Nieuws Social media

Social media-lessen van startup Lady Fruitcake: 'Kleur is ook een marketingtool'

De repen vol fruit en noten van Lady Fruitcake zien eruit als ware kleurenbommetjes en scoren hoog bij gebruikers van Instagram. De oprichter van de jonge startup legt uit hoe zij slim gebruik maakt van het sociale medium. Over de verschillen tussen Facebook en Instagram, de voordelen van Pinterest en de opkomst van direct demand-verkoop.

Lydia Heida | Foto's: Laura Vellema en Lady Fruitcake 6 april 2019

Lady fruitcake formaat goed

Lady Fruitcake brengt repen op de markt die bestaan uit noten, zaden, fruit en groenten. Minimaal gezoet met dadels of plantaardige stropen, en vrij van gluten, soja en palmolieproducten. De repen zijn ook nog eens raw en vegan. Daarmee vinkt deze startup - opgericht door Sarah Barkmeijer en Dana Loonen - alle gezonde eettrends van dit moment af. Ook scoort het bedrijf hoog op de meetlat van duurzaamheid. De ingrediënten zijn biologisch en zoveel mogelijk lokaal ingekocht, tegen een eerlijke prijs.

Kleur als marketingtool

Maar het oog wil ook wat. Barkmeijer: "We vinden het heel belangrijk dat onze taartjes er kleurrijk uitzien. Het gaat om verleiden. Kleur is ook een marketingtool om op te vallen. Je moet daarvoor tegenwoordig van goede huize komen."

"Instagram en Facebook zijn voor ons erg belangrijk. We hebben als startup geen marketingbudget en dit is een toegankelijke manier om mensen te bereiken. Ook een bijzondere manier, omdat je rechtstreeks contact hebt met je klanten. Op Instagram heb je echt een community waar je verbinding mee maakt. Mensen reageren op je post, waar jij dan weer op reageert. We proberen via Instagram ook te enthousiasmeren, door te laten zien dat je onze repen op verschillende manieren kunt gebruiken."

Bijvoorbeeld door op een banaan-havermout smoothie een paar plakjes reep van Lady Fruitcake te leggen (zie foto). "Dat wordt dan overgenomen door anderen, die ook zo'n ontbijtje maken en een foto daarvan posten. Dat zijn leuke, bijzondere dingen die zo vanzelf op gang komen."

D9 A8216 E 81 B3 4 ACC 9 DF4 3378 ECC086 EF

Inktvlek

Social media werkt als een inktvlek, waarbij mensen berichten van een bedrijf naar elkaar doorsturen, of delen in netwerken. "Hoe meer echte verbindingen je maakt, van mens tot mens, hoe groter dat effect is."

Ook het volgen van bepaalde bloggers of groepen via social media werkt goed. "Daarmee kom je via het algoritme van Instagram als bedrijf al bij een bepaalde doelgroep terecht. En als wij reageren op iemand uit een groep die een foto van een stapel lekkere pannenkoekjes heeft geplaatst, zien anderen ook onze reactie."

Het plaatsen van recepten en het organiseren van winacties via social media creëert ook meerwaarde. "Hoe meer inspiratie je geeft, hoe groter de stroom aan reacties wordt. Dat kunnen we nog veel verder uitbouwen, door het meer te verbinden met onze website en daar een blog te starten."

Vindbaarheid Google

Barkmeijer ziet duidelijke verschillen tussen diverse social media. "De jonge generatie zit veel op Instagram. Ook heel wat startups voor wie marketing en branding belangrijk zijn, kun je daar vinden. Het is super visueel aantrekkelijk. Facebook is meer voor een oudere generatie, de veertigplussers. Het is ook meer op tekst gericht, op artikelen en grapjes. De jonge generatie tref je daar niet meer."

Lady Fruitcake zet alleen deze twee tools in, en bijvoorbeeld niet Pinterest. "Dat is minder lokaal en je hebt dus minder snel interactie met mensen. Het is wel weer heel goed voor je vindbaarheid bij Google."

Balans

Maar er is nog meer werk aan de winkel, zoals het inrichten van een webshop op de site van Lady Fruitcake. Dat heeft wel wat haken en ogen. "Onze producten moeten koel getransporteerd worden, wat een echte kostenpost is. Dat kan alleen maar als de waarde van verzenden hoog is, zoals bij de healthy high-tea pakketten."

Lady Fruitcake is momenteel het meest gericht op het uitbreiden van hun assortiment en nog verdere verduurzaming. Dit jaar wordt alle verpakking composteerbaar. Ook is het bedrijf bezig te kijken of reststromen voedsel bruikbaar zijn voor hun producten. "Cold pressed juices zorgen voor een hoop afval, dat ongelooflijk veel vezels bevat. We onderzoeken nu met andere partijen of we daar wat mee kunnen. Het gaat nu naar veevoeder toe. Om het voor mensen geschikt te maken, moet je een heel ander beleid doorvoeren in een fabriek dat die sapjes maakt. Je moet de resten met vezels koelen, schoonmaken en hygiënisch opslaan. Daar zijn meer kosten aan verbonden."

"Het kost tijd om zulk onderzoek te doen en besprekingen te voeren met mogelijke partners. Het is daarbij zoeken naar een balans. Waar ga je voor en hoe belangrijk is het? Dit ligt ons na aan het hart, maar je kunt niet alles doen."

Sterke businesscase

Dat zoeken naar een balans geldt ook voor de plannen die Lady Fruitcake heeft om hun assortiment uit te breiden. "We zijn bijvoorbeeld ontbijtkoekjes aan het ontwikkelen met 40% groenten. Die moeten in de droogoven, maar dat is een kostbaar proces. De consument moet het ook willen en kunnen betalen."

Ook zijn er plannen voor het ontwikkelen van muesli en koeken. "Dat moeten dan wel echt bijzondere producten worden, zoals crackers of koekjes van groenten."Dit soort droogwaren kunnen wel via de post worden verstuurd.

Direct demand is daarbij het sleutelwoord. De laatste jaren zijn er allerlei tools ontwikkeld waardoor bedrijven veel eenvoudiger rechtstreeks aan klanten kunnen verkopen. Om gemakkelijk een webshop in te richten, daar allerlei betaalsystemen aan te koppelen, en verzending van producten te regelen.

Barkmeijer: "Daar valt veel winst te behalen. Door de heel grote partijen te skippen en zelf je eigen route te bepalen. Daar zijn veel consumenten gevoelig voor. Hoe meer grote partijen, hoe meer eenheidsworst, hoe minder diversiteit. Dat je ergens bent geweest en denkt: 'Wat heb ik nu aan andere winkels gezien dan in een andere stad?' De consument blijft behoefte houden aan diversiteit. Hoe meer je in eigen beheer houdt, hoe sterker je business is."