Aangeboden door Facebook

How-to Social media

Zo zet nuud een planeetvriendelijk product op de wereld

Uitdaging: je hebt een revolutionair nieuw product met wereldwijde potentie. Hoe breng je dat snel en goed op de markt? Oplossing: knallen met Facebook! Het huidverzorgingsproduct heeft sinds zijn lancering in 2017 een ongekende groei laten zien. Onlangs vierde nuud zijn 200.000ste verkoop en bijna de helft van de verkopen tot nu toe wordt aan Facebook toegeschreven.

Theo Loth 13 november 2019

Nuud care facebook

Tom Baas van nuud: ,,De gebruikers van nuud-producten zijn (milieu-)bewuste consumenten die hoogopgeleid zijn.''

Zoals nuud heeft laten zien hoeft het opbouwen van een internationaal publiek geen jaren te duren. Volg vandaag nog een gratis Blueprint e-learning-cursus en ontdek hoe Facebook jou kan helpen om jouw bedrijf wereldwijd te laten groeien.

‘Wereldwijd frisse oksels’, dat is de missie van nuud. Mensen kunnen daarom beter stoppen met hun deodorant en overstappen op nuud, vinden ze bij nuud. Hun ‘anti-odorant’ is immers een volledig natuurlijke anti-geurstof in een bioplastische suikerriet-tube die beter is voor de planeet en bovendien beter werkt. Nuud is het verantwoorde alternatief voor de chemicaliën, afval, allergische reacties, (aluminium) zouten en de slechte prestaties die het gebruik van traditionele deo’s met zich meebrengt. Het product is langdurig effectief, gedurende 3 tot 7 dagen.

Tom Baas, mede-eigenaar en head of growth van nuud: ,,De gebruikers van nuud-producten zijn (milieu-)bewuste consumenten die hoogopgeleid zijn, doorgaans in steden wonen en actief op zoek zijn naar betere alternatieven voor bestaande producten. Veel van onze kanten zijn vegan- of vegetarisch en maken op veel vlakken andere keuzes dan de gemiddelde consument. Wij spreken overigens voornamelijk vrouwen aan.’’

''We hebben zojuist onze 200.000ste verkoop gedaan en dit was ons nooit gelukt zonder Facebook-advertenties''

Tom Baas, mede-eigenaar en head of growth nuud

Huidverzorging zonder zorgen

Nuud had het altijd in zich om voor een doorbraak te zorgen. De oprichters zagen dat de markt voor deodorant al tientallen jaren lang niet veranderd was, terwijl mensen wel op zoek zijn naar effectieve alternatieve producten. Het team kwam op het idee van een ‘zorgenvrije’ anti-odorant die natuurlijke ingrediënten gebruikt, klimaatneutraal gedistribueerd wordt en milieuvriendelijk verpakt is. Ze moesten alleen nog de boodschap de wereld in krijgen.

,,De milieubewuste gemeenschap is online erg actief. Dan is Facebook de gemakkelijkste en natuurlijkste manier om hen te bereiken,” zegt Baas. Naast toenemende verkopen zorgen de volgers op Facebook en Instagram - 40.000 en still counting - ook voor feedback over de producten. Dit heeft ertoe geleid dat het bedrijf in Utrecht is overgestapt op plantaardige ingrediënten en op een verpakking van bioplastic.

10 keer meer omzet

In eerste instantie werd nuud alleen in Nederland verkocht. Maar op een avond verhoogde Baas per ongeluk de uitgaven voor de Facebook-advertentie met een factor tien. Toen hij de volgende dag wakker werd, waren de verkoopcijfers ook toegenomen met een factor tien. Hierdoor aangemoedigd is het nuud-team doorgegaan met investeren in internationale advertentiecampagnes met gebruikmaking van Facebook’s gereedschapskist met grensoverschrijdende tools om de wereld te laten zien hoe effectief een natuurlijk product kan zijn. Het resultaat is dat 70 procent van de nieuwe klanten gevonden wordt via Facebook.

Baas wil Facebook en Instagram doorlopend in blijven zetten als kanaal om nieuwe klanten te vinden over de hele wereld. ,,Wij willen het gebruiken als middel om verdere markten te veroveren die via andere routes – bijna - onmogelijk zouden zijn om te betreden als Nederlands anti-odorantmerk.’’

Zoals nuud heeft laten zien hoeft het opbouwen van een internationaal publiek geen jaren te duren. Volg vandaag nog een gratis Blueprint e-learning-cursus en ontdek hoe Facebook jou kan helpen om jouw bedrijf wereldwijd te laten groeien.