Nieuws Social media
Nieuw Nederlands social media platform SocialBlox bindt strijd aan met TikTok en Instagram
Nederland is vanaf 1 april een nieuw social media platform rijker: SocialBlox. Op het platform kun je geld verdienen met challenges. Daarnaast wil SocialBlox zich onderscheiden van andere social media door privacy voorop te zetten. Oprichter Michiel Ipenburg: ,,Wij zullen gebruikersinfo nooit delen met derden en laten geen advertenties zien, tenzij je daar expliciet voor kiest."

Beeld: SocialBox
Op SocialBlox kun je alles doen wat op andere sociale media ook kan: foto’s, video’s en berichten plaatsen en zo in contact blijven met vrienden en volgers. Maar er is een groot verschil met platformen als Facebook en TikTok: SocialBlox is standaard advertentievrij. Daarnaast zijn challenges een belangrijk onderdeel van het nieuwe platform: je kunt er andere gebruikers uitdagen iets te doen. Voert diegene de challenge succesvol uit, dan kun je daar tokens mee verdienen, die je in geld kunt laten uitbetalen.
Lees ook: Tess Scholten en Britt Messing (For You Agency) bepalen Nederlandse TikTok-landschap
'Social media te passief'
Het idee voor het platform bedacht Michiel Ipenburg vijf jaar geleden, toen hij met zijn gezin op wereldreis ging. ,,Sociale media waren tegen die tijd passief geworden, je zag constant dezelfde soort posts. Ik dacht: wat nou als volgers ons kunnen uitdagen om een specifieke plek in de wereld te bezoeken en daar content te maken? Zo heb je veel meer interactie met andere social media gebruikers."
Control my life, noemde hij het: een platform waar je beslissingen uit handen geeft. Het plan bleef aanvankelijk op de plank liggen, tot drie jaar geleden. Toen is Ipenburg het platform gaan bouwen. Hij kreeg daarbij onder meer hulp van een van de core developers van Ethereum, een technologie die de cryptovaluta ether (ETH) en duizenden gedecentraliseerde applicaties aandrijft. Na jarenlang bouwen en testen gaat Ipenburgs social media platform, inmiddels omgedoopt tot SocialBlox, op 1 april live.
SocialBlox bindt de strijd aan met TikTok en Instagram.
Challenges voor SocialBlox-tokens
Belangrijk onderdeel van SocialBlox zijn de challenges. Gebruikers kunnen elkaar uitdagen om iets te doen, denk aan bungeejumpen of een potje FIFA spelen tijdens een livestream. De community bepaalt vervolgens of de opdracht goed is uitgevoerd. ,,Je daagt elkaar op die manier uit om leuke content te creëren."
Challenges bestaan natuurlijk al op TikTok, maar volgens Ipenburg is er een groot verschil tussen de challenges daar en op SocialBlox. ,,Op TikTok moeten influencers en andere gebruikers zelf nadenken over content en verdienen ze er niet direct geld mee. Dat is bij SocialBlox anders. Gebruikers kunnen jou direct uitdagen iets te doen. Zo creëer je een nauwere band met volgers. Voer je de challenge uit en wordt het goedgekeurd door de community, dan ontvang je er direct SocialBlox-tokens voor die je kunt laten uitbetalen."
"Ik hoop gewoon dat mensen op ons platform een nieuwe vorm van interactie en plezier ontdekken"
Advertentievrij en privacy voorop
SocialBlox wil zich onderscheiden door zo veel mogelijk privacy terug te geven aan de gebruikers. ,,Social media zoals Facebook verzamelen alles van jou, al je interesses. Je wordt door hen compleet getarget en verkocht als persoon", zegt Ipenburg. ,,Wij draaien dat om. We zijn standaard advertentievrij, ténzij je zelf aangeeft dat je bepaalde advertenties wil zien. Zo weten bedrijven ook dat hun advertenties alleen getoond worden aan mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn." Een deel van de reclame-inkomsten wordt zelfs in tokens uitbetaald aan de gebruikers die ervoor kiezen de specifieke advertenties te zien.
De SocialBlox-tokens die je kunt kopen en verdienen zijn een vorm van cryptovaluta, maar het kopen van de tokens zijn geen vereiste om deel te nemen aan SocialBlox. Zonder kun je het platform net zo goed gebruiken, benadrukt Ipenburg. ,,Ik ben me ervan bewust dat 90 procent van de mensen geen tokens gaat kopen en dat is helemaal prima. Ik hoop gewoon dat mensen op ons platform een nieuwe vorm van interactie en plezier ontdekken."
Lees ook: Hoe jonge ondernemers Instagram slim en beeldschoon inzetten voor hun winkel
De eerste 7500 gebruikers van SocialBox ontvangen na het volbrengen van hun eerste challenge als cadeautje 7500 tokens, zodat ze het platform in al zijn vormen kunnen ontdekken.
Over SocialBlox
SocialBlox is een nieuw social media platform van Nederlandse bodem, dat op 1 april live gaat. SocialBlox wil het eerste volledig privacy gerichte en transparante social media platform zijn, waar zogeheten ‘smart contracts’ spannende nieuwe mogelijkheden creëren om een nieuw niveau van plezier en interactie met andere gebruikers van het platform te bereiken.