Nieuws Marketing
Reactie op KNVB-brief: Paul Moers en Thijs van Dijk lovend over nieuwe Oranje-commercial Albert Heijn
Merkendeskundige Paul Moers en marcom-strateeg Thijs van Dijk zijn lovend over de nieuwe commercial van Albert Heijn. De supermarktketen reageert op de ontstane commotie na de brief van de KNVB met een video waarin 'de vader' uit de Albert Heijn-reclames te zien is met zijn 'geluksbroekje' uit de Bavaria-reclame, een Heineken Oranje-shirt, juichcape van Jumbo en de knaloranje Lidl-slippers.
Laatste update: 15 juni 2021 20:00
'Samen voor Oranje, samen staan we achter onze jongens', luidt de boodschap van de heel snel gerealiseerde EK-commercial. De reclame is een reactie op een - niet overlegde - actie van de KNVB om Jumbo en Lidl via een brief aan te spreken op hun uitingen rondom Oranje en het EK.
Paul Moers: 'Briljant. Alle lessen van communicatiewetenschappen zitten hierin'
,,Dit is een geniale zet van Albert Heijn. Ze nemen alle concurrenten mee met een knipoog in een commercial, je moet het maar durven. Maar dit is wat de leider in de markt durft, en wat een leider ook moet doen. Zo van het is allemaal flauwekul wat die KNVB heeft gedaan, wij hebben niets met die brief te maken en gaan die domme actie een vette knipoog geven", vertelt merkendeskundige Paul Moers.
,,Want laat dat duidelijk zijn, de KNVB heeft over hun brief geen contact met Albert Heijn gehad, die is op eigen gezag geschreven. Als ze de woordvoerder van Albert Heijn zouden hebben gebeld had die gezegd: dit moet je nooit doen. Nu zijn ze slachtoffer van een ongelooflijk ondoordachte actie van de KNVB waar ze beschadigd uit komen omdat consumenten denken: daar zal Albert Heijn wel achter zitten."
Moers ziet in deze snelle reactie van Albert Heijn 'alle lessen van communicatiewetenschappen terug'. ,,Briljant. De commercial is nu op YouTube en de online kanalen van Albert Heijn te zien en hoewel er natuurlijk al veel budget naar tv is gegaan, zou ik 'm daar toch ook graag willen zien. De consument begrijpt die knipoog, de grap, echt wel."
Lees hier het eerdere artikel over de brief van de KNVB richting supermarktketens Jumbo en Lidl: Paul Moers over commotie Oranje-reclame: 'Albert Heijn is beschadigd, Jumbo in de kaart gespeeld'
Thijs van Dijk: 'Dit is de beste inhaker van het jaar'
,,Alle commotie is in één keer de kop ingedrukt. De beste inhaker van het jaar. Bavaria, Lidl en Jumbo meenemen in je commercial en, letterlijk, uitdragen als een supporter achter Oranje te staan, heel goed gedaan", vindt ook marcom-strateeg Thijs van Dijk. ,,Niet wachten op een mogelijke gang naar de rechter, maar het heft in eigen hand nemen en op een positieve manier dit in marketingcommunicatie omarmen. Wat mij betreft heeft Albert Heijn de broccoli-misser rondom het Eurovisie Songfestival ruimschoots goed gemaakt."
Van Dijk ziet de snel gerealiseerde online commercial vooral als 'een soort battle tussen de reclamebureaus van de supermarktgiganten'. ,,Het is vooral marketing incrowd, wat op zich natuurlijk prima is. Ik vraag mij af of de gemiddelde consument al die subtiele hints door heeft. Hoe dan ook, hier wordt vakinhoudelijk een enorm statement gemaakt"