Nieuws Marketing
Ondernemer De Rooy heerst in woestijn

Mintgroen is het nieuwe blauw in de Dakar Rally. De overmacht waarmee Gerard de Rooy met zijn Iveco-secondanten het vrachtwagenklassement naar zijn hand zette, deed denken aan de beste dagen van de blauwe brigade van de Kamazzen. Hevig gefrustreerd verliet hij een jaar geleden Argentinië. Het Russische fabrieksteam Kamaz op 1, 2 en 3. De Rooy werd negende op meer dan zeven uur. Dat bericht het Brabants Dagblad maandag.
Hevig geëmotioneerd stapte hij zaterdag aan de finish in Rosario uit. "Deze is voor hem", zei hij met een brok in de keel, wijzend op de zijkant van de cabine. 'Always with us', met een pijl naar de naam van Jurgen Damen. Een eerbetoon aan de Belgische navigator die vorig jaar het leven liet in een rally in Qatar. De Rooy was daar zelf niet bij aanwezig.
Overleden navigatorHet ongeluk hakte er flink in bij het team. De Rooy had as van zijn overleden navigator meegenomen. Die strooide hij tijdens de tiende etappe uit in de duinen van Fiambalá. Even later lag de Powerstar in diezelfde duinen bijna op zijn kant. "Eigenlijk was het al fout gegaan, maar door een wonder kreeg de auto net een beetje tegengewicht. Daardoor helden we niet nog verder over", dacht De Rooy terug aan het meest hachelijke moment van deze rally. "Waren we daar omver gegaan, dan had het er anders uit gezien. We hebben een beschermengel bij ons gehad: Jurgen Damen. Deze overwinning is daarom voor hem."
Damen was de opvolger van Tom Colsoul met wie De Rooy in 2012 zijn eerste Dakarzege behaalde. De Spanjaard Moi Torrallardona, oudgediende bij Team De Rooy, nam de rol van navigator op zich. De Poolse monteur Darek Rodewald is al jaren een vertrouwd gezicht aan de zijde van de Sonse transporteur. Als teamleider spande hij zich het afgelopen jaar in om een sterk blok te formeren tegenover de Kamazzen. Het was volgens hem de sleutel tot succes. Hans StaceyNeef Hans Stacey, Dakarwinnaar in 2007, stapte uit eigen beweging op. De Tsjechische podiumkandidaat Ales Loprais kocht zich in in een nieuwe Powerstar Torpedo, die hij in eigen kleuren (rood-wit) mocht laten spuiten. Dat gold ook voor Federico Villagra, die geen ervaring had als trucker maar hij kent de rallypaden in Argentinië als zijn broekzak. Villagra was al eens twaalfde in de Dakar Rally bij de auto's. De ouwe getrouwe Pep Vila moest net als nieuwkomer Ton van Genugten voor snelle backup zorgen. "Een sterk team is cruciaal. We hebben het perfect gedaan", overzag een 'keimoeie' Gerard de Rooy aan de eindstreep het slagveld dat Iveco had aangericht. "Niet alleen door de individuele kwaliteiten en de strategie, die uitstekend werkte, maar ook dankzij de sfeer in het team. Het klikt." Villagra verraste met een derde plaats. Van Genugten werd ondanks zijn opofferingsgezindheid vijfde. Ook Vila haalde nog de top tien. De Rooy: "Alleen het wegvallen van Loprais was een tegenvaller. Je moet ook een beetje geluk hebben. De concurrentie maakte fouten, was te gretig, of had gewoon pech. Kamaz heeft zijn beroemde teamstrategie dit jaar amper kunnen uitspelen. Elke dag had er minstens eentje wel iets."
Niet murwDe rampspoed in en om de duinen van Fiambalá heeft Peter Versluis niet murw gekregen. De MAN-trucker uit Werkendam sloot de Dakar Rally sterk af met een ritzege en twee tweede plaatsen. Zaterdag op de slotdag was alleen EVM-teamgenoot Hans Stacey sneller. Het klassement van Versluis was na die ongeluksdag, op 13 januari, naar de gallemiezen. Inclusief het oponthoud op de verbindingsroute naar het bivak wegens herstelwerkzaamheden leverde hij die dag 3,5 uur in en vermoedelijk een podiumplaats in de eindstand. Daarin gaf hij 3 uur 57 minuten en 52 seconden toe op winnaar Gerard de Rooy. "Het zat niet altijd mee, maar ook niet altijd tegen", vatte Versluis twee weken rally samen. De Dakar Rally begon voor de scheepsbouwer met een vijfjarenplan. Na zijn vijfde deelname lijkt hij niet te willen rusten voordat hij op het erepodium heeft gestaan. De man die halverwege het truckklassement aanvoerde, ziet nog verbeterpunten voor de MAN-vrachtwagens.