Nieuws Marketing
Paardendeken als nieuw na wasbeurt
Monique van Bunderen heeft een gat in de markt gevonden. Klanten uit heel Overijssel komen naar haar Paardendekenwasserij Hellendoorn om dekens te laten wassen.

De onderneemster is nog steeds verbaasd hoe goed het gaat met het bedrijf dat nu vijf jaar bestaat. Maar: "Ik wil geen groot bedrijf worden. Meer klanten is altijd goed, zolang het bij te benen is. Ik wil liever geen personeel aannemen en zelf alles doen."
Van Bunderen vindt dat ook het mooiste aan haar werk: zelf paardendekens repareren en de dekens netjes afleveren bij de klanten. Dat gebeurt allemaal in een gebouwtje op haar erf, die helemaal is ingericht als wasserij. "Rond deze tijd is het rustig, maar in de zomer worden de dekens soms met honderd tegelijk hier naartoe gebracht", vertelt zij. "De grotere stallen sparen ze ook allemaal op en we komen zelf langs om de dekens mee te nemen."
ProcesHet lijkt simpel: deken in de wasmachine, eventjes laten drogen en klaar is hij. "Mensen weten niet hoeveel tijd hierin gaat zitten. Bij binnenkomst kijk ik de deken goed na of er niets aan mist. Zo heb je dekens met singels die sluiten met een riempje en een koppelsluiting. Maar zoals bij deze hier heb je naast riempjes ook sluitingen met musketons."
MilieuMissende of kapotte onderdelen worden meteen gerepareerd. "Dat vind ik eigenlijk nog wel het leukste!" Na het inspecteren van de deken, worden op een aparte tafel eerst alle haren of ander vuil verwijderd voordat deze de wasmachine ingaat. Bewust wordt er met milieuvriendelijke wasmiddelen gewassen, maar ook op een lage centrifugesnelheid. "Zo'n deken is kwetsbaar; er zit fiberfill in, wat snel kapot kan gaan als je het te heet wast", vertelt zij. Paardendekens kunnen, afhankelijk van het merk, honderden euro's kosten. Dus moet er nauwkeurig mee omgegaan worden. Drogen gebeurt over stevige waslijnen buiten of bij slecht weer onder de kapschuur.
OnderscheidenVijf jaar geleden kwam ze op het idee om de paardendekenwasserij te beginnen. "Mijn dochter heeft een paardenbedrijf en mijn kleinkinderen rijden pony. Ze konden bijna nooit ergens hun dekens laten wassen en als iets stuk was, moest de schoenmaker het repareren. Die combi van wassen en repareren was iets wat hier nog niet bestond en waarmee ik me kon onderscheiden."