom)

Ariëns en Wessels bieden ook in deze podcast advies voor lokale en niet lokale online en offline ondernemers. Want er zitten talloze voordelen aan de juiste kruisbestuiving. ,,Hoe kan jij als online ondernemer de klantbeleving uplevellen door ook offline zichtbaar te zijn?'', dat is de vraag die je jezelf moet stellen volgens Michel Ariëns. ,,Ben je offline ondernemer? Denk na wat bol.com niet kan bieden en jij wel als lokale retailer. Daar liggen de mogelijkheden.''

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details