Nieuws Marketing

Nijverdalse speciaalzaak Tijd Voor: 'Thee moet geen warme ranja zijn'

'Keizers zeven kostbaarheden' en 'Flappie'. Zomaar twee theesmaken die te vinden zijn in thee- en koffiespeciaalzaak Tijd Voor. Eigenaars Frank en Sanne Timmermans begonnen hun winkel in 2013.

Van onze redactie 4 maart 2016

Frank en Sanne Timmermans Lenneke Lingmont

Naar voorbeeld van koffie- en theezaakjes in Berlijn wilden ze een gezellig, authentiek thee- en koffiewinkeltje met de mogelijkheid er te zitten. Frank Timmermans: "Je bent natuurlijk wel winkelier en theespecialist, maar ook de barman die alle verhalen hoort. Mensen willen hun ei gewoon soms even kwijt."

‘Extreem’ lekkere koffie en thee Erg vindt de Nijverdaller dat niet. Juist de omgang met de klant, de knusse sfeer en, zoals Frank zelf zegt, 'extreem' lekkere thee en koffie, was wat hij en Sanne voor ogen hadden met hun winkel aan de Willem Alexanderstraat.

Meerdere leveranciers De corebusiness van Tijd Voor blijft echter de verkoop van de vele thee en koffiesmaken. "De meeste theezaken werken met één leverancier, maar wij hebben er meerdere. Als we nieuwe smaken proeven, dan merken we dat de ene leverancier beter is in een bepaalde thee dan een ander. Ook mengen we zelf thee of vragen aan een bepaalde leverancier om een smaak te maken. Zo kwamen we op Wierdens Veld, met brandnetel en bramen", legt Frank uit.

Warme ranjaMaar waar let je op bij het proeven van nieuwe theesmaken, naast dat het lekker moet zijn? "Het moet geen warme ranja zijn", vindt Sanne en vervolgt: "Soms als je de samplezakjes openscheurt, ruik je meteen dat de leverancier er heel wat aroma in heeft gedaan. Dat is zo chemisch, dat willen we niet." De verhouding basisthee en fruit, kruiden of vruchten moet ook in balans zijn.

Beurzen De meeste tijd steken Frank en Sanne in het vernieuwen van het assortiment en het op de voet volgen van nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld via beurzen. "Je weet nooit of een bepaalde smaak of manier van koffiezetten gaat aanslaan bij de klant", vertelt Frank.

Verzoekjes Regelmatig zien ze dat bepaalde smaken die bijvoorbeeld in het westen populair zijn, totaal niet in Nijverdal aanslaan. Klanten kunnen zelf ook met suggesties of verzoekjes van smaken komen. "Stel ze hebben ergens in een restaurant een lekkere thee geproefd, dan ga ik na welke leverancier die thee heeft om hem te bestellen", vertelt Frank.

Het tweetal merkt dat het klantenbestand groter wordt. Ze denken in de toekomst zeker nog te vinden zijn in Nijverdal. "We willen vooral de sfeer in de winkel behouden zoals die nu is. Daar zijn we heel erg tevreden mee", aldus Sanne.

Foto: Lenneke Lingmont