Podcast Aandachtstrekkers
Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming? Ga op zoek
Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.
Steeds meer ondernemers hebben in de smiezen dat lokale producten populair zijn bij een steeds grotere groep consumenten. Lekker, duurzaam en je steunt de lokale economie ook nog eens. Daarentegen blijven de online giganten als Amazon, bol.com en Coolblue groeien en groeien. Wat kan en moet jij als kleinere ondernemer met die wetenschap? De grote jongens zo goed mogelijk volgen en de verbreding opzoeken? Of zo lokaal mogelijk blijven en de digitale trein aan je voorbij laten gaan.
Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels gaat in deze Aandachtstrekkers-podcast dieper op de materie in. Leuk, die plaatselijke groenteboer, bakker of elektronicawinkel - online kopen we steeds vaker bij de grote spelers. Juist de lokale retailers hebben het moeilijk of gaan zelfs failliet. ,,Ik ben ook zo iemand. Mijn vrouw vertelde me de afgelopen week dat ze even naar de plaatselijke Bruna moest of een schriftje te kopen. Ik dacht nog: hoezo? Dat kan je toch ook online kopen? En dat cadeautje voor haar broer? Dan ga je toch naar bol.com in plaats van de hele dag door een winkelcentrum lopen zoeken?''
''Ben je offline ondernemer? Denk na wat bol.com niet kan bieden en jij wel als lokale retailer. Daar liggen de mogelijkheden''
Wat kan jij als lokaal ondernemer leren van Apple, BOLDKING of Red Bull?
Andere trend: grote online winkels gaan op zoek naar manieren om hun merk ook lokaal nog zichtbaarder te krijgen. Denk aan de online scheermesjes van BOLDKING. Het bedrijf opende afgelopen december een eerste fysieke winkel in hartje Amsterdam. Ook is het (voorheen) online only-merk steeds vaker aan te treffen bij de plaatselijke Albert Heijn- en Etos-winkels. Ook de online herenbroekenzaak Mr. Marvis opent pop-up stores zodat mannen hun bermuda of huisbroek ook aan kunnen passen.
Wat jij als ondernemer van deze praktijkvoorbeelden kunt leren? Wessels en Ariëns vertellen het in geuren en kleuren. Het gaat voor een groot deel om de voordelen van online en offline winkelen. Hoe vind je de juiste balans? Waar zit die sweetspot? Het beste van twee werelden? En wat kun je leren van bijvoorbeeld een Apple of Red Bull?
Lees ook: Tachtig lokale winkels uit Breda tuigen één webshop op: City Webshop Breda
Hoe jouw online bedrijf ook lokaal en offline zichtbaar is (en andersom)
Ariëns en Wessels bieden ook in deze podcast advies voor lokale en niet lokale online en offline ondernemers. Want er zitten talloze voordelen aan de juiste kruisbestuiving. ,,Hoe kan jij als online ondernemer de klantbeleving uplevellen door ook offline zichtbaar te zijn?'', dat is de vraag die je jezelf moet stellen volgens Michel Ariëns. ,,Ben je offline ondernemer? Denk na wat bol.com niet kan bieden en jij wel als lokale retailer. Daar liggen de mogelijkheden.''
AANDACHTSTREKKERS
In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.
Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.