Nieuws Marketing
Ondernemers Westland openen jacht op toerist
Er is veel moois te zien en te beleven in Westland, maar het blijkt moeilijk om de toerist daarvan te overtuigen, meldt het AD. Het ontbreekt soms nog aan een duidelijk profiel en daar moet verandering in komen. Reden voor diverse ondernemers om de handen ineen te slaan. 'Hoe gastvrij is Westland? Dat moeten wij laten zien.'

Veel buitenstaanders denken wellicht dat er in en rond Kwintsheul helemaal niets te beleven valt, maar volgens John van der Valk is dat een groot misverstand. Om het tegendeel te bewijzen heeft de uitbater van café De Jachthaven aan de Lange Wateringkade samen met Nanda van Soest Beleef Kwintsheul opgericht. Hierin hebben tien ondernemers hun krachten gebundeld. Ze organiseren arrangementen op maat.
"Er zijn zo veel leuke dingen te doen. Om jong en oud een leuke dag te bezorgen in en rond Kwintsheul hebben we besloten om dit met z'n allen op te pakken,'' verklaart Van der Valk, die nog maar net een facebookpagina voor Beleef Kwintsheul heeft aangemaakt.
Behalve De Jachthaven doen ook Boerderij Dichtbij, Virto (elektrische driewielers), Bakkie Fietsen, 2sur5, de Sonnehoeck, de Braadslee, Quiz Brothers, Berna van der Krogt Workshops en Paviljoen De Zweth mee.
Beleef Kwintsheul gaat zich aansluiten bij het Platform Recreatie en Toerisme Westland. Dit platform wil een eenduidige boodschap aan de mensen buiten Westland overbrengen: 'Kijk eens hoe mooi het hier is'.
Onder meer door samenwerking door aanbieders van toerisme te stimuleren en met één logo het Westland te promoten, wil de organisatie dat er 'significant meer mensen naar Westland komen'.
Platform"Vindbaarheid is de eerste stap,'' legt Jolanda Robinson van het platform uit. "Dus Bezoek-Westland.nl wordt een online platform waarop echt alles te vinden is over wat hier te doen en te zien is. Dat was er voorheen nog niet.''
De volgende stap is om verschillende arrangementen aan te bieden aan verschillende doelgroepen. "En dan richten we ons op de aanwezige natuur, buiten zijn, verse producten en gezondheid, maar we kunnen ook combinaties maken met bijvoorbeeld de Maeslantkering in Hoek van Holland.''
Dat is wat ze in Kwintsheul ook op kleine schaal willen doen. ,,Er is echt van alles samen te stellen,'' legt Van der Valk uit. "Zelfs binnen groepen kunnen we diverse arrangementen samenstellen. Niet iedereen vindt dezelfde dingen leuk, dus een deel van de groep kan het ene gaan doen en het andere deel weer wat anders. Dit is echt uniek en allemaal heel laagdrempelig.''
Dat laatste zijn ook de fietstochten van fietsverhuur Westland, georganiseerd door Van der Zalm in Naaldwijk. "We hebben al een paar arrangementen op de website, maar daar komen er binnenkort nog een paar bij,'' zegt Alica Daalhof van Van der Zalm, dat twee jaar geleden is begonnen met het verhuren van fietsen. "Wij zijn ontzettend trots op het Westland. Er zijn zó veel mooie plekjes. Daarom hebben we in samenwerking met bedrijven, horeca en andere ondernemers fietsroutes bedacht. Die zijn er voor groepen van meer dan tien personen, maar ook gewoon voor tweetallen. Daarvoor moeten we samenwerken, want samen staan we sterk. Fietsen is daarbij de verbindende factor. Elke fietsroute heeft een eigen thema. Wie al fietsen bij zich heeft, kan ook losse routes kopen.''
DruivenDie routes voeren de fietsers onder meer langs het strand, maar ook langs bijvoorbeeld de Pluktuin in Naaldwijk. En er zijn specifieke druivenroutes naar de Westlandse Druif, Sonnehoeck, het Westlands Streekmuseum en langs tal van druivenmuurtjes en druivenkasjes in Westland. "Je kunt er van alles bij bedenken. Een rondvaart kan bijvoorbeeld ook,'' zegt Daalhof.
"Het toerisme kan in Westland nog flink groeien. Daar profiteert dan ook de lokale economie van. We hebben hier voor toeristen veel te bieden en ook de omliggende steden zijn dichtbij.''
Ook wethouder Peter Ouwendijk is van mening dat het toerisme in Westland een boost moet krijgen. Volgens hem is het strand als recreatieve plek bij velen bekend, maar ontbreekt het andere activiteiten aan bekendheid. ,,Evenementen als Kom in de Kas en het Varend Corso zijn succesvol en trekken een hoop mensen van buiten. Het is de taak van Bezoek-Westland.nl om die mensen ook terug te laten komen.''
Dan kunnen ze bijvoorbeeld een ritje maken met een rasechte Deux Chevaux, ofwel een Eend bij Eendenverhuur Westland. Voor het komende zomerseizoen hebben Jacques en Joost van Geest, de initiatiefnemers achter de ritten, een aantal nieuwe routes bedacht. "We kunnen mensen een kijkje bieden in een modern bloemenbedrijf,'' zegt Jacques van Geest trots. "Dat vinden we best uniek, want telers willen lang niet altijd mensen in hun kassen hebben. We noemen deze route Tour des fleurs. We willen alles aan de toerist laten zien, van de kleine plantjes tot de bloemen in de hoes.''
Maar ook de druiventeelt, de teelt waar Westland toch groot mee is geworden, wordt in de schijnwerpers gezet. ,,Heel veel mensen weten niet dat het in Westland ooit allemaal met druiven is begonnen,'' aldus Van Geest. ,,Inmiddels is er zo veel techniek in de kassen, daar kunnen we echt trots op zijn. Met alle snelheid en drukte van deze tijd willen wij graag in alle rust Westland laten zien.''
PromotenHet doet Van Geest deugd dat nu ook de lokale politiek 'meer aan de gang is gegaan met toerisme'. "Samenwerken is ook op dit gebied heel belangrijk. Je kan het niet vaak genoeg zeggen, maar je moet het ook dóen. We moeten niet naar elkaar kijken alsof we concurrenten zijn. Als we Westland sterker willen promoten naar buiten toe, dan zullen we daar met z'n allen de schouders onder moeten zetten. En ik heb er alle vertrouwen in dat het ook gaat lukken. We moeten veel meer laten zien hoe gastvrij Westland eigenlijk is.''
Vakantiepark Vlugtenburg aan Zee in 's-Gravenzande ontvangt al vele jaren toeristen uit het hele land. Ze komen genieten van het strand en de zee en maken uitstapjes naar de steden om Westland heen. De gasten worden op z'n Westlands welkom geheten met een bloemetje en treffen sinds kort in hun bungalow foto's aan de muur van authentieke Westlandse zaken, zoals een doorkijkje in een kas.
Ook Vlugtenburg spant zich in om Westland als streek nóg meer te promoten. "Veel mensen komen voor het strand en de omliggende steden, maar in Westland zelf zijn ook genoeg dingen te zien en te doen,'' zegt Claudia Visser van het Vakantiepark. "Daarvoor zijn we momenteel met een aantal dingen bezig, maar daar kan ik op dit moment helaas nog niks over zeggen.''