Blog Marketing
Online shoppen en Valentijnsdag: ondernemer Daniëlle kiest voor een andere aanpak
Daniëlle doet het met haar fashion-webshop dane.studios rondom Valentijnsdag nét even anders. Niet in aanloop naar, maar óp die dag lanceert ze haar nieuwe collectie. Tot aan 14 februari ligt Daniëlles vizier op cadeaubonnen met een unieke code; het hoe en waarom legt de jonge ondernemer uit in haar nieuwe blog.
Laatste update: 13 februari 2021 12:30

Nieuwe collectie (Valentijnsdag), win-acties, fotoshoots, inkoop, nieuwe content, SEO-proof teksten schrijven, marketing, promotie: alles begint weer van voor af aan. Maar dit keer met alle kennis die ik na de eerste collectie heb opgedaan. En dat merk ik.
Voor veel ondernemers zijn het moeilijke tijden. Zelf ben ik middenin de coronacrisis gestart. Of dat slim was of juist niet, was toen eigenlijk niet te zeggen. Ik was er klaar voor - en dat wist ik wél 100 procent zeker. Dan begin je dus, niet wetende dat er weken later weer gesproken werd over nog een lockdown en zelfs een avondklok. Natuurlijk heeft dat het consumentengedrag veranderd; uit alle onderzoeken blijkt hoe enorm de online webwereld is gegroeid, precies in de periode dat ik begon.
Sinds de laatste persconferentie-Rutte mogen winkeliers Click & Collect toepassen en daar wil ik graag bij helpen. Als online minded, startend bedrijf wil ik collega-ondernemers graag helpen met basistips; wie nog geen webshop heeft, daar wel aan wil (of moet) beginnen en niet goed weet welke stappen daarbij horen, ik ben te bereiken via deze link van mijn webshop.
Lees ook: Waarom online ondernemer Daniëlle juist nu focust op Google Ads, Analytics en SEO
Na mijn eerste collectie heb ik gaandeweg a) veel geleerd door gewoon te dóen en b) vooral veel nieuwe, betere manieren ontwikkeld om bepaalde dingen aan te pakken. Alleen al op het gebied van foto’s maken, om maar een voorbeeld te noemen. De eerste keer is toch altijd een beetje ‘zoeken’ en uitvinden wat in mijn situatie goed werkt en wat niet.
Tip voor fotoshoots: dagkamer in een hotel
De eerste fotoshoot die ik wilde doen voor foto's voor op de website heb ik maar liefst drie keer over gedaan. Gewoon niet blij mee. Die eerste shoots waren toen nog bij mij thuis in een omgetoverd hoekje van de woonkamer. Nu heb ik mijn pandje met genoeg ruimte om daar een studiosetting te creëren. En dat hoeft overigens niet veel geld te kosten, want met een stuk achtergrondpapier, goed licht en een camera kom je al een goed eind. Tip voor een alternatief: veel hotels bieden in deze tijd de mogelijkheid een dagkamer te huren om in te werken, voor meestal helft van een nachtprijs, die zou je ook goed als setting kunnen gebruiken mocht je daar naar een plek op zoek zijn. Support je bovendien hotels mee.
Betere, strakkere planning: collectie sneller online
De grootste sale-periode is geweest, waarbij plek is gemaakt voor nieuwe items. Tijd om een nieuwe collectie in te gaan kopen: yes! Om heel eerlijk te zijn: om te bepalen wat ik voor dane.studios dit keer wil gaan verkopen in de webshop houd ik onder andere ook mijn concullega’s goed in de gaten. Wat ik onder meer van hen heb geleerd is dat timemanagement een belangrijke rol speelt. Veel webshops zijn door hun ervaring en ruimere mogelijkheden in staat een collectie in te kopen en het volgende dag online te hebben staan in hun webshop en op social media.
Als je iets op dezelfde dag als hen inkoopt en het een week later online zet, is het dus eigenlijk al een grote kans dat het ergens anders al is gezien en… gekocht. Daarom heb ik voor dane.studios een betere, strakkere planning gemaakt: dag 1 inkopen, dag 2 fotograferen, dag 3 online verwerken. Uit de vorige collectie heb ik geleerd dat het zonde is om een week lang een collectie al ingeslagen te hebben zonder dat het direct online kan. Dat zijn kostbare verkoopdagen in fast fashion. Je ziet het dan al overal om je heen voorbij komen.
Lees ook: Zo kan click & collect het valentijnsweekend toch van glans voorzien
Op weg naar Valentijnsdag: vooral cadeaubonnen met unieke code
Op naar Valentijnsdag! In plaats van daarvóór een collectie op de webshop te hebben, besluit ik juist óp die dag de collectie te lanceren. Waarom? Ik ga elke feestdag toch op zoek naar manieren om te onderscheiden, ik heb nog een startende webshop en er is veel concurrentie. In de aanloop naar Valentijnsdag zal dane.studios niet dus niet de verkoop van de collectie stimuleren, maar de verkoop van cadeaubonnen.
Niet zomaar een bon dit keer; met deze cadeaubon krijg je ook nog een unieke code die je 'first pick' geeft op de nieuwe collectie die op Valentijnsdag online komt. Een exclusief voorproefje dus én een leuke verrassing om aan een geliefde te geven op Valentijnsdag - of iemand die je het in deze bizarre, lastige tijden gewoon gunt. Want ik zie dit jaar daar Valentijnsdag - terecht! - ook voor gebruikt gaan worden. Een prima moment om te laten weten dat en hoe enorm je iemand waardeert en/of bijzonder vindt.
Daniëlle Chavanu
dane.studios
Daniëlle Chavanu (25) is zelfstandig ondernemer en oprichter van online fashion-shop dane.studios. Ze is zelf het gezicht van haar webshop en heeft - en houdt - zoveel mogelijk alles in eigen hand: van in- en verkoop tot marketing en contentcreatie. Tweewekelijks schrijft ze voor De Ondernemer hierover een expertblog.
Eerder werkte Daniëlle onder meer bij Models At Work, de Bijenkorf, Levi's, Pieces en Glamour. Ze volgde haar opleiding op het Amsterdam Fashion Institute.